اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در فرهنگسرای نجوم شهرداری شیراز صورت می‌گیرد

رصد پدیده گذر زهره از مقابل خورشید

خبرگزاری فارس: مسئول فرهنگسرای نجوم شهرداری شیراز از رصد پدیده گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در این فرهنگسرا خبر داد.

رصد پدیده گذر زهره از مقابل خورشید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، الهام حسینی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به وقوع پدیده نادر گذر سیاره ناهید (زهره) از مقابل خورشید که چهارشنبه 17 خرداد ماه جاری رخ می‌دهد، اظهار داشت: این پدیده برای دانشمندان بسیار حائز اهمیت است، چرا که فاکتورهایی از قبیل فاصله زمین تا خورشید، فاصله زمین تا زهره، اندازه‌گیری دقیق‌تر قطر زهره و ضخامت مشخصات جو زهره قابل محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه رویداد بعدی گذر زهره از مقابل خورشید در سال 1496 خورشیدی یعنی 105 سال دیگر رخ می‌دهد، این فرصت را تاریخی و با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: پدیده گذر یا ترانزیت زهره از مقابل خورشید، از ساعت 2:37 به وقت تهران آغاز می‌شود و در ساعت 6:02 به اوج و در ساعت 9:24 صبح به پایان می‌رسد.

مسئول فرهنگ‌سرای نجوم شهرداری شیراز اضافه کرد: علاقمندان می‌توانند برای رصد این پدیده نادر توسط تلسکوپ، از ساعت 7:30 تا 9:24 صبح به رصدخانه فرهنگسرای نجوم واقع در میدان معلم، بوستان معلم مراجعه کنند.

حسینی تصریح کرد: برای مشاهده گذر زهره از مقابل خورشید نباید به طور مستقیم و بدون استفاده از ابزار اپتیکی مجهز به فیلترهای ویژه، به خورشید خیره شد.

وی با اشاره به اینکه گذر ناهید یا گذر زهره به پدیده عبور سیاره ناهید از مقابل خورشید، از دید زمین گفته می‌شود، اذعان داشت: گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌های کمیاب هستند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر (عطارد) و ناهید (زهره) رخ می‌دهند.

انتهای پیام/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول