اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از مبارک به روایت دوربین‌

خبرگزاری فارس: مردم مصر امروز به پای صندوق‌های رای می‌روند تا سکان هدایت این کشور را به مدت چهار سال به رئیس جمهور مورد نظر خود واگذار کنند.

اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از مبارک به روایت دوربین‌

به گزارش فارس، امروز اولین انتخابات ریاست جمهوری در مصر در شرایطی برگزار شود که تمام ناظران سیاسی اسلامگرایان را برنده این رقابت می‌دانند.

آخرین نظر سنجی‌ها نشان دهنده پیشتازی عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد اسلامگرا است ولی پیروزی قاطع محمد مرسی نامزد اخوان المسلمون در صندوق‌های خارج از مصر نشان داد که باید برای اظهار نظر قطعی درباره این انتخابات تا روز پنج شنبه صبر کرد.

 

 

عدالت اجتماعی یکی از خواسته‌های اصلی مردم مصر است
عبدالمنعم ابوالفتوح یکی از شانس‌های اصلی پیروزی در انتخابات

بر اساس نتایج نهایی شمارش آرا در حوزه‌های انتخابی خارج از مصر، "محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون موفق شد، با کسب 37 درصد آرا در صدر قرار گیرد.

 

 

نتایج نهایی شمارش آرا در حوزه‌های انتخابی خارج از مصر اعلام شد و براساس گزارش‌های ارائه شده "محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون موفق شد، با کسب 37 درصد آرا و 102809 رای در صدر قرار گیرد.

 

بر اساس این گزارش، پس از محمد مرسی، " عبد المنعم أبو الفتوح"، نامزد اسلام‌گرای مستقل با احراز 27% آرا و 73532 رای جایگاه دوم و "حمدین صباحى" با کسب 14% آرا و 38928 رای جایگاه سوم را احراز کرد.

 

"عمرو موسى"، نامزد غربگرا با کسب 32530 رای و 11% آرا رتبه چهارم و "احمد شفیق"، نامزد شورای نظامی وابسته به غرب با اختصاص 18302 رای و 6.7% آرا به خود رتبه پنجم را به دست آوردند.

 

انتخابات ریاست جمهوری مصر در شعب خارج از این کشور طی روزهای 11 تا 17 می در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر در 166 کشور جهان برگزار شد.

 

مصر در آستانه اولین انتخابات ریاست جمهوری

 

از سوی دیگر همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات نگرانی‌های درباره احتمال تقلب توسط شورای نظامی مطرح می‌شود، گزارش‌ها حاکی از آن است که نامزد‌های مورد حمایت شورای نظامی شانس زیادی برای پیروزی ندارند.

 

نگرانی از دخالت نظامیان در روند انتخابات
اسلامگرایان شانس اول پیروزی در انتخابات

محمد بدیع رهبر اخوان المسلمون در گفت وگو با فارس تامین امنیت انتخابات را مسئولیت مشترک ارتش و پلیس دانست و در عین حال تاکید کرد مردم نیز برای برگزاری ایمن انتخابات و حمایت از صندوق‌ها برای جلوگیری از تقلب در آینده مصری‌ها مشارکت می‌کنند.

عبد المنعم ابو الفتوح، دیگر نامزد اسلام‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: ظرف روزهای آینده‌ مردم مصر رئیس جمهوری مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد و به کسی اجازه نمی‌دهیم که ما را به عقب بازگرداند.

 

محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری مصر

آنچه مسلم است ملت مصر در آستانه آزمونی بزرگ قرار دارد که تا با حضور پررنگ خود بتواند مانع از هرگونه دخالت نظامیان و غربی‌ها برای دخالت در انتخابات شود و گامی بلند برای دستیابی به آرمان‌ها و تحقق انقلاب خود بردارد.

انتهای پیام/++ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول