اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله یزدی تاکید کرد

تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه‌های علمیه و نظام

خبرگزاری فارس: رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: باید رابطه محکمی میان حوزه علمیه و نظام وجود داشته باشد زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری، نظام اسلامی، مولود حوزه‌های علمیه است.

تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه‌های علمیه و نظام

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمد یزدی در نخستین هم‌اندیشی وقف و حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد اظهار کرد: نیت واقفان در هر منطقه باید به درستی اجرا شود.

وی افزود: اداره موقوفات کار بسیار ظریف و دقیقی است که تا پیش از انقلاب، حیف و میل‌های زیادی در این خصوص صورت می‌گرفت و موقوفه‌خواری رواج پیدا کرده بود.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پیروزی انقلاب موجب ساماندهی موقوفات شده است گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و توجه کافی به بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به منظور احیای موقوفات به راه افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: تشکیل شوراهای مدیریت استانی حوزه‌های علمیه اقدام بسیار مثبتی بود که در سال‌های اخیر صورت گرفت و ضروری است که همکاری و تعامل خوبی میان مدیران حوزه علمیه و اوقاف برقرار باشد.

یزدی با بیان اینکه بخشی از موقوفات به مدارس علمیه و طلاب علوم دینی اختصاص دارد افزود: اداره زندگی طلاب از طریق بخشی از موقوفات صورت می‌گیرد.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه عنوان داشت: پراکندگی املاک موقوفه در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده و برخی از استان‌ها دارای موقوفات زیادی هستند در حالی که استان‌های دیگری نیز در حد وسط قرار دارند.

وی با اشاره به ضرورت کمک‌های مالی به حوزه‌های علمیه گفت: مبالغ تقسیمی و شهریه‌هایی که به طلاب داده می‌شود برای اداره یک زندگی متوسط نیز کفایت نمی‌کند هر چند در این اواخر، کمک‌هایی نیز به تدریج و توسط دولت به حوزه‌های علمیه صورت گرفته است.

یزدی وابستگی حوزه‌های علمیه به دولت و نظام حاکم را امری غیر صحیح دانست و تصریح کرد: با این وجود باید رابطه محکمی میان حوزه علمیه و نظام وجود داشته باشد زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری، نظام اسلامی، مولود حوزه‌های علمیه است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به کمک‌های زیادی که توسط دولت به دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد افزود: اساتید دانشگاه، حقوق‌های مکفی دریافت می‌کنند اما این وضعیت در مورد اساتید حوزه‌های علمیه دیده نمی‌شود.

وی فعالیت اساتید حوزه علمیه را کاری بسیار مقدس توصیف کرد و بیان داشت: تقاضاهایی از طرف خانواده در زندگی آنها وجود دارد اما این اساتید با وضع کنونی کنار آمده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

یزدی خواستار برقراری تعامل میان مدیران اوقاف استان‌ها و مدیران حوزه‌های علمیه شد و گفت: توجه لازم به موقوفات در این زمینه باید صورت گیرد ضمن اینکه نباید برخوردهای طلبکارانه در این میان وجود داشته باشد بلکه حاکم شدن روابط دوستانه برای برقراری تعامل ضروری است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به مکاتبات این شورا با رئیس قوه قضائیه افزود: دستور لازم در این خصوص توسط رئیس دستگاه قضا صادر شده است تا در صورت امکان دادگستری‌ نیز در کمیته موقوفات حوزوی حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر حل مشکلات از طریق قانونی ابراز کرد: حضور تمام اعضا از جمله مسئولان دادگستری در این کمیته برای حل مشکلات صورت می‌گیرد تا اختلافات به خوبی حل شود.

یزدی با تاکید بر نظم و برقراری یک کمیته تشکیلاتی در این زمینه گفت: امیدواریم خداوند به همه مدیران حوزوی و اوقاف توفیق دهد تا وظایف خود را به درستی انجام دهند و کار آنها مورد رضایت خداوند و پیامبر اسلام(ص) قرار گیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول