اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان عنوان کرد

بهره‌گیری از راهکارهای فقهی در تعیین سن مسئولیت کیفری

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان با بیان اینکه لحاظ شدن سن مسئولیت کیفری باید به تدریج رخ دهد گفت: برای تعیین سن مسئولیت کیفری باید از راهکارهای فقهی مدد گرفت.

بهره‌گیری از راهکارهای فقهی در تعیین سن مسئولیت کیفری

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سعید قماشی امروز در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق کودک که در دانشگاه مفید قم برگزار شد به چرایی اهمیت سن در مسئولیت کیفری کودکان پرداخت و اظهار کرد: مسئولیت کیفری از دو دیدگاه منافع حقوق فردی و منافع جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: منافع فردی و منافع جامعه حکم می‌کند که برای مسئولیت کیفری در اشخاص سنی خاص معین شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ادامه داد: با تعیین سن مسئولیت کیفری می‌توانیم به تبیین صحیح قوانین مجازات بپردازیم.

وی با بیان اینکه مسئولیت کیفری برای بازداشتن از ارتکاب جرایم و اصلاح جامعه است تصریح کرد: شخصی که به مجازات محکوم می‌شود دچار تزلزل شخصیتی در جامعه می‌شود.

قماشی ادامه داد: شخصی که مجازات شده است به سمت بی‌اعتمادی جامعه نسبت به خود پیش می‌رود که این مسئله خود ضربه‌ای محکم به مجرم است.

وی به تفاوت مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری اشاره و ابراز کرد: مسئولیت مدنی موجب پایمال شدن شخصیت در جامعه نمی‌شود در حالی‌ که در مسئولیت کیفری این مسئله رخ می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان تاکید کرد: کیفر موجب بروز احساس ناخوشایندی در افراد می‌شود و به همین دلیل اساتید حقوقی تاکید دارند باید از کیفر به‌ عنوان آخرین راه اصلاح استفاده کرد.

وی با تکیه بر یکی از مواد قانون مجازات اسلامی که به شرح سن مسئولیت کیفری می‌پردازد گفت: در این ماده قانونی آگاهی فرد از پیامد جرم، حکم خوبی یا بدی ارتکاب جرم و آگاهی شخص ملاک صدور کیفر قرار داده شده است.

این استاد برجسته حقوق با انتقاد از تدوین قانون جدید مجازات در تعیین سن مسئولیت کیفری بیان کرد: در این قانون سن مسئولیت دختران 9 سال و برای پسران 15 سال عنوان شده است در حالی‌ که اجرایی کردن این قانون موجب رشد و شکل‌گیری شخصیت کودک با هویت مجرمانه می‌شود.

وی تاکید کرد: لحاظ شدن سن مسئولیت کیفری باید به تدریج رخ دهد به گونه‌ای که سن مسئولیت کیفری برای کودکان مناسب با رشد فکری و جسمی آنان باشد.

قماشی خاطرنشان کرد: برای تعیین سن مسئولیت کیفری باید از راهکارهای فقهی مدد گرفت.

انتهای پیام/و20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول