اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد ایرانی دانشگاه‌های آمریکا:

ایران مانند مرواریدی در تولید محصولات باغی است

خبرگزاری فارس: استاد ایرانی دانشگاه‌های آمریکا گفت: ایران در جهان مانند مرواریدی در عرصه تولید محصولات باغی است.

ایران مانند مرواریدی در تولید محصولات باغی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حسین سلطانی عصر یکشنبه در کارگاه آموزشی بهره‌برداری از باغات انگور در ارومیه اظهار داشت: در کشور ایران از 32 استان کشور 30 استان مستعد کشت محصولات باغی و به‌ویژه انگور هستند.

وی افزود: ایران با توجه به ظرفیت‌های بالای کشاورزی و آب و هوای مناسب دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولیدات زراعی و باغی است.

این مسئول با بیان اینکه ایران از مزیت‌ها و استعدادهای بالقوه اقتصادی برای توسعه بازارهای کار و سرمایه برخوردار است، تصریح کرد: آشنایی با روش‌های کاشت، داشت، برداشت، نگهداری و بسته‌بندی انگور می‌تواند در اشتغال و سودآوری نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در صورت استفاده از برنامه‌ای مدون می‌توان در بلندمدت از طریق محصول انگور و صنایع وابسته آن در کشور اشتغال پایدار ایجاد کرد، اضافه کرد: انگور تنها محصولی است که تمام مراحل فراوری آن توسط دست انجام می‌شود و سالانه می‌تواند برای قریب به 20 میلیون نفر در کشور ایجاد اشتغال کند.

سلطانی اظهار کرد: در ایران تمام ارقام انگور به ویژه انگور رومیزی قابلیت کشت دارد و آذربایجان‌غربی از استان‌های مستعد در این زمینه است.

به گفته این مسئول در حال حاضر 10 نوع مشتقات انگور در جهان عمل‌آوری می‌شود و در این راستا صنایع بزرگی نیز با اشتغال بالا راه‌اندازی شده است.

سلطانی با اشاره به موقعیت اقتصادی انگور در آمریکا گفت: اکنون کشت انگور رومیزی فقط در ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام می‌شود و 25 درصد جمعیت کالیفرنیا مشغول کشاورزی در بخش انگور هستند.

وی کل درآمد انگور سالانه در این استان از محصول انگور رومیزی و آبی را 75 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: درآمد حاصل از انگور نزدیک به در آمد نفت ایران است.

استاد ایرانی دانشگاه‌های آمریکا گفت: تحلیل درست از موقعیت و جایگاه محصول انگور حاکی از آنست که ایران در این زمینه توانایی و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد.

کارگاه آموزشی انگور با هدف ترویج روش‌های نوین کاشت، داشت و برداشت انگور به مدت دو روز و با حضور کارشناسان این رشته در ارومیه برگزار شد.

انتهای پیام/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول