اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون گردشگری گیلان خبر داد

برگزاری جشنواره سوسن چلچراغ در رودبار

خبرگزاری فارس: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری جشنواره سوسن چلچراغ نادرترین گل جهان در روستای داماش عمارلوی رودبار خبر داد.

برگزاری جشنواره سوسن چلچراغ در رودبار

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فردین پورهادی عصر امروز در جلسه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زمان برگزاری جشنواره گل سوسن چلچراغ را 10 خرداد جاری عنوان کرد.

وی اظهار کرد: این جشنواره با همکاری سازمان محیط زیست استان به منظور بازدید از گل سوسن چلچراغ از تاریخ 10 خرداد جاری غیر از ایام ارتحال امام خمینی (ره) و 15 خرداد انجام می‌شود.

این مسئول، با اشاره به اینکه از بازدیدکنندگان گل سوسن چلچراغ ثبت نام به عمل می‌آید، تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه داماش عمارلو از طرف سازمان محیط زیست حفاظت می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام و بازدید از گل سوسن چلچراغ به دفاتر خدمات مسافرتی استان مراجعه کنند.

وی در توصیف گل نادر سوسن چلچراغ اذعان کرد: سوسن چلچراغ گیاهی نادر است که تنها در دو نقطه جهان می‌روید و نخستین گیاهی است که رویشگاه اصلی‌اش ثبت اثر ملی طبیعی در ایران شده است.

به گفته پورهادی، گل سوسن چلچراغ در سال 1354 از طرف «لدربوری» یک گیاه‌شناس فرانسوی در روستای داماش، بخش عمارلوی رودبار شناسایی شد و پس از معرفی به دولت ایران از سوی شورای عالی محیط زیست در زمره‌ آثار زیست محیطی کشور به ثبت رسید و سوسن چلچراغ از سال 1355 در فضایی به مساحت 4 هکتار در حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

گل سوسن چلچراغ 5.0 تا 5.1 متر طول دارد و گونه ایرانی آن دارای زیبایی و شهرت خاصی است و نمونه‌هایی از آن یافت شده‌ است که تا 15 گل داشته‌اند و تاکنون تنها در ایران در روستای داماش با این تعداد گل یافت شده است.

گل نادر سوسن چلچراغ در خارج از ایران، در جمهوری آذربایجان در نزدیکی لنکران نیز مشاهده شده است.

سوسن چلچراغ از اواسط خرداد گل می‌دهد و گل‌های آن تا نیمه تیر ماه پایدار می‌ماند و سوسن چلچراغ ارزش و شهرت ملی و جهانی دارد و بسیار آسیب‌پذیر است به طوری که در صورت نابودی، پرورش آن ممکن نیست.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول