اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله اشرفی‌شاهرودی مطرح کرد

محبوبیت بی‌نظیر امام خمینی در کشورهای اروپایی

خبرگزاری فارس: آیت‌الله اشرفی‌شاهرودی با بیان اینکه امام خمینی ولایت فقیه را دارای پایه‌های علمی کرد، گفت: ایشان ولایت فقیه را و حکومت اسلامی را در عرصه عمل نیز اجرایی کردند.

محبوبیت بی‌نظیر امام خمینی در کشورهای اروپایی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت‌الله اشرفی‌شاهرودی ظهر امروز‌ در یکصد و هفتاد و دومین نشست حلقه علمی افق که با محوریت بررسی شخصیت فقاهتی امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای آغاز تدریس امام خمینی(ره) در نجف، عده قلیلی در مباحث ایشان شرکت می‌کردند، اما به‌تدریج حوزه درس و بحث ایشان بسیار گرم شد و بسیاری از کسانی که در کلاس درس سایر اساتید شرکت می‌کردند، آنها را رها کرده و به کلاس امام می‌آمدند.

وی گفت: بسیاری از این افراد، بعد از انقلاب نیز در حلقه یاران و شاگردان امام(ره) درآمدند.

اشرفی شاهرودی ادامه داد: تحولی را که امام خمینی(ره) در بعد حکومتی ایجاد کردند، در واقع ادامه حرکت فقهای بزرگی مانند شیخ مفید و شیخ صدوق بود، اما تفاوت عمده امام با این فقها این بود که آنها حکومت اسلامی را تنها تئوریزه کردند و امام بزرگوار، حکومت اسلامی را در عمل پیاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) به‌دلیل تحول بزرگی که در ایران و جهان اسلام ایجاد کردند، بیشتر از ابعاد علمی ایشان مورد توجه قرار گرفته، در حالی که ایشان به ‌لحاظ علمی نیز دارای جایگاه رفیعی بودند.

اشرفی شاهرودی با اشاره به مسئله ولایت فقیه و لزوم اداره امور مسلمین توسط فقیه عادل و عالم، خاطرنشان کرد: برخی از فقها، ولایت فقیه را تنها در حوزه قضا دارای صلاحیت می‌دانند، در حالیکه امام خمینی، با ادله علمی و با استفاده از متن احادیث، ولایت فقیه و دایره اختیارات آن را اثبات کرد.

وی تاکید کرد:  اما از دیدگاه امام خمینی(ره)،مسئله حکومت و ولایت فقیه از جمله اموری بودند که تصور آنها باعث تصدیقشان می‌شد، در حالیکه در میان سایر فقها در خصوص مبحث ولایت فقیه مباحث بسیار زیادی در جریان بود.

استاد برجسته حوزه علمیه مشهد گفت: تشکیل حکومت، در تمامی شرایط واجب است و حتی در روایات آمده است که حکومت جور بهتر از بی‌حکومتی و هرج‌و مرج است و امام راحل نیز در همین راستا، فقیه جامع‌الشرایط را بهترین فرد برای دردست گرفتن امور جامعه اسلامی می‌دانستند.

ایشان در ادامه یادآور شد: قیام امام خمینی(ره) کاملا برطبق موازین شرع مقدس اسلام بود و ایشان با بینش و درایت خاصی، دین را وارد حوزه اجتماعی و سیاسی کردند و حکومت اسلامی را در عمل و براساس پایه‌های دینی و علمی، اجرایی کردند.

وی اظهار کرد: مردم آفریقای جنوبی، سابقه سال‌ها مستعمره بودن را داشته‌اند، اما با آغاز نهضت امام خمینی(ره)، مشاهده کردند که فردی برای آزادی آنها قیام کرده است و باید اذعان کرد که امام خمینی(ره)، به‌راستی امید مستضعفان جهان بود.

اشرفی‌شاهرودی با اشاره به آرمان‌های امام خمینی(ره) گفت: من به برخی از کشورهای اروپایی مانند هلند و بلژیک و همچنین کشورهای آفریقایی بسیاری سفر کرده‌ام و با چشم خود شاهد محبوبیت عظیم امام خمینی(ره) در این کشورها بوده‌‌ام.

وی تاکید کرد: امام راحل بر تحصیل فقها و همچنین طلاب دارای استعداد اهمیت بسیار زیادی قائل بودند و براساس نقل‌قول ایشان، تحصیل اجتهاد برای طلبه دارای استعداد، واجب عینی است.

این استاد حوزه  متذکر شد: ایشان در درس خود، اهمیت بسیار زیادی به نظم می‌دادند و اگر طلبه‌ای دیر به کلاس درس می‌آمد، امام بسیار ناراحت می‌شدند و آن فرد را بازخواست می‌کردند.

‌وی در پایان با اشاره به وظیفه طلاب و محصلان کنونی حوزه‌های علمیه، ادامه داد: طلاب باید خود را برای کسب اجتهاد آماده کنند و باید بدانند که براساس نظر بسیاری از فقها و همچنین حضرت امام(ره)، تحصیل علم برای طلاب دارای استعداد حتی بر تکسب نیز، اولویت دارد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول