اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وضعیت کنونی سینمای ایران خوب نیست

بنکدار: روحانیت وارد عرصه آثار سینمایی فاخر شود

خبرگزاری فارس: مسئول امور سینمایی مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با انتقاد از وضعیت کنونی سینمای ایران گفت: روحانیت باید هم در عرصه آموزش و تکنیک و هم در عرصه تولید محتوا به تولید آثار فاخر دینی بپردازد.

بنکدار: روحانیت وارد عرصه آثار سینمایی فاخر شود

مهدی بنکدار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران در مورد سینمای دینی اظهار کرد: صاحب‌نظران تعاریف مختلفی از سینمای دینی ارائه می‌کنند و برخی از آنها معتقدند سینمای دینی وجود ندارد و تنها تسامح در عبارت است.

وی بیان کرد: سینمای دینی سینمایی است که به نحوی همان حسی را ایجاد کند که مفاهیم دینی در بشر به طور کلی ایجاد می‌کند.

عضو سابق شورای طرح و برنامه شبکه پنج سیما تصریح کرد: اگر فیلمی بتواند تزکیه یا حالتی را برای مخاطب ایجاد کند و همانند حالتی که انسان پس از قرائت دعا و زیارت امامزادگان پیدا می‌کند به او بدهد نام این سینما را می‌توان سینمای دینی گذاشت.

وی اظهار داشت: سینمایی که بتواند به مفهوم عمیق کلمه، مفهوم عمیق دینی را در جان مخاطب بگذارد دینی خواهد بود هر چند ظواهر دین را به آن شکل خاص نداشته باشد.

بنکدار با انتقاد از وضعیت کنونی سینمای ایران گفت: وضعیت کنونی سینمای کشور را به دلیل بدنه ناآشنای آن با مقوله دین و سینمای دینی نمی‌توان وضعیت خوبی دانست.

وی ابراز داشت: گر چه هر از گاهی شاهد فیلم‌هایی هستیم که شاخصه سینمای اثرگذار دینی را دارد اما این معدود فیلم‌ها در سینما نشانگر یک جریان نیست.

مسئول امور سینمایی مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از سینماگران به اجبار یا به دلیل مباحث اقتصادی و با رعایت ظواهر و شعارهای دینی دنبال این فیلم‌ها می‌روند.

وی عنوان کرد: با این حال من اینها را جزو سینمای دینی نمی‌دانم چون آن عمق و اثرگذاری و صداقت لازم را ندارند.

بنکدار با اذعان به اینکه الان سینمای خوبی نداریم و همین وظیفه روحانیت را بیشتر می‌کند گفت: روحانیت به دلیل غفلت تاریخی از مقوله سینما تا حدودی از این رسانه دور بود اما در سال‌های اخیر این ضرورت احساس شده که حضور روحانیت به عنوان نهاد دینی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ابراز داشت: لازمه این امر آن است که روحانیت هم در عرصه آموزش و تکنیک و هم در عرصه تولید محتوا و تولید آثار فاخر دینی وارد شود تا در آینده به یک سینمای مطلوب و متعالی معناگرا برسیم.

مسئول امور سینمایی مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در خصوص نقش مرجعیت در دینی ساختن سینما و رسیدن به سینمای معناگرا گفت: مرجعیت دارای شأن و جایگاه ویژه یعنی شأن کلان در هدایت کلان جامعه دینی است و اینکه انتظار داشته باشیم وارد جزئیات شوند صحیح نیست، اما دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نهاد مورد اعتماد مراجع تقلید وارد این مقوله شده است.

وی بیان کرد: فعالیت‌های هنری آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی با طلاب به طور غیرمستقیم زیر نظر مرجعیت شیعه است و به این شکل مرجعیت حضور خود را در این مقوله دارد.

بنکدار اظهار داشت: مرجعیت انتقاداتی از جامعه سینمایی کشور دارند و بی‌خبر از تولیدات رسانه‌ای نیستند و انتقادات خود را به گوش مسئولان می‌رسانند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول