به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا باوندیان در حاشیه همایش معماری و توریسم در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر فرهنگ را کسب صفات والای انسانی بدانیم، تمدن نتیجه این اکتساب است، تمدن میوه مجسم و مشخص فرهنگ و میراث سترگ و بزرگ انسانهایی است که برای کمال وجدانی و فخر جاودانی خود کوشیده و جامه همت به تن پوشیدهاند.
وی افزود: این میراث گران یا بر جای ماندهاند و یا در یاد مانده یا مادیاند یا معنوی یا منقولند و در موزهها جای گرفتهاند و یا غیر منقولند و در کسوت بناها جلوهگر هستند.
مدیرگروه معماری موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری تصریح کرد: در این میان تمدنهایی که بر بنیاد دینخواهی فطری آدمی سربلند کرده و خود را در آینه تاریخ نمایاندهاند توانستهاند با قامتی رساتر و قداستی سماییتر در نگاه و نظر و نیت انسان بنشینند.
رئیس دانشکده هنر و معماری اسلامی دانشگاه بینالمللی امام رضا ادامه داد: چرا که سایه تمدن دینی بر سر همه ابعاد و اضلاع حیات قافلههای بشری گسترده و دامنه پاسخگوییاش به حوایج انسان به قدر خود فطرت فراخ و فرحناک است.
باوندیان تصریح کرد: تمدن با شهر و شهر با تمدن الفتی دیرینه و دیرپای دارند، این شهر است که تمدنساز است که شهر را در معنای اصیل آن میپروراند.
وی با اشاره به تعریف دینی شهر خاطرنشان کرد: آن جایی است که فرزانگی و فرخ طینتی و فروزانی مرام و منزلت محتوم است همان جایی که رازهای روان و روینده ابنایی میشکفد و انسان را به انس با فطرت فرا میخواند.
باوندیان افزود: این مهم به ویژه در دوران حاکمیت تفکر تکنولوژیک که بر هویت معنویت و خشکسالی خداخواهی بر جهان معاصر سایه افکنده است بسی قابل توجه است، بنابراین ضرورت بازخوانی ظرفیت تمدنسازی عنصر زیارت تمکن مشهد را در این امر بسی مضاعف ساخته است.
انتهای پیام/س20/ط4000