اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حائری‌شیرازی:

تمرکز حوزه‌های علمیه روی تئوری‌هاست/ مشکلات جامعه مصداقی حل شود

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از ضعف‌های حوزه‌های علمیه این است که روی تئوری‌ها تمرکز کرده‌اند و نتوانسته‌اند مشکلات جامعه را به صورت مصداقی حل کنند.

تمرکز حوزه‌های علمیه روی تئوری‌هاست/ مشکلات جامعه مصداقی حل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید اخلاق حوزه‌ علمیه در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به خصوصیات درس اخلاق در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: درس اخلاق درسی نیست که با روش‌هایی مانند حضور و غیاب و نمره بتوان طلاب را به آن تشویق کرد.

وی ادامه داد: کاری که در درس‌هایی مانند فقه و اصول می‌توان انجام داد در درسی مانند اخلاق جواب نمی‌دهد چرا که طبیعت این درس با درس‌های دیگر متفاوت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق مفهومی مترادف با احساس مسئولیت دارد اضافه کرد: کلاس دینی باید با احساس مسئولیت شروع شود تا با احساس مسئولیت نیز خاتمه یابد.

وی گفت: کسی که برای نمره به کلاس درس می‌آید، در برابر مدرسه احساس مسئولیت کرده و این موضوع سبب فراموش شدن احساس مسئولیت وجدانی در فرد می‌شود.

آیت‌الله حائری‌شیرازی با اشاره به نقش علاقه در درونی شدن مفاهیم و دروس برای طلاب ابراز داشت: اگر انسان به موضوعی علاقه‌مند باشد، حرکت او در مسیر آن موضوع روح پیدا می‌کند و تمام فعالیت‌هایش با این علاقه تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مسیر تبلیغ برای دین به موضوع محبت و علاقه کم‌توجهی شده است افزود: این کم‌توجهی دلیل خاص دارد و مهم‌ترین دلیل آن سنگ محک بودن محبت در محاسبه دین‌داری افراد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در طول قرن‌ها پس از ظهور اسلام حکومت‌هایی مانند بنی‌امیه بیشترین مخالفت خود را با مفهوم محبت در دینداری انجام دادند.

محبت سنگ محک شناسایی مؤمن و منافق است

وی با بیان اینکه محبت مؤمن و منافق را از یکدیگر متمایز می‌کند گفت: منافق می‌تواند نماز بخواند، روزه بگیرد و بسیاری از عبادات را انجام دهد اما نمی‌تواند محبت خدا را در دل خود نگه دارد.

آیت‌الله حائری‌شیرازی ابراز داشت: محبت به خدا تنها چیزی است که بین مؤمن و منافق نمی‌تواند مشترک باشد به همین دلیل دشمنان اسلام ناب در طی سال‌ها بیشترین دشمنی را با مفهوم محبت در اسلام که اساس بسیاری از مفاهیم دیگر است، انجام دادند.

وی ادامه داد: بهترین روش اصلاح در یک جامعه این است که حکومت در آن جامعه دست کسانی باشد که مطیع خدا و رسولش هستند و مردم به این افراد محبت داشته باشند.

نیروی محبت از انرژی هسته‌ای برای انقلاب تاثیرگذارتر است

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر انقلاب اسلامی نیز تا امروز استمرار پیدا کرده و توفیقاتی به دست آورده است، به دلیل همین مسئله محبت به راه الهی و دوستان خدا است.

وی گفت: انقلاب اسلامی از این نیروی محبت مردم انرژی به دست آورده که از انرژی هسته‌ای بسیار قوی‌تر و تاثیرگذارتر است.

آیت‌الله حائری‌شیرازی ادامه داد: اساتید اخلاق باید این موضوع را در نظر داشته باشند که تحکیم رابطه میان استاد و شاگرد می‌تواند در انتقال مفاهیم اخلاقی بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به خصوصیات امام خمینی(ره) گفت: امام راحل قبل از تمام ویژگی‌های الهی که داشت یک استاد اخلاق کم‌نظیر بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اساتید اخلاق باید مصادیق مفاهیم اخلاقی را برای طلاب تبیین کنند.

وی افزود: یکی از ضعف‌های حوزه‌های علمیه این است که روی تئوری‌ها تمرکز کرده‌اند و نتوانسته‌اند مشکلات جامعه را به صورت مصداقی حل کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول