اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله استادی تاکید کرد

حمایت همه‌جانبه حوزه‌های علمیه از نظام اسلامی

خبرگزاری فارس: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر حمایت حوزه‌ها از نظام گفت: نباید کسانی در حوزه علمیه باشند که از نظام حمایت نکرده و بود و نبود آن برایشان اهمیت نداشته باشد.

حمایت همه‌جانبه حوزه‌های علمیه از نظام اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله رضا استادی در چهاردهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد با اشاره به حماسه 15 خردادماه اظهار کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب خدمات فراوانی توسط حوزه‌های علمیه به نظام و ملت ایران ارائه شده است.

وی افزود: نگاه منصفانه به مسئله نشان می‌دهد که زحمات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری به همراه تلاش اساتید موجب خدمات مطلوبی شده است اما با حوزه کاملاً مطلوب فاصله وجود دارد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر ایجاد انگیزه در طلاب به منظور تحصیل و تحقیق در حوزه علمیه گفت: طلاب و روحانیون باید به این باور برسند که تحصیل علوم دینی برای آنها ضروری است و امروز شاهد هستیم که با وجود طلاب کوشا در مدارس، برخی آمارها به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی بیان داشت: نبود انگیزه در طلاب، ایرادی برای حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود زیرا در گذشته این مسئله وجود نداشت و روحانیون علاقه فراوانی به تحصیل علوم دینی داشتند.

استادی با بیان اینکه اهمیت به درس یکی از ابعاد حوزه بوده و مقبول و مطلوب به شمار می‌رود ادامه داد: وجود اساتید مسلط به مطالب و دارای مهارت تدریس نیز از ارکان حوزه است و علاوه بر این اساتید باید تعامل خوبی با طلاب داشته باشند.

امام جمعه قم خاطر نشان کرد: در همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که کلاس‌های شلوغ تأثیرگذاری مطلوبی نخواهد داشت و اساتید نیز باید این مهم را مدنظر داشته باشند زیرا شلوغ بودن یک کلاس درس دلیلی بر بهتر بودن کیفیت آن نیست.

وی با تاکید بر انجام اقداماتی که به نفع حوزه‌های علمیه تمام می‌شود گفت: سابق بر این، طلاب رابطه مرید و مرادی با اساتید داشته و رابطه‌ای صمیمی با آنها برقرار می‌کردند بنابراین برای رسیدن به حوزه مطلوب باید به این نکات توجه کرد.

استادی سومین عامل ایجاد حوزه مطلوب را اخلاق‌مداری دانست و تصریح کرد: حوزه علمیه متعلق به امام زمان(عج) بوده و بی‌اخلاقی از جانب هیچ‌کس پذیرفته نیست زیرا حوزه به منظور القای اخلاق به جامعه و مردم تشکیل شده و امکان بی‌اخلاقی نباید در آن وجود داشته باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تفاوت‌های مادی میان اساتید و طلاب را امری غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: فاصله طبقاتی میان طلاب و اساتید و علما و بزرگان حوزه مقبول نیست.

وی عنوان داشت: حوزه مطلوب آن مرکزی است که وقتی طلاب و اساتید به جایی می‌روند، مردم دیانت را در وجود آنها دیده و این افراد بتوانند بر جامعه تأثیر بگذارند.

استادی با تاکید بر حمایت حوزه علمیه از نظام اسلامی ابراز کرد: نباید کسانی در حوزه علمیه باشند که از نظام حمایت نکرده و بود و نبود آن برایشان اهمیت نداشته باشد.

امام جمعه قم با اشاره به پاسخگویی حوزه علمیه به شبهات در طول تاریخ گفت: امام خمینی(ره) و دیگر مراجع عظام تقلید همواره به این مهم توجه داشته و حتی جلسه درس خود را به منظور پاسخ به این مسائل تعطیل می‌کردند.

وی افزود: از وضع موجود تا وضع مطلوب حوزوی، فاصله بسیاری وجود دارد و راهکار آن نیز تنها انتقاد نیست زیرا این امر کاری از پیش نمی‌برد ضمن اینکه اختلاف و چند‌دستگی در حوزه‌های علمیه هیچ‌گاه حلال مشکلات نبوده است.

استادی با تاکید بر همکاری همه دست‌اندرکاران حوزوی با یکدیگر بیان داشت: خدمت‌ به طلاب و اساتید باید مورد توجه مسئولین حوزوی قرار گیرد و علاوه بر این بر اساس آیات و روایات، هر کس به اندازه خویش دارای مسئولیت است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: عدم تعامل میان اساتید و طلاب مطلوب نبوده و اساتید حوزه علمیه باید نسبت به شاگردان خود احساس مسئولیت کنند ضمن اینکه توجه به متن کار یعنی تحصیل و تهذیب طلاب دارای اهمیت فراوانی است اما برخی از افراد در حال حاضر گرفتار حواشی شده‌اند.

وی با بیان اینکه خدمت در حوزه‌های علمیه تنها از طریق همکاری و همدلی حاصل می‌شود گفت: برخوردهای منصفانه عامل اساسی در پیشرفت محسوب می‌شود و امیدواریم از این طریق، خدمت بیشتر در سایه عنایات حق تعالی و امام زمان(عج) برای همه ما حاصل شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول