اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کنارگذر بجنورد در پیچ و خم وعده و وعید

خبرگزاری فارس: با وجود وعده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای راه اندازی یک باند از کنارگذر شمالی بجنورد تا خرداد امسال، این وعده محقق نشد.

کنارگذر بجنورد در پیچ و خم وعده و وعید

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سفر ماه گذشته خود به بجنورد برای بازدید از پروژه راه‌سازی کنارگذر شمالی و باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان نسبت به راه اندازی پروژه کنارگذر شمالی مرکز خراسان‌شمالی حداقل یک باند آن در خرداد ماه امسال قول مساعد داده بود.

به گفته احمد صادقی، پروژه کنار گذر شمالی بجنورد به خاطر اهمیت آن و عبور میلیون‌ها زائر و مسافر از بجنورد جزو پروژه‌های مهر ماندگار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

با وجود این وعده‌ها، این پروژه راه‌سازی به خاطر مشکلات زیادی که در ذیل به آن اشاره خواهد شد، بعید به نظر می‌رسد که حالا حالاها حتی یک باند آن آماده شود.

البته در سنوات گذشته نیز مسئولان استان در نشست‌های مختلف خبری از راه اندازی یک باند کنارگذر شمالی بجنورد سخن گفته بودند که این وعده‌ها به بوته فراموشی سپرده شد.

به گزارش فارس، پروژه کنارگذر شمالی بجنورد در شهریور 85 و پس از برگزاری مناقصه توسط شرکت شوسه راه با هدف کاهش ترافیک در این شهر که سال‌ها به خاطر عبور ماشین‌های سنگین از آن رنج می‌برده اجرایی شد.

این پروژه راه‌سازی به طول 21 کیلومتر بوده که مسیر غرب به شرق شهر بجنورد را به یکدیگر متصل می‌کند از پایین دست روستاهای علی‌آباد و باغچق بجنورد و همچنین مناطقی از پادگان سپاه و ارتش عبور می‌کند.

پس از گذشت شش سال از آغاز اجرای این پروژه تنها یک سوم از این مسیر آسفالت و بقیه مسیرها زیرسازی شده و منتظر آسفالت است.

همچنین طی بازدیدهای مکرر خبرنگار فارس از این پروژه بخش قابل توجهی از ابنیه این پروژه راه‌سازی نیز اجرا نشده و ساخت هر یک از این پل‌ها مدت‌ها زمان می‌برد.

همچنین ورودی‌ها و خروجی‌های کنارگذر شمالی بجنورد نیز انجام نشده و اجرای هر یک از این پروژه‌ها که در قالب تقاطع غیر هم‌سطح اجرا می‌شود، ماه‌ها زمان برای تکمیل آن نیاز است.

البته این پروژه ملی طی سال‌های 86 تا 88 به خاطر آنچه که قرار گرفتن بخشی از پادگان‌های یاد شده در مسیر اجرایی این پروژه بوده با پیشرفت کندی همراه بوده که موضوع  از طریق استانداری و اداره کل راه و ترابری خراسان‌شمالی در سطح دفتر مقام معظم رهبری پیگیری و بخش زیادی از مشکلات برطرف شد.

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از طولانی شدن کنارگذر شمالی بجنورد گفت: اکنون این پروژه سه سال از برنامه عقب است.

موسی‌الرضا ثروتی اظهار کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های خراسان‌شمالی است که با گذشت شش سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود کنارگذر در بجنورد، مشکلات عدیده ترافیکی و تصادفات در داخل شهر بجنورد روی می‌دهد، تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی برای تسریع در اجرای این پروژه از سوی نمایندگان مجلس انجام شده است، با این وجود یکی از مهم‌ترین مشکلات روند منابع اختصاص یافته به اجرای این پروژه راه‌سازی بوده که اجرای آن را کند کرده است.

ثروتی با تاکید بر اینکه تکمیل این پروژه می‌تواند به کاهش چشمگیر تصادفات و روان شدن ترافیک در بجنورد بینجامد، افزود: اجرای چند پروژه نیز در مسیر کنارگذر شمالی بجنورد قرار داشته از این رو تسریع در تکمیل این پروژه راه‌سازی ضرورت دارد.

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در عین حال با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در طرح مهر ماندگار و تأمین منابع آن از محل اعتبارات ملی، اظهار امیدواری کرد تا این پروژه هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

پیمانکار پروژه راه‌سازی کنارگذر شمالی بجنورد نیز یکی از مهم‌ترین دلایل طولانی شدن این پروژه را قرار گرفتن پادگان‌ها در مسیر اجرای این پروژه عنوان کرد.

محمد مشیری اظهار کرد: با وجود آنکه در قراردادها مقرر بود تا پس از آزادسازی مسیر پروژه در اختیار پیمانکار گذاشته شود، لیکن سال‌ها برای آزادسازی این مسیر وقت گرفته شد.

وی همچنین مشکل معارضان و کشاورزان و عدم فراهم کردن معدن برای زیرسازی مسیر 21 کیلومتری پروژه راه‌سازی را از دیگر مشکلات این پروژه عنوان کرد که برای رفع آن مدت‌ها زمان برد.

مشیری همچنین تأخیر در پرداخت‌ها و مطالبه این شرکت از وزارت راه را از دلایل تأخیر در این پروژه عنوان کرد و گفت: مطالبات شرکت به موقع پرداخت نشد و در این زمینه با مشکلات جدی مواجه بودیم.

به گزارش فارس، با گذری بر این پروژه ملی و با فرض افتتاح آن در سال جاری، مشخص می‌شود که هر سال 5/3 کیلومتر از پروژه کنارگذر شمالی بجنورد و آن هم در شرایطی که بر اساس گزارش پلیس راهور، روزانه ده‌ها مورد تصادف منجر به خسارت، جراحت و فوتی به خاطر نبود این کنارگذر را می‌دهد، تعلل در اجرای این پروژه از سوی مسئولان خود جای سوال دارد.

انتهای پیام/س10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول