اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد:

شهرداری مشهد اقدامات خود را برای مردم توجیه شرعی کند

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد گفت: شهرداری مشهد اقدامات و فعالیت‌هایش را برای مردم توجیه شرعی و عاطفی کند.

شهرداری مشهد اقدامات خود را برای مردم توجیه شرعی کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با مسئولان و کارشناسان روابط عمومی معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداری مشهد اظهار کرد: شهرداری لازم است که فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را برای مردم توجیه شرعی و عاطفی کند زیرا مردم نسبت به عملکرد شهرداری بسیار بدبین هستند.

وی ادامه داد: خدوم‌ترین نهاد در کشور شهرداری‌ها هستند و مردم از ابتدای صبح با خدمات این نهاد رو به رو بوده و تا آخر شب از این خدمات بهره‌مند می‌شوند و بیشترین و بهترین خدمات را از شهرداری می‌گیرند، اما بیشترین نفرت، ناراحتی، انتقاد و مشکل مردم هم با شهرداری است و هیچ نهادی به اندازه شهرداری به مردم خدمت نمی‌دهد و به اندازه آن در میان مردم منفور نیست.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اگر در جمع مردم وارد شوید همیشه این مساله را می‌بینید که همه در حال انتقاد از شهرداری هستند و اعتراض زیادی نسبت به برخورد با آنان در شهرداری‌ها می‌شود و گله و نارضایتی که از شهرداری وجود دارد از هیچ نهادی به این حد نیست، این در حالی است که خدمتی که شهرداری به مردم می‌دهد را هیچ نهادی نمی‌دهد و این مشکل هم تنها متعلق به کشور ماست.

وی افزود: در کشورهای دیگر شهرداری‌ها نه تنها مورد گله و نفرت مردم نیستند بلکه بیشترین ارتباط عاطفی را نیز با مردم دارند و ارتباط عاطفی مردم با حکومت‌ها از طریق شهرداری‌ها ایجاد می‌شود و حکومت‌ها هم از طریق شهرداری‌ها با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و فرامین خود را در کانال ارتباطی و عاطفی شهرداری با مردم پیاده می‌کنند.

علم‌الهدی تاکید کرد: این مشکل تنها در کشور ماست و دلیل هم دارد، اما دلیل آن این نیست که مردم سایر کشورها بصیرتر و یا با فرهنگ‌تر از مردم ما هستند، بلکه رشیدترین و فهمیده‌ترین مردم جهان ایرانیان هستند که در انتخابات مجلس نهم این امر بر همه ثابت شد و همه دیدند که مردم چطور 190 نفر از نمایندگان دور قبل را با ارزیابی دقیقی که داشتند مورد حمایت قرار نداده و دیگر به آنان رای ندادند.

وی افزود: در کشور آمریکا 30 سال است که حزب جمهوری‌خواه جنایت می‌کند اما باز هم مردم به آن حزب رای می‌دهند و این نشان دهنده نبود بصیرت و پویایی لازم در جامعه این کشور است، ولی در مقابل مردم ما دارای رشد سیاسی و اجتماعی هستند و فریب تبلیغات، پوستر، بنر، شعار و اقدامات کذب را نمی‌خورند و همه افراد و عملکردشان را دقیق ارزیابی می‌کنند و حتی دیده‌ایم که نمایندگانی که ارتباط وسیعی با مردم داشته‌اند هم رای نیاورد‌ه‌اند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: دلیل اینکه مردم در کشور ما با شهرداری‌ها مشکل دارند این است که اقدامات شهرداری‌ها برای مردم توجیه دینی نشده است و حتی مشاهده می‌شود که متدین‌ترین انسان‌های جامعه هم نسبت به عوارضی که به شهرداری‌ها می‌دهند توجیه شرعی ندارند و معتقدند که کار شهرداری حرام است، ما یک جامعه دینی داریم با مردمی متدین، که برای خدمت دادن به آنها باید آنان را از نظر شرعی توجیه کرد.

وی افزود: امروز دریافت هزینه پارکینگ، پروانه ساخت و عوارض از نظر مردم توجیه شرعی ندارد در حالی که همه آنها شرعی و مطابق با قوانین است و توجیه شرعی دارد اما این توجیه در اختیار مردم قرار نگرفته است و این وظیفه روابط عمومی شهرداری است که با ارتباط با مردم این مساله را تبیین کند که باید برای دریافت خدمات هزینه پرداخت شود در غیر این صورت خدماتی که مردم می‌گیرند اشکال شرعی دارد.

علم‌الهدی با اشاره به ظهور فناوری‌های نوین و دیجیتالی در عرصه ارتباطات و روابط عمومی تصریح کرد: ارتباطات دیجیتالی و فضای مجازی مفید و خوب است و وسایل الکترونیکی، جریان ارتباطات را سریع و هموار کرده است اما ارتباطات الکترونیکی یک نقطه منفی دارد و آن هم این است که ارتباطات ما انسانی است و این ارتباط است که می‌تواند دو دل و دو فکر را به هم متصل کند و اگر ارتباطات بر محور ارتباطات انسانی نباشد، تاثیرگذار نیست.

وی افزود: ارتباطات مجازی ارتباطاتی ماشینی است و فاقد خاصیت ارتباط انسانی است و با اینکه ده‌ها نقطه مثبت دارد و باید از آن بهره گرفت، اما مشکل نبود ارتباطات انسانی در آن وجود دارد و روابط عمومی‌ها نباید تنها به این نوع ارتباطات ماشینی اکتفا کرده و باید با مردم ارتباطات انسانی برقرار کنند، ارتباطات انسانی ده‌ها برابر ارتباط ماشینی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: ارتباطات ماشینی در دنیای وسیع امروز لازم است و بدون آن نمی‌توان در کار ارتباطات موفق بود اما همه چیز نیست و نیازمند ارتباطات انسانی هستیم.

علم‌الهدی خطاب به مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های شهرداری مشهد گفت: مشکل شهرداری‌ها در همه کشور این است که یک شهروند برای گرفتن یک پروانه ساختمان باید 6 ماه در راهروهای ادارات شهرداری بدود و تنها جوابی هم که می‌گیرد این است که مشکل خودت است، شما در شهرداری مسئولید که این مشکلات مردم را بشنوید و آنها را حل کنید، کار به جایی رسیده است که در کنار بنگاه‌های معاملات ملک، بنگاه‌های دریافت پروانه ساختمان هم ایجاد شده است و بنگاه‌ها از افرادی که می‌خواهند پروانه بگیرند پول می‌گیرند تا سریع پروانه ساختمانی بگیرند و این شده یک منبع درآمد که البته حرام نیست و با مساله رشوه فرق دارد اما مساله این است که گرفتن یک پروانه از شهرداری به قدری برای مردم مشکل شده است که حاضرند پول بدهند تا فردی دیگر این کار را برایشان انجام دهد.

وی افزود: روابط عمومی‌ها پس چه وظیفه‌ای دارند که بنگاه‌ها جای آنها را گرفته‌اند و مشکل مردم در شهرداری را رفع می‌کنند، در شهر مشهد صدها بنگاه ایجاد شده است که این کار را می‌کنند، وظیفه شما این نیست که از صبح تا ظهر پشت کامپیوتر بنشینید و با ماشین با مردم ارتباط برقرار کنید، باید مشکلات مردم را حل کنید و راه آن هم برقراری ارتباط انسانی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نخستین مشکلی که باید حل کنید برخورد با ارباب‌رجوع است، ابتدا باید این مشکلات را حل کنید، چه کسی باید به فریاد این افراد در مناطق پایین شهر برسد، روابط عمومی‎ که نتواند نیاز مردم را برطرف کند به چه دردی می‌خورد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: روابط عمومی باید ارتباط مردم با شهرداری و ارتباط شهرداری با مردم را به خوبی برقرار کند اما اکنون کار به جایی رسیده است که ارتباط یک سویه شده است. 

وی افزود: در جایی هم که معاونت فرهنگی شهرداری می‌خواهد با مردم ارتباط برقرار کند در وسط میدان مجسمه‌های مختلف می‌گذارند، با ساختن یک مجسمه شهرداری چقدر مگر می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند، این روابط عمومی است که باید درد مردم را در شهرداری منعکس کند و برنامه‌های شهرداری را هم برای مردم انعکاس دهد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول