اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مصر در انتظار دو رویداد مهم

خبرگزاری فارس: مصر در آستانه دو رویداد بسیار مهم و بزرگ در تاریخ خود است،‌ یکی اعلام حکم "حسنی مبارک" که قرار است امروز اعلام شود و دیگری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که مردم فردا به پای صندوق‌های رای رفتند.

مصر در انتظار دو رویداد مهم

به گزارش فارس، درحالی قرار است، انتخابات ریاست جمهوری مصر فردا و پس فردا، 23 و 24 می در این کشور برگزار شود که بسیاری این انتخابات را بزرگ‌ترین رویداد تاریخ این کشور می‌دانند.

در این راستا شورای عالی نظامی حاکم بر مصر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج انتخابات را هرچه که باشد، می‌پذیرد و در تلاش می‌کند، فاصله خود با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به یک حد و اندازه نگه‌دارد و بی‌طرفی در برابر آنها را حفظ کند.

از سوی دیگر شورای عالی نظامی مصر در بیانیه خود که آن را در پایگاه اطلاع رسانی‌اش در صفحه فیس بوک منتشر کرده بود، با اشاره به اهمیت انتخابات خواستار حضور و مشارکت مردم در این انتخابات نیز شده بود.

همچنین شورای عالی نظامی مصر در این بیانیه متعهد شده بود که انتخاباتی پاک و آزاد را در کشور برگزار کند،‌ این درحالی است که برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز تهدید کرده‌اند، در صورت مشاهده تخلف در انتخابات به خیابان‌ها خواهند ریخت و بار دیگر در میدان التحریر تحصن خواهند کرد.

از سوی دیگر "ان پاترسون"، سفیر آمریکا در قاهره نیز اعلام کرد که کشور متبوعش به خواست و اراده رای دهندگان مصری احترام می‌گذارد و هرکس که توسط مردم این کشور انتخاب شود، مورد احترام و پذیرش کاخ سفید نیز خواهند بود.

وی که در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت، درباره میزان همکاری آمریکا با رئیس جمهوری اسلام‌گرا در مصر گفت که آمریکا با هر نامزدی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر به پیروزی برسد، صرف نظر از گرایش‌ها و دیدگاه‌های آن تعامل خواهد داشت.

از سوی دیگر "احمد عبد العزیز القطان"، سفیر عربستان سعودی در قاهره نیز ضمن بازدید از برخی شعب انتخاباتی در اظهار نظری تاکید کرد که ریاض از هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مصر حمایت نخواهد کرد و بی‌طرفی خود در این انتخابات را حفظ می‌‌کند.

وی همچنین با اشاره به روابط گسترده دو جانبه میان مصر و عربستان خواستار توسعه و گسترش روابط فیمابین شد. القطان همچنین با "هشام البسطویسی" و "احمد شفیق"، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز دیدار و گفتگو کرد.

سفیر عربستان در قاهره دو هفته پیش نیز با "محمد سلیم العوا"، نامزد اسلام‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مصر و "حسام خیر الله"، نامزد غربگرای این انتخابات دیدار کرده بود.

از جهت دیگر سکوت انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر از روز گذشته و بنابر قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری مصر 48 ساعت پیش از برگزاری انتخابات آغاز شد.

این درحالی است که همزمان با پایان سه هفته تبلیغات انتخاباتی 50 ناظر اتحادیه عرب روز دوشنبه گذاشته برای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری مصر وارد قاهره شدند.

در این دور از انتخابات ریاست جمهوری مصر 13 نامزد از جریان‌ها و گرایش‌های مختلف شرکت کرده‌اند که 4 نامزد از جریان اسلام‌گرا به نام‌های محمد مرسی، عبد المنعم ابو الفتوح، عبد الله الاشعل و محمد سلیم العوا هستند.

نامزدهای جراین غربگرا نیز عمرو موسی، حسام خیر الله، محمد فوزی عیسی، احمد شفیق و حسام خیر الله هستند، اما نامزدهای ملی‌گرا سه نامزد به نام‌های حمدین صباحی، هشام البسطویسی و محمود حسام می‌باشند و سرانجام اینکه نامزدهای چپگرا ابوالعز الحریری و خالد علی هستند.

براساس آخرین نتایج به دست آمده از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در شعب خارج کشور "محمد مرسی"، نامزد حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون موفق شد، از دیگر نامزدها پیشی گیرد. ابو الفتوح و صباحی دو و سوم شدند و عمرو موسی جایی بهتر از مقام چهار نیافت.

همانگون که گفته شد، انتخابات ریاست جمهوری مصر فردا و پس فردا برگزار خواهد شد و پس از اعلام نتایج و در صورت عدم احراز آرای لازم توسط هریک از نامزدها انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که قرار است، 16 و 17 ژوئن آینده برگزار شود.

این درحالی است که شورای عالی نظامی مصر نیز متعهد شده تا پایان ژوئن قدرت را در این کشور به قدرت نظامی منتخب انتقال دهد.

اما امروز مصر در انتظار یک رویداد بزرگ دیگر نیز می‌باشد و آن "اعلام حکم حسنی مبارک"، رئیس جمهوری مخلوع مصر و دو پسرش علاء و جمال مبارک و حبیب العادلی، وزیر سابق کشور به همراه 6 معاون بلند پایه‌اش است که متهم به کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری در جریان انقلاب 25 ژانویه و فساد مالی هستند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول