اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گله‌های دام سبک قزوین اجرا می‌شود

عملیات تلقیح مصنوعی با استفاده از تکنیک لاپراسکوپی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات تلقیح مصنوعی با استفاده از تکنیک لاپراسکوپی در گله‌های دام سبک استان قزوین اجرا می‌شود.

عملیات تلقیح مصنوعی با استفاده از تکنیک لاپراسکوپی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، یوسف جلوخانی هدف از اجرای این طرح را اصلاح نژاد و سود حداکثر دامدار عنوان کرد و افزود: در این روش دام به صورت داخل رحمی با اسپرم منجمد بارور می‌شود.

وی اظهار کرد: برای اجرای این روش و اطمینان از آبستن نبودن دام، قبل از تزریق هورمون ترابی دام، عملیات تشخیص آبستنی با دستگاه سونوگرافی در گوسفند انجام و پس از اطمینان آبستن نبودن، عملیات هم‌زمانی باروری اجرا  می‌شود.

جلوخانی با اشاره به اینکه سود هر حیوان به تعدادی از صفات تولیدی عملکردی وابسته است، خاطرنشان کرد: امروز استفاده از تکنیک‌های جدید و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای بشر در عرصه علوم دامپروری بهترین ابزار برای دستیابی به تولید بیشتر و در نتیجه سود بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: در این شرایط عادی میانگین تولید بره در گله‌های گوسفند و بز حدود 75 درصد به ازای هر 100 رأس در یک سال است که این سازمان در صدد اجرای روش‌های دستیابی به تولید بره بیشتر، تولید سه بره در دو سال است.

به گفته وی اجرای این طرح نیاز به بارور کردن دام در خارج از فصل طبیعی تقریبا آخر تابستان و اوایل پاییز بوده که استفاده از هورمون‌های پروژسترون و pmsg  لازم و ضروری است.

جلوخانی افزود: یکی دیگر از روش‌های افزایش راندمان بره‌گیری در گوسفند، باروری دام به روش لاپاراسکوپی است، این عملیات برای نخستین‌بار در استان قزوین در گله‌های زیر پوشش طرح اصلاح نژاد در روستای شهرستانک از توابع شهرستان بویین ‌زهرا اجرا شد.

انتهای پیام/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول