اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سنگینی سایه گرد و غبار همسایه بر آسمان دیار ما

خبرگزاری فارس: چند روزی است که گرد و غبار آسمان اصفهان را فرا گرفته است و طبق گفته کارشناسان این گرد و غبار به صورت نامتناوب تا دو ماه دیگر ادامه دارد.

سنگینی سایه گرد و غبار همسایه بر آسمان دیار ما

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این روزها در شهر اصفهان شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم، گویا نه تنها در این روزها در اصفهان که چند سالی است که شاهد بروز این پدیده در تعدادی از استان‌های کشور هستیم.

گفته می‌شود، پدیده غبار ناشی از طوفان‌های شن عربستان صعودی و عراق می‌باشد که با توجه به فقدان مدیریت صحیح آب در کشورهای درگیر، از بین رفتن پوشش گیاهی و شرایطی که برای حفاظت از آب لازم است، فقدان مدیریت در عرصه‌های کشاورزی مبتنی بر اصول پایدار و تداوم خشک‌سالی در کشورهای منطقه و کاهش میزان بارندگی در استان‌های مرزی ایران و عراق است.

تاکنون شش کانون عمده گرد و غبار در کشورهای همسایه شناسایی شده است که از این تعداد چهار کانون آن در عراق، یک کانون در سوریه و یک کانون در عربستان استقرار دارند.

90 درصد از گرد و غباری که کشورمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد از همسایه‌های غربی است و از این میزان، 70 درصد آن مربوط به عراق و 30 درصد نیز مربوط به کشورهای سوریه و عربستان است.

به گفته کارشناسان هواشناسی استان اصفهان غبار سیستم اپتیک غربی در اثر افزایش سرعت باد در کشور عراق شکل می‌گیرد و در منطقه ما می‌نشیند و استان اصفهان از استان‌هایی است که در چند سال اخیر شاهد ورود چنین پدیده‌ای بر آسمان خود است.

میترا سیدان در مورد وضعیت اخیر هوای اصفهان گفت: پدیده گرد و غبار در اصفهان امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و این در حالی است که سال گذشته در چنین موقع‌های هشداری مبنی بر پدیده گردو غبار در هوای اصفهان نداشتیم اما در طی ماه گذشته پنج اطلاعیه هشدار صادر شده است.

وی در مورد گرد و غبار محلی و نیز گرد و غبار گفت: گرد و غبار محلی از خود استان و بر اثر ضعیف بودن خاک است که با وزش باد حاصل می‌شود اما پدیده گردو غباری که از کشورهای همسایه وارد می‌شود، بسیار سنگین است.

کارشناسان هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه گرد و غباری که از سمت عراق آسمان شهر را فرا می‌گیرد دارای عناصر سنگین‌تری است، اظهار داشت: وجود چنین پدیده‌ای موجب کاهش کیفی هوا می‌شود.

*پدیده گرد و غبار تا دو ماه آینده مهمان اصفهان است

وی با توجه به اینکه این ناپایداری با نمود گرد و خاک تا دو ماه آینده در اصفهان وجود دارد، گفت: گاهی از مواقع این پدیده به دلیل وجود گرد و غبار معلق در هوا موجب کاهش افق دید می‌شود به نحوی که افق دید به 700 متر می‌رسد.

سیدان در مورد وضعیت آتی گرد و غبار در هوای اصفهان بیان داشت: ماندگاری گرد و خاک تا چند روز آینده وجود دارد اما رفته رفته کاسته و در اواخر ماه دوباره بروز می‌کند.

وی افزود: این پدیده در نقاط مختلف استان متفاوت است و بیشتر شمال‌شرق و شرق اصفهان را درگیر کرده است.

*هواشناسی وظیفه از بین بردن گرد و غبار را ندارد

کارشناسان هواشناسی استان اصفهان با تاکید به اینکه وظیفه هواشناسی از بین بردن پدیده گرد و غبار نیست، افزود: وظیفه هواشناسی پیش‌بینی بهتر است.

وی ادامه داد: در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار به شهر اصفهان ایجاد پایگاه داده، مطالعه و شناخت سینوپتیکی در مورد تشکیل گرد و غبار، نصب و راه‌اندازی گیرنده تصاویر ماهواره پیشرفته هوایی جهت مانیتورینگ گرد و غبار مطالعه و شناخت مدل‌های موجود در رابطه با پیش‌بینی و پیش‌آگاهی گرد و غبار در حال شکل‌گیری است.

*مصدر پدیده گرد و غبار عراق است

طبق بررسی‌های صورت گرفته مصدر اصلی گرد و غباری که در چند سال ایران را درگیر کرده است در منطقه عراق است.

تبعات این پدیده در کشور به خصوص استان‌های نوار مرزی و غرب کشور را درگیر می‌کند اما در این راستا سازمان محیط زیست کشور سنجش‌ها و پایش‌های خاصی را در سال‌های گذشته آغاز کرده و سطح پایش و سنجش و هم‌چنین سطح پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی را افزایش داده است.

هنوز برآورد دقیق و مشخصی از خسارات ریزگردها در کشورمان نداریم و این در حالی است که خسارات گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور عمده بوده است.

گفته می‌شود، طی سال‌های 88 تاکنون ایران بین 100 تا 120 روز درگیر پدیده گرد و غبار بوده است و عمده روزهای غبارآلود در فصول پایانی سال و شروع فصل بهار گزارش شده است که به دلیل شرایط جوی و بروز پدیده کم‌فشار و پرفشار در منطقه عراق و هم‌چنین با توجه به کم بارشی در این منطقه رخ می‌دهد.

*اصفهان هم در کانون پدیده ریزگرد‌ها و گرد و غبار است

پدیده گرد و غبار در آسمان استان با ورود موج جدید گرد و غبار در حال افزایش است به نحوی که تا دو ماه در اصفهان به صورت پراکنده شاهد این پدیده هستیم و این ابراز نگرانی وجود دارد چرا که با وجود خشک شدن تالاب گاوخونی و وجود بیابان‌های وسیع در این استان در صورت عدم توجه، شاهد مشکلات جدی در آینده هستیم.

در استان اصفهان کمیته ویژه کاهش گرد و غبار در استانداری اصفهان تشکیل شده که این کمیته با حضور مسئولان هواشناسی،‌ جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در استانداری اصفهان تشکیل می‌شود.

به گفته نوید حاج‌بابایی کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان این پدیده بیش از پنج سال است که با آغاز فصل خرداد و هم‌چنین تابستان رخ می‌دهد و منشأ آن خشک شدت تالاب‌های کشور عراق است که با وزش کوچک‌ترین باد گرد و غبار را به هوای کشورمان سوق می‌دهد.

وی افزود: نکته نگران‌ کننده این است که 10 کانون فرسایش در استان اصفهان که مستعد پراکنده کردن گرد و غبار است که با وزش این بادها از سوی عراق فعال‌تر می‌شوند و گرد و غبار داخلی و خارجی با هم مردم اصفهان را محاصره می‌کند.

*معادن گچ در اصفهان تعطیل شدند

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در مورد وجود پدیده گرد و غبار در آسمان شهر اصفهان از ابتدای سال جاری گفت: پدیده گرد و غبار کشور ایران در مقایسه با کشورهای خارجی خیلی زیاد نیست و ما گاهی در کشور خود پدیده گرد و غبار داخلی را داریم.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته 255 روز هوای سالم در شهر اصفهان داشتیم، افزود: پدیده گرد و غبار محلی یک امر معمولی است که به صورت مقطعی ایجاد و از بین می‌رود که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان پروژه‌های مختلفی را از سال گذشته شروع کرده است.

وی تصریح کرد: پدیده گرد و غباری که اکنون از کشورهای همسایه عراق و نیز عربستان می‌وزد اخیراً 25 استان را در طی 48 ساعت تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: علاوه بر اقداماتی که اداره‌کل منابع طبیعی در نظر گرفته است مصوبه‌هایی هم دولت در این راستا تصویب کرده است که به صورت کلی برای جلوگیری از پدیده گرد و غبار است.

وی گفت: وجود پدیده گرد و غبار یک برنامه هر ساله است و تقریباً مشکل پدیده گرد و غبار از حوزه ما خارج او از حد گذشته و باید چندین دولت با هم وارد عمل شوند و یک برنامه بلندمدت ده ساله را تدوین کنند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه حفاظت محیط زیست بیشتر برای گرد و غبار محلی می‌تواند اقدام کند، تاکید کرد: معادن گچ از جمله عوامل شدید این گرد و غبار محلی هستند که در سال تعطیل و نیز در سال جاری هم یک معدن معادن گچ حذف شد و اکنون صدور مجوز فعالیت معادن گچ و خاک صادر نمی‌شود.

وی به مهم‌ترین تهدیدات و آسیب‌های روحی و روانی و نیز جسمانی پدیده گرد و غبار اشاره کرد و بیان داشت: مهم‌ترین تهدید و آسیب از پدیده گرد و غبار بر روی سلامت مستقیم مردم است که در معرض قرار می‌گیرند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان با صراحت اعلام کرد که تناوب این پدیده در سال گذشته یک تا دو نوبت بود اما اکنون این پدیده فراگیرتر و ماهی یک بار است که البته آسیب جسمانی به سلامت کودکان و سالخوردگان وارد می‌کند.

*پدیده گرد و غبار اثر روانی زیادی بر روند کار و فعالیت مردم دارد

وی بیان داشت: پدیده گرد و غبار اثر روانی بدی بر روی مردم می‌گذارد و کار و فعالیت اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: هم‌چنین بر روی، محصولات کشاورزی و درختان هم‌چون پوشش گیاهی تأثیرات جبران ناپذیری می‌گذارد.

وی به برخی از تحقیقات صورت گرفته و اثرات پدیده گردو غبار اشاره کرد و گفت: برخی زنبور‌داران مطرح می‌کنند که زنبورها با توجه به چین شرایطی محل را ترک می‌کنند چرا که به وسیله ردیابی گل‌ها را شناسایی و عسل تولید می‌کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: این پدیده جوی اثرات بسیار بد و جبران ناپذیری را در آینده متحمل می‌شود که خسارات آن اکنون برای ما روشن نیست.

*بیابان‌زدایی 46 هکتار بیابان در سال جاری

وی افزود: آسیب روانی و جسمانی و میزان اثرات آن نیاز به مطالعه دارد چرا که هنوز از همه جنبه‌ها این اثرات شناخته نشده است.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه هنوز مستندهای اقتصادی آن بروز نکرده و اثرات آن در شهرهای خوزستان و ایلام بیشتر است، بیان داشت: ضررهای پدیده گرد و غبار در اصفهان از نظر اقتصادی، کشاورزی، بهداشت و سلامت بالا رفته است.

وی گفت: هزینه ملی برای مقابله با این پدیده پیش‌بینی شده که از طریق مجلس برای کل کشور و نیز استان‌ها هم به تناسب دنبال و هزینه می‌شود.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: طرح بیابان‌زدایی 46 هزار هکتار در برنامه کاری از جمله برنامه‌هایی است که در راستای اثرگذاری پدیده گرد و غبار  اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چندین دستگاه اجرایی در کاهش این پدیده دخیل هستند، اضافه کرد: سازمان هواشناسی و تهیه تجهیزات کافی برای پیش‌بینی، منابع طبیعی با نقش اساسی بیابان‌زدایی، آبخیزداری منابع طبیعی و مدیریت آب و علوم پزشکی با بحث آموزش گسترده به مردم دخیل هستند.

*میزان گرد و غبار هوا رفته رفته بر ریه‌های مردم تأثیر می‌گذارد

به گزارش فارس، میزان گرد و غبار در شهرهای استان اصفهان طی روزهای گذشته آن‌قدر زیاد بوده است که میزان دید طبیعی که در حالت عادی تا هفت کیلومتری را امکان‌پذیر می‌کند، در روزهای گذشته به سه کیلومتر در شهر اصفهان رسید، هم‌چنین در برخی از نقاط این کاهش دید به 700 تا 800 متر رسید به نحوی که در فرودگاه اصفهان نیز کاهش دید اما بدون خطر گزارش شد.

هر چند با سر زدن به پایگاه‌های اورژانس و نیز بیمارستان‌ها متوجه می‌شویم که مردم شهر در طی روزهای آلوده ناشی از گرد و غبار بیشتر مراجعه و دچار بیماری‌های شدت سرفه، سوزش چشم، سوزش گلو و سردرد شکایت دارند که به دلیل کافی نبودن اطلاع‌رسانی در سطح شهر اقدامات کاهش عبور و مرور و نیز استفاده از ماسک دیده نمی‌شود.

گزارش از نفیسه راهداری

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول