به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هر چند که پیش از این محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی امکان پایان کنارگذر تبریز را سال 90 ارزیابی کرده بود اما این امر نه تنها در همان سال تکمیل نشد بلکه هنوز که در دومین ماه سال 91 هستیم نیز خبری از اتمام آن نیست.
در کنار حرف و حدیثهای بیان شده در خصوص اتمام این کنارگذر، نماینده شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس در خصوص کنارگذر غربی تبریز اعلام کرده بود که مردم تبریز باید تا سال 91 صبور باشند اما اینکه تا چه زمانی این سال باید صبر کرد نیز هنوز ابهام وجود دارد.
کنارگذر تبریز اواخر سال گذشته و همزمان با بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژههای مربوط به این وزارتخانه در آذربایجانشرقی مورد توجه قرار گرفت و نسبت به تسریع در روند اجرایی آن تاکید و حتی ضربالاجل یک هفتهای هم برای پیمانکار این طرح تعیین شد.
علی نیکزاد، وزیر راه نیز در سفر به استان، خرداد ماه سال 91 را برای این طرح که سالهای زیادی راکد مانده بود،سال بهرهبرداری کامل این کنارگذر اعلام کرده بود.
احمدعلیرضا بیگی استاندار آذربایجانشرقی نیز در بازدیدی که در تیرماه سال 89 از این پروژه داشت خطاب به پیمانکار گفته بود، این پروژه در تیر ماه سال 89 بنا بر قولی که داده شد قرار بود زیر ترافیک رود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
استاندار آذربایجانشرقی، اعتبار هفت میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای اجرای کنارگذر غربی تبریز را تبدیل شدن به 40 میلیارد تومان اعلام کرده و خواهان اقدام سریع برای امکان عبور خودروها از این محور شده بود.
به هر حال امروز پس از گذشت سه ماه از این کش و قوسها یعنی از زمانی که وزیر راه در بهمن 90 به استان سفر کرد، تنها یک باند رفت این طرح بازگشایی شده که البته نه به صورت رسمی و همین امر خود جای پرسش دارد.
*160 میلیارد ریال کنار گذر غربی تبریز را افتتاح میکند
اروجعلی علیزاده مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی در این زمینه گفت: با اجرای این طرح امکان توسعه شهر تبریز به طرف غرب هموار میشود.
وی افزود: برای اتمام این پروژه 160 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در مصوبۀ اعتبارات امسال وزارت راه و شهرسازی نیز این میزان اعتبار برای کنارگذر غربی تبریز پیشبینی شده است.
علیزاده در زمینه زمان و نحوۀ تخصیص این اعتبار را منوط به مصوبۀ مجلس دانست و اظهار کرد: با تصویب بودجۀ دولت در مجلس اعتبار کنارگذر غربی تبریز نیز به همراه سایر اعتبارات و مصوبات به استانها ابلاغ و تخصیص داده میشود.
وی گفت: تلاشها بر این است که افتتاح کامل این طرح هر چه زودتر صورت بگیرد که تمام تلاش خود را برای کار خواهیم کرد.
*داستان کنار گذر غربی تبریز و رویای 10 ساله آن سر دراز دارد
علی نیکزاد از تصمیم وزارت راه و ترابری برای تامین اعتبار 11 کیلومتر اصلی و هم چهار کیلومتر انشعابی آن به منظور افتتاح تا خرداد سال 91 نیز خبر داده بود.
کنارگذر غربی تبریز بهعنوان محور مواصلاتی محدوده شمالغرب تبریز به جنوب غرب شهر طراحی شده و از طریق این بزرگراه، جاده تبریز ـ آذرشهر به جاده تبریز ـ مرند متصل و از بار ترافیکی بزرگراه ملت و کارگر (جاده سنتو) به طور قابل ملاحظهای میکاهد.
این بزرگراه از سه راهی مایان آغاز و تا پل شبدری ورودی غربی بزرگراه شهید کسایی ادامه مییابد و از طرفی به کنارگذر جنوبی تبریز و اتوبان کسایی متصل و از این طریق سبب خروج اتوبان شهید کسایی از بنبست شده و از طریق پل در حال احداث کنارگذر جنوبی به بزرگراه غربی تبریز متصل میشود.
بزرگراه غربی تبریز به طول 15 کیلومتر و عرض 32 متر در دو باند مجزا احداث شده و در طول این بزرگراه هفت پل روگذر در تقاطع های سه راهی مایان با جاده مرند، آخر خیابان قراملک، تقاطع موتوژن، تقاطع خطوط ریلی مربوط به راه آهن، تقاطع ایستگاه راهآهن تبریز، تقاطع امتداد خیابان فلزکاران رسالت و تقاطع پل اتصالی بزرگراه غربی تبریز به بزرگراه کسایی تبریز (کنارگذر جنوبی) احداث شده است.
از دیگر خصوصیات بارز این بزرگراه خارج کردن تبریز از عدم امکان توسعه غربی شهر به علت قرار گرفتن ایستگاه راهآهن در غرب شهر است که راهآهن تبریز جلوگیر توسعه شهر از سمت غربی بود و با احداث این بزرگراه که از پشت راهآهن تبریز میگذرد توسعه شهر را از سمت غربی تبریز ممکن میسازد.
=============
گزارش از: مریم عباسی
=============
انتهای پیام/ی10