اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی:

ناهنجاری‌های اخلاقی ‌در جامعه زنگ خطری‌ جدی است‌

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز در کشور ما که از بهترین کشورها از نظر توجه به دین و رعایت شئونات اسلامی است، ناهنجاری‌های اخلاقی دیده می‌شود و این موضوع برای ما زنگ خطری است که جدی‌تر به این موضوع توجه کنیم.

ناهنجاری‌های اخلاقی ‌در جامعه زنگ خطری‌ جدی است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید اخلاق حوزه علمیه قم که در تالار اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: امور اخلاقی یک اهمیت ذاتی دارد که موجب شده در طول سال‌ها مورد توجه انبیا و اولیای الهی باشد.

وی ادامه داد: برخی مطرح می‌کنند که موضوع اخلاق از فضائل است و جزو تکالیف الهی بر عهده انسان نیست اما در بسیاری موارد رعایت اخلاق در مقابل ترک معصیت یک امر واجب محسوب می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: امروز در کشور ما که از بهترین کشورها از نظر توجه به دین و رعایت شئونات اسلامی است، ناهنجاری‌های اخلاقی دیده می‌شود و این موضوع برای ما زنگ خطری است که جدی‌تر به این موضوع توجه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این حساسیت در قشر روحانی بسیار بیشتر است و گاهی یک لغزش اخلاقی کوچک از یک روحانی تا مدت‌ها فراموش نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اثراتی که آلوده شدن روحانیون به فساد می‌تواند در پی داشته باشد گفت: سلب اعتماد از روحانیت در این زمینه کمترین ضرری است که به جامعه وارد می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از تاثیرات عادی این مطلب، روی گرداندن بخشی از جامعه از ارزش‌های اسلامی به بهانه آلوده شدن عده‌ای از روحانیت است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: تمام این موارد نشان‌دهنده اهمیت پرداختن به مسئله تهذیب در حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به شرایط امروز جامعه از لحاظ فراهم بودن زمینه‌های فساد اخلاقی افزود: شاید از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون هیچ‌گاه مانند امروز شرایط برای فساد در جامعه فراهم نبوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی اذعان داشت: البته این شرایط یک معضل بزرگ جهانی است که موج‌های آن به کشور ما نیز رسیده است.

*اقدامات سلبی در زمینه جلوگیری از فساد بی‌فایده است

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در زمینه مبارزه با فساد تنها به اقدامات سلبی فکر می‌کنند ادامه داد: در شرایط امروز جهان، اقدامات سلبی و ممنوعیت‌ها دیگر فایده‌ای نخواهد داشت چرا که وسایل ارتباطی گسترده و نوین می‌تواند زمینه فساد را در هر مکان و موقعیتی فراهم کند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به وظایف اساتید اخلاق در این زمینه، تلاش‌های فردی در مجموعه‌های کوچک را زمینه ایجاد حرکت‌های بزرگ برای اصلاحات اخلاقی در جامعه دانست.

وی گفت: درس‌های اخلاق حوزه‌های علمیه باید گسترش یافته و اساتید اخلاق نیز به مهارت‌های تربیت اخلاقی جوانان مجهز شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان ویژگی‌های جوانان امروز ابراز داشت: جوانان امروز از لحاظ روش‌های جذب و تاثیرگذاری بسیار با دوره‌های قبل متفاوت هستند و اساتید اخلاق در برنامه‌ریزی‌های تربیتی خود باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

وی با تحلیل روش‌های تربیتی که می‌تواند در جوانان تاثیرگذار باشد خاطر نشان کرد: فرمول ثابتی برای اینکه یک توصیه اخلاقی بتواند بر همه تاثیرگذار باشد، وجود ندارد اما به نظر می‌رسد اگر بتوانیم موضوعات اخلاقی را به روش تربیت قرآنی برای جوانان تبیین کنیم، جوانان به رعایت این توصیه‌ها تشویق می‌شوند.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: باید در نگرش جوانان به فلسفه حیات و هدف زندگی، تغییر اساسی به وجود آورد تا آنها بتوانند دنیا را با دید واقعی و منطق قرآنی بسنجند.

وی با تاکید بر لزوم تبیین اخلاق مبتنی بر جهان‌بینی ابراز داشت: روش تربیت قرآن این است که به ما بفهماند دنیا مکان گذر است و سعادت و شقاوت واقعی در آخرت جلوه‌گر می‌شود که آن نیز محصول تلاش چند روزه ما در این دنیا است.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اگر جوان متوجه شود که به خاطر لذت‌های زودگذر دنیا از ارزش‌های بی‌نهایت اخروی محروم می‌شود، خود را از این لغزش‌ها دور نگه می‌دارد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول