اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد حوزه و دانشگاه:

هنر شهدا دفاع از مرزهای ارزشی بود

خبرگزاری فارس: یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دفاع از مرزهای خاکی در همه زمان‌ها و کشورها اتفاق می‌افتد، هنر واقعی شهدا را دفاع از مرزهای عقیدتی و ارزشی ذکر کرد.

هنر شهدا دفاع از مرزهای ارزشی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، حجت‌الاسلام محمود حکمت‌نیا ظهر امروز در یادواره شهدای طلبه و روحانی ابرکوه در حوزه علمیه ولیعصر(عج) اظهار داشت: مرز دو گونه است و دفاع از این مرزها نیز متفاوت است.

وی افزود: همانطور که مرزهای زمینی مورد تهاجم قرار می‌گیرند و باید از آنها دفاع کرد و در همه کشورها نیز برای مدافعان مرزهای زمینی ارزش قائل می‌شوند، مرزهای عقیدتی و ارزشی نیز باید از هجمه‌ها محفوظ بمانند.

حکمت‌نیا یادآور شد: شهدا در بارزترین صورت، دفاع کنندگان از مرزهای خاکی کشور بودند و این کار مسئله‌ای است که در تمام دوران‌ها اتفاق می‌افتد و مردم و به ویژه جوانان در تمام دوران‌ها این کار را انجام می‌دهند و در بسیاری از کشورها نیز برای گرامیداشت این فداکاری‌ها جشنواره‌های عظیم به راه می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: وجه دوم شهدا، عملکرد آنها در دفاع از مرزهای عقیدتی و ارزشی بود زیرا این مرزها نیز نیاز به مرزبان دارند.

حکمت‌نیا افزود: در صدر اسلام با نماد "لاالله الا الله" مرزهای ارزشی مشخص می‌شد و مرز عقیدتی معین است اما در جهان معاصر مرزهای عقیدتی بر عکس سابق شفاف نیست، چالش‌ها فراوان و نظریه‌ها زیاد است و به راحتی نمی‌توان مرزها را ترسیم کرد.

وی یادآور شد: هنر شهدا شناخت این مرزها و اقدام در دفاع از این ارزش‌ها بود و نیاز امروز جامعه ما نیز همین مسئله است.

حکمت‌نیا افزود: شهدای روحانی شهرستان که با آنها هم‌رزم بودم در 26 سال پیش و با وجود سن کم با شناخت بینشی و ارزشی پا به جبهه‌ها گذاشتند، برای دفاع جای دفاع را مشخص کردند و جانانه در این مسیر گام برداشتند.

این استاد حوزه ارزش دفاع در حوزه‌های ارزشی را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: ارزش‌ها اموری هستند که راهنمای عمل ما در زندگی هستند و حوزه جنگ در این عرصه نیز بسیار وسیع و ابزارهای جنگ نیز متنوع است.

حکمت‌نیا با اشاره به برخی از ابزارهای دشمن در جنگ عقیدتی اظهار داشت: تخریب فیزیکی، معنوی، توهین، ارزش‌گذاری و ارزش‌سازی از جمله این ابزار است و باید با استفاده از منش شهدا که ارزشی و بینشی بود به مبارزه دقیق در این جنگ پرداخت.

وی با ابراز تأسف از اینکه در این وادی گم شده‌ایم و بسیاری از بسیجیان قدیم نیز در این وادی گم یا غافل شده‌اند، اظهار داشت: اگر چه وجود بسیاری از جوانان فعال در این عرصه مایه امیدواری است اما باید این خصوصیت بارز همرزمان شهید خود را در نظر داشته باشند و در این مسیر طی طریق کنند. یکی از خصوصیات ویژه شهدا، دل کندن از خاک بود.

وی یادآور شد: باید به خود تلنگر بزنیم و به عصری برگردیم که دل‌ها واقعأ صاف بود و در دنیایی که پیچیده شده و گرفتاری‌های عقیدتی و بینشی زیاد شده است، با شناخت صحیح و راهکارهای لازم برای دفاع از مرزهای ارزشی خود چون شهدا گام برداریم.اگر می‌خواهیم مراسم تکریم برگزار کنیم باید تکریم ارزش‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها دچار کمبود در این زمینه شده‌اند و مشکلات بسیاری را یدک می‌کشند، اظهار داشت: یک انگلیسی در ایران اظهار داشته است که شما در معنویات غرق شده‌اید و قدر و ارزش آن را نمی‌دانید.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول