اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

بعد از 25 سال هنوز مجتمع شهید مدرس شهرضا ناتمام است

خبرگزاری فارس: در حالی که حدود 25 سال از کلنگ‌زنی طرح احداث مجتمع فرهنگی شهید مدرس شهرضا می‌گذرد، اما خبرها حاکی از عدم اتمام عملیات احداث این پروژه عظیم فرهنگی دارد.

بعد از 25 سال هنوز مجتمع شهید مدرس شهرضا ناتمام است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، این شهرستان با برخورداری از سابقه درخشان در حوزه‌های مختلف فرهنگی همواره به عنوان شهری پیش‌گام در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور مطرح بوده است.

آغاز به کار نخستین کتابخانه عمومی شهرضا در سال 1278 هجری شمسی به نام کتابخانه دانش، راه‌اندازی نخستین مدرسه دولتی رایگان ایران در شهرضا به همت حکیم زاهد(ره) در سال 1295 هجری شمسی ، چاپ و انتشار اولین هفته‌نامه محلی شهرضا در سال 1330 هجری شمسی و در پی آن اخذ مجوز و انتشار دوازده نشریه محلی در سطح شهرستان شهرضا که تعدادی از آنها در ادوار مختلف از دهه سی تاکنون به دلیل بی‌مهری و کمبود امکانات ناچار به تعطیلی شدند، انتشار بیش از یک هزار کتاب از سوی نخبگان و علمای شهرضا طی یک قرن گذشته و هم‌چنین چاپ هزاران مقاله علمی و پژوهشی از سوی این فرهیختگان در سطح مجلات و نشریات معتبر بین‌المللی، فعالیت ده‌ها انجمن ادبی و فرهنگی در سطح شهرستان طی یک صد سال گذشته و کسب افتخارات فراوان از سوی این تشکل‌ها و ده‌ها افتخار دیگر از مهم‌ترین و بارزترین عناوین فرهنگی در سطح این دیار به شمار می‌رود.

در حالی که طی یکی، دو قرن اخیر با کوشش و تلاش مضاعف فرهیختگان این شهرستان شاهد موفقیت‌های چشم‌گیر در حوزه‌های مختلف فرهنگی بوده‌ایم، اما همواره نبود فضای کافی برای استقرار این تشکل‌ها و نارسایی‌های ملموس سخت‌افزاری جزو مهم‌ترین مشکلات عرصه فرهنگ این شهر مطرح بوده است.

*مجتمع شهید مدرس شهرضا رکورددار طرح‌های نیمه تمام فرهنگی

به طور مثال در شرایطی که از فعالیت اصحاب خبر و رسانه در سطح شهرضا بیش از هفتاد سال می‌گذرد اما این مجموعه هنوز از یک تشکل منسجم و فضای شایسته محروم است و یا در حوزه شعر و ادب با وجود فعالیت ده‌ها انجمن ادبی برجسته در سطح این شهرستان کم‌ترین فضای مناسبی برای این تشکل‌ها در نظر گرفته نشده است.

بر این اساس در سال 1367 و به همت جمعی از خیّرین فرهیخته زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع در فضایی مناسب جهت احداث یک مجتمع بزرگ فرهنگی اختصاص یافت که متأسفانه تا پانزده سال بعد از آن هیچ گاه به طور جدی وارد فاز اجرایی نشد تا اینکه در سال 1382 با همت و پی‌گیری مسئولان وقت، موضوع احداث این طرح وارد فاز جدیدی شد و بحث اختصاص بودجه مناسب به این طرح مطرح شد که با توجه به اختصاص 6 میلیارد ریال بودجه شاهد پیشرفت چندانی نبودیم.

در سال 84 و براساس سیاست‌های دولت جدید و در راستای رشد و تعالی فرهنگی کشور تحقق نسبی بودجه‌ای در راستای پیشرفت این طرح را داشتیم که هر ساله با توجه به برخی مشکلات بودجه‌ای و از سویی عدم جذب بودجه کافی هیچ گاه شاهد تحقق آرزوی دیرینه مردم شهرضا در این عرصه نبودیم.

افتتاح این طرح بزرگ که در چهار طبقه و با فضای مناسب و امکانات ایده‌آل می‌توانست گامی بزرگ در راستای تحقق این طرح عظیم فرهنگی در شهرستان شهرضا باشد از سال 87 وارد مرحله جدیدی شد و از این سال بود که همواره بحث افتتاح این طرح مطرح می‌شد.

اگر نیم نگاهی به آرشیو خبرگزاری‌ها و مطبوعات مختلف کشور طی چهار سال گذشته داشته باشیم قول افتتاح این طرح همه ساله از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی شهرستان به طور گسترده‌ای مطرح شده است و به نوعی مردم از وعده‌های بی‌پایه و اساس برخی افراد در مورد اتمام این طرح ناامید شده‌اند.

با توجه به پیشرفت 90 درصدی این طرح و از سوی دیگر ضرورت راه‌اندازی این طرح در راستای رشد و پیشرفت حوزه فرهنگ شهرضا انتظاری که از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و مسئولان شهرستان شهرضا می‌رود این است که با عنایت و پی‌گیری مداوم زمینه بروز تحقق آرزوی دیرینه مردم شهرضا در عرصه فرهنگ را مهیا کنند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول