اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هشدار مدیرکل دامپزشکی استان قم:

مردم گوشت مهر زده توسط دامپزشکی را مصرف کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کنگو از گوشت‌هایی که مهر دامپزشکی دارند و به تایید ناظران دامپزشکی رسیده‌اند، استفاده کنند.

مردم گوشت مهر زده توسط دامپزشکی را مصرف کنند

مهدی رفیعی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کنگو اظهار داشت: شهروندان نباید از گوشت کشتار غیر مجاز استفاده کنند بلکه گوشتی که مهر دامپزشکی دارد باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کشتارگاه‌ها نیز توصیه‌های لازم به منظور استفاده از  لباس‌های کار، دستکش، چکمه و... صورت گرفته است تا افراد کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم کشتار غیر مجاز را مهم‌ترین بحث در مورد بیماری تب کنگو عنوان کرد و گفت: استفاده از گوشت کشتار غیرمجاز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

رفیعی با بیان اینکه شهروندان باید گوشت کشتارگاهی مصرف کنند، گفت: بهتر است گوشت‌هایی که استفاده می‌شود، 24 ساعت در یخچال بماند و سپس مورد مصرف قرار گیرد زیرا زمانی که گوشت در یخچال است اگر حامل ویروس باشد بعد از 24 ساعت ویروس آن از بین می‌رود، ضمن اینکه ویروس این بیماری در اثر پخت به طور کامل از بین خواهد رفت.

وی گزش کنه‌ها را یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری تب کنگو عنوان کرد و گفت: افرادی که در ییلاق به خانه‌ها و محیط های روستایی سفر می‌کنند، باید مراقب گزش کنه‌ها باشند، چرا که این بیماری توسط گزش کنه آلوده نیز منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به طرح مبارزه با انگل‌های خارجی دام اظهار داشت: سم‌پاشی سه میلیون متر مربع مساحت دامداری‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده است و قسمت عمده اماکن دامی و روستایی به صورت رایگان سم‌پاشی می‌شوند که این امر تاثیر زیادی در کاهش مخاطرات بیماری تب کنگو در استان خواهد داشت.

 

زمینه ورود دام قاچاق به استان کاهش یافته است

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این بیماری ارتباطی به دام قاچاق و غیر قاچاق ندارد یعنی بیماری در دام‌های بومی کشور نیز وجود دارد و می‌تواند انتقال پیدا کند، ضمن اینکه در دام‌های قاچاق نیز این بیماری وجود دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به گشت‌های مشترکی که توسط اداره‌کل دامپزشکی، نیروی انتظامی و امور دام اجرا می‌شود و همچنین سخت‌گیری‌های برخورد با ورود دام قاچاق، زمینه ورود دام قاچاق به استان کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: زمینه ورود دام قاچاق بسیار کم شده است اما این بیماری در دام‌های بومی ایران هم می‌تواند وجود داشته باشد.

رفیعی یادآور شد: از آنجایی که این بیماری در ظاهر دام مشخص نیست به دامداران توصیه می‌شود که اصول بهداشتی را رعایت کرده و از کشتار غیرمجاز جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان کشتارهای نذری و اعیاد را به کشتارگاه انتقال ‌‌دهند و کشتار نباید در محیط‌های خارج از کشتارگاه انجام شود، گفت: شهروندان گوشت کشتار شده در خارج از کشتارگاه را خریداری نکنند و هنگام خرید به مهر دامپزشکی که ضامن سلامتی لاشه است، توجه نمایند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول