اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور اصلاح نژادی در پلدختر انجام شد

آمیخته‌گری گوسفند لری با نژاد رومانف روسی

خبرگزاری فارس: آمیخته‌گری گوسفند لری با نژاد رومانف روسی به روش جدید تلقیح مصنوعی لاپاراسکوپی در پلدختر انجام گرفت.

آمیخته‌گری گوسفند لری با نژاد رومانف روسی

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، برای نخستین بار در کشور آمیخته‌گری گوسفند لری با نژاد رومانف روسی به روش جدید تلقیح مصنوعی لاپاراسکوپی در روستای چالکل شهرستان پلدختر انجام شد.

در این خصوص مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر به خبرنگار فارس در پلدختر گفت: این طرح توسط کارشناسان ایرانی به همراه یک محقق و استاد استرالیایی به نام مک دوگان بر روی تعداد 350 راس میش گوسفند لری انجام شده است.

علی خادمی افزود: گوسفندان نژاد لری، نژاد سنگین دنبه‌دار با بدن سفید دارای خصوصیات نامطلوب هستند که ضرورت اصلاح این نژاد را نشان می‌دهد و هدف از این اصلاح نژاد تولید نسل جدیدی از گوسفندان دورگه برای افزایش تولید گوشت و شیر (بهبود افزایش تولیدات) و کسب درآمد بیشتر به منظور اقتصادی کردن پرورش گوسفند نژاد لری بوده که نسل تولیدی بدون دنبه یا کم چرب با قابلیت چند قلوزایی و بارداری در فصول مختلف سال را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این طرح در هشت استان کشور و در استان‌های لرستان، البرز، خوزستان، ایلام، همدان، قزوین، مازندران و گلستان در حال اجرا است، ادامه داد: در سال جاری طرح اصلاح نژاد بز نیز بر روی گله انتخاب شده لری در منطقه کرکی انجام می‌شود که هدف آن بهبود تولید بزهای لر است.

کارشناس امور دام جهاد کشاورزی شهرستان در ادامه گفت: 10 سال پیش جهت تثبیت نژاد گوسفند لری در چند گله در شهرستان طرح‌های تثبیت نژادی انجام گرفته که این نژاد دارای خصوصیات یا صفات نامطلوب نژادی از جمله وجود دنبه یا چربی زیاد، افزایش وزن پایین، درصد دوقلوزایی بسیار کم، توان باروری کم و بارداری در یک فصل بوده و ضرورت دارد که جهت بهبود نژادی از نژاد رومانف که از نژادهای شناخته شده در جهان می‌باشد، استفاده شود.

مجتبی شاهرخی نژاد رومانف را نژاد شناخته شده و برتر در جهان دانست و خاطرنشان کرد: این نژاد در اصل مربوط به کشور روسیه بوده که توسط کشور کانادا کارهای اصلاح نژادی بر روی آن انجام شده است و اسپرم‌های مورد استفاده در این طرح نیز از همین نژاد رومانف (کانادا) بوده که به صورت منجمد به کشور منتقل شده است.

وی از مهم‌ترین خصوصیات نژاد رومانف را دوقلوزایی آن که حدود 270 درصد و حتی بالاتر (در مواردی مشاهده شده که یک میش 9 بره زاییده) است، دانست و گفت: این بدین معنی است که از 100 رأس میش زایش کرده 270 رأس بره به دنیا می‌آید که با میزان دو قلوزایی نژاد لری قابل مقایسه نیست.

شاهرخی از خصوصیات دیگر این نژاد را توانایی تولید مثل خارج از فصل، اضافه وزن روزانه مناسب، بدون دنبه بودن آن و تعداد سه زایش در دو سال عنوان کرد.

وی افزود: این طرح با انتخاب گله نژاد لری، به روش مصنوعی و با تزریق هورمون در زمینه فحلی و هم‌زمانی فحلی گله انجام می‌گیرد که پس از طی 14 الی 15 روز عملیات تلقیح مصنوعی با روش لاپاراسکوپی انجام‌پذیر است و استفاده از لاپاراسکوپی و تلقیح مصنوعی در گوسفند شیوه جدیدی است که برای نخستین‌ بار در کشور در حال اجرا است.

این کارشناس دام در پلدختر افزود: در این فرایند که توسط دستگاه لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد با وارد کردن دو سوند از دو طرف چپ و راست پوست شکم و محیط بیرونی دستگاه تناسلی به قسمت داخلی بدن و محیط داخلی رحم گوسفند از قسمت راستگان تلقیح (وسیله حمل و تخلیه اسپرم) و از قسمت چپ آندوسکوپ چشمی که دارای یک منبع نوری است، به داخل رحم گوسفند وارد می‌شود.

وی افزود: در این حین بخشی از دستگاه لاپاراسکوپی که وارد رحم شده به کپسول گاز co2 متصل است که هوا را وارد بدن گوسفند می‌کند، تا اعضای داخلی بدن حیوان از یکدیگر فاصله گرفته تا عمل تلقیح ساده‌تر صورت پذیرد که در ادامه کار اسپرم که به وسیله ‌گان یا وسیله تخلیه اسپرم که از سمت راست وارد محیط رحم شده با مشاهده توسط آندوسکوپ یا مشاهده چشمی که از سمت چپ وارد محیط رحم شده در شاخ‌های رحم تخلیه می‌شود.

شاهرخی در مورد خصوصیات گوسفندان متولد شده نسل جدید گفت: پس از انجام تلقیح مصنوعی گوسفندان نژاد لری با اسپرم گوسفند نژاد رومانف نسل تولیدی دارای 50 درصد خصوصیات یا صفات نژاد رومانف هستند که بره‌های متولد شده با درصد دوقلوزایی بالاتر و چربی کم‌تر و فاقد دنبه و دارای دم و بهبود توان تولید مثلی مطلوب‌تری هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد احتمالاً در مرحله دوم طرح پس از تولد بره‌های نسل دوم لری و رومانف که دارای صفات ذکر شده هستند، بره‌های لری، رومانف را با گوسفندان نژاد مناطق گرمسیری (احتمالاً نژاد پاکستانی) در جهت تثبیت صفاتی مانند کاهش چربی (دنبه، بهبود کیفیت و افزایش تولید گوشت و افزایش سرعت رشد تلفیق کرده که نتیجتاً بره‌های متولد شده مذکور از تلفیق سه نژاد خواهند بود که 50 درصد خصوصیات یا صفات نژاد لری، 25 درصد خصوصیات یا صفات نژادی رومانف و 25 درصد خصوصیات یا صفات نژادی پاکستانی دارند و نژاد حاصل شده دارای توان تولید مثلی بالا و بارداری در فصول مختلف، فاقد دنبه و دارای دم، افزایش توان دو قلوزایی و دو بارزایی و تولید گوشت و شیر بیشتر است.

انتهای پیام/ل10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول