اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت کیفیت بالای گندم

گندم‌کاران گلستانی محصول خود را ارزان نفروشند

خبرگزاری فارس: گندم‌کاران گلستان به علت کیفیت بالای این محصول باید مراقب باشند گندم تولید خود را ارزان نفروشند.

گندم‌کاران گلستانی محصول خود را ارزان نفروشند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با توجه به اینکه دولت قیمت فروش گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط شرکت غله به کارخانجات را 460 تومان اعلام کرده و قیمت تضمینی گندم نیز حدود 420 تومان است و از طرفی استان‌های دیگر کشور خواهان ترکیب گندم تولیدی گلستان هستند کارشناسان اقتصادی معتقد هستند کشاورزان نباید گندم مازاد بر نیاز خود را کمتر از 460 تومان به کارخانجات بفروشند.

ارزش گندم گلستان بیش از قیمت‌ اعلام شده است لذا کشاورزانی که توانایی نگهداری گندم را دارند باید مراقب باشند گندم را به حداقل قیمت یعنی 460 تومان به فروش برسانند.

بر اساس شنیده‌ها، دولت‌ نیز مبانی قیمت آرد و نان را بر اساس گندم 460 تومان اعلام کرده است.

بر اساس آمارهای روزانه، کیفیت گندم استان گلستان در رده استان‌های نخست کشور قرار دارد و این مساله برای کشور بسیار مهم است.

این مطلب را عباس ارشدی مدیر کل امور مجامع شرکت بازرگانی دولتی ایران در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان عنوان کرد.

وی افزود: تولید استان گلستان از نظر کمیت نیز با تولید نزدیک به یک میلیون تن گندم در سال، با دو تا سه منطقه از مناطق 14 گانه شرکت بازرگانی دولتی ایران که سالانه کمتر از 200 هزار تن گندم تولید می‌کنند، برابری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمام استان‌های کشور خواهان ترکیب گندم این استان با محصول خود هستند افزود: تلاش مجموعه دست‌اندرکاران بخش‌های خصوصی و دولتی این بخش است که می‌تواند کمیت و کیفیت این محصول را به مرحله‌ای دیگر برساند.

با توجه به افزایش میزان سطح زیرکشت و پیش‌بینی تولید بیش از یک میلیون تن گندم از سطح مزارع استان در سال جاری، شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان اقدام به راه‌اندازی بیش از 57 مرکز خرید در سطح استان کرده است.

سیاوش حسین‌پور مدیر غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال 1391 میزان تولید گندم به حدود یک میلیون تن در سطح مزارع گلستان می‌رسد.

وی افزود: امر خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز گندم‌کاران زحمتکش گلستانی از اواسط خرداد ماه در اقصی نقاط استان آغاز می‌شود و با توجه به روند برداشت گندم در سطح استان با به کارگیری 57 مرکز خرید تا تحویل آخرین محموله گندم به مراکز یاد شده ادامه دارد.

حسین‌پور گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت در بحث خرید تضمینی گندم تاکید بر حضور و تقویت بیش از پیش بخش خصوصی در این امر است و نهادهای مرتبط در این زمینه اعم از شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان، سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک‌های عامل تمامی تلاش و توان خود را در این زمینه معطوف ساخته‌اند.

حسین‌پور در خصوص نحوه پرداخت وجوه حاصل از تحویل گندم‌کاران گلستانی به مراکز خرید اشاره کرد و گفت: پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک سپه استان، مدارک تحویل گندم خریداری شده از کشاورزان به تفکیک روزهای تحویل، در سامانه بانک سپه کارسازی شده است که پس از تکمیل اطلاعات کشاورزان در سامانه مرکزی این بانک به صورت متمرکز از تهران، وجه گندم کشاورزان به حساب آنان واریز می‌شود.

با ساخت و توسعه فضاهای استاندارد و مکانیزه نگهداری گندم، شاهد ارتقای سطح کیفی مراکز خرید و نگهداری این محصول مهم و استراتژیک در استان گلستان که به عنوان پایتخت کیفی گندم کشور مطرح است، در فصل خرید سال 1391 خواهیم بود.

در سال جاری با ساخت و توسعه سیلوهای فلزی و انبارهای مکانیزه توسط بخش دولتی و خصوصی ظرفیتی مناسب برای نگهداری استاندارد گندم در استان فراهم است.

این مساله موجب شده است که عملیات تخلیه و بارگیری مکانیزه انجام و امکان ذخیره‌سازی واریته‌ای مختلف گندم به صورت جداگانه به وجود آید.

میزان مصرف سالانه گندم در استان حدود 250 هزار تن است و به دلیل رویکرد اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر توسعه تجارت غلات و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و ظرفیت‌های بالقوه در تولید غلات و تجارت آن، ظرفیت ایجاد شده مازاد بر نیاز مصرفی استان توجیه‌پذیر است.

در سال زراعی جاری گندم مازاد بر نیاز کشاورزان گلستانی بر اساس جدول پاکی و درصد افت مفید و غیر مفید به قیمت تضمینی 420 تومان خریداری می‌شود.

خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان گلستانی از دهم خرداد ماه جاری آغاز و با توجه به روند برداشت گندم با به کارگیری مراکز خرید متعدد، تا تحویل آخرین محموله گندم از کشاورزان ادامه دارد.

سطح زیر کشت گندم در استان گلستان حدود 390 هزار هکتار است و از این میزان 163 هزار هکتار کشت آبی و 219 هزار هکتار کشت دیم است و با توجه به نزولات جوی اخیر، وضعیت زراعت گندم استان بسیار خوب پیش‌بینی می‌شود و امید داریم امسال حدود یک‌میلیون تن گندم در سطح مزارع استان گلستان استحصال شود.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول