اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد

اعتکاف ابزاری پرتوان برای نیرومندسازی عقل عبادی

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه تهران اعتکاف را عامل ارزشمندی در افزایش توان عقل برای معرفت بیشتر نسبت به اسرار حیرت‌انگیز نظام آفرینش توصیف کرد.

اعتکاف ابزاری پرتوان برای نیرومندسازی عقل عبادی

سیدمحمد فقیه سبزواری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک اعیاد رجبیه به تبیین ارزش‌های خاص ماه رجب و فضیلت‌های اعتکاف پرداخت و اظهار کرد: روزهای 13 تا 15 ماه رجب روزهایی است که بندگان مؤمن برای عبادت خاص خداوند در مسجد معتکف می‌شوند.

وی معنی اعتکاف را ماندن در مسجد با تصمیم بندگی و عبادت عنوان کرد.

استاد دانشگاه تهران اصل اعتکاف را مستحب دانست و گفت: نذر، قسم، عهد و یا اجیر شدن برای دیگری اعتکاف را واجب می‌کند.

وی اضافه کرد: شرط دیگری که اعتکاف را واجب می‌کند معتکف شدن در دو روز از ایام البیض است که روز سوم، اعتکاف به معتکف واجب می‌شود.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث به آثار معنوی و روحانی اعتکاف در ماه رجب اشاره و تأکید کرد: اعتکاف اثر شگفت و ژرفی در پالایش روح و ایجاد پل و پیوند محکم و پایدار بین مخلوق و خالق دارد.

وی اعتکاف را عامل توانمندسازی عقل برای نگاه پویاتر و تازه‌تر به اسرار حیرت‌انگیز نظام آفرینش عنوان کرد و اظهار داشت: اعتکاف، شناخت موقعیت انسان در گردونه هستی، خودشناسی گسترده‌تر و خداشناسی عقلانی و علمی برای نیل به کمال مطلوب را در پی دارد.

فقیه‌سبزواری پیدایش زمینه‌های نیل به تقوای ماندگار و ایجاد ملکه پرهیز از گناه را در ردیف آثار دیگر اعتکاف بیان کرد و یادآور شد: مجموعه فضیلت‌های ماه رجب، زمینه‌ساز بازسازی عقل و روح و آماده‌سازی انسان برای دسترسی به رضای خداوند و آینده روشن‌تر است که نباید از این فرصت ناب و الهی غافل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین انگیزه نام‌گذاری این ماه بهشتی به رجب پرداخت و اظهار داشت: در روایات معتبر بیان شده که در بهشت، نهری به نام رجب جاری است که این نهر از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: در روایات بسیار تاکید شده است که اگر کسی یک روز از ماه رجب را روزه‌دار باشد، از نهر بهشتی رجب خواهد نوشید.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام (س) تصریح کرد: رجب ماه خدا، شعبان ماه رسول اکرم (س) و رمضان ماه امت پیامبر اسلام نام گرفته است.

فقیه‌سبزواری با اشاره به این نکته تاریخی که در زمان جاهلیت نیز مردم برای ماه رجب احترام خاصی قائل بودند تصریح کرد: پس از ظهور اسلام عزت و شکوه این ماه بین مردم بیشتر شد.

وی ماه رجب را به عنوان ماه اول فصل خاص نیایش‌ها پیش از ماه شعبان و رمضان دانست و گفت: رجب به این دلیل که یکی از ماه‌های حرام است، از ارزش‌های والایی برخوردار است.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث اضافه کرد: بر پایه روایتی دیگر، همان‌گونه که رمضان ماه خدا، شعبان ماه پیامبر بزرگوار اسلام است، رجب نیز ماه امیرالمؤمنین حضرت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) است.

وی از ماه رجب به عنوان یکی از فرصت‌های بسیار ارزشمند برای تزکیه نفس و رهاسازی روح و جسم از آلودگی‌های مادی و تعلقات دنیوی یاد کرد و گفت: ماه رجب یکی از نعمت‌های نفیس خداوند به بندگان برای تقرب به خدا از طریق نمازها، دعاها، زیارت‌ها و سایر اعمال مستحبی است که خاص همین ماه مبارک و پر فضیلت است.

فقیه‌سبزواری تاکید کرد: رجب ماه عظیمی است که خداوند اعمال نیک را در آن چند برابر کرده و گناهان را در آن محو می‌کند.

وی با استناد به روایتی که جایگاه ویژه گروه رجبیون در قیامت را وصف می‌کند اظهار کرد: این گروه کسانی هستند که یک روز از روزهای اول، وسط و یا آخر ماه رجب را روزه گرفته‌اند.

استاد دانشگاه تهران ماه رجب را به عنوان وسیله ارتباط بین خدا و بندگانش معرفی و تأکید کرد: هر کس با اخلاص به این وسیله محکم و مطمئن چنگ بزند، در مسیر هموار تقرب به خدا قرار می‌گیرد.

وی افزود: روزه و شب زنده‌داری در ماه رجب بسیار سفارش شده و اجابت دعاهای بندگان در شب‌ها و روزهای 13 تا 15 رجب به شرط اعتکاف خالصانه قطعی است.

فقیه‌سبزواری ولادت امام باقر (ع)، لیلة الرغائب، ولادت حضرت امیرمؤمنان علی (ع) و بعثت رسول اکرم (ص) را از جمله دلایل شرافت این ماه مبارک و از مناسبت‌های بزرگی دانست که ضرورت بزرگداشت آن‌ها قطعی و غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول