اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فندرسکی عرفان و فلسفه را برای رستگاری انسان می‎خواست

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی علوم عرفان و فلسفه را برای پیدا کردن راه رستگاری و موفقیت انسان‎ها دنبال می‎کرد.

فندرسکی عرفان و فلسفه را برای رستگاری انسان می‎خواست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان سیدمحمد حسینی در مراسم اختتامیه نخستین همایش حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر برگزار شد اظهار داشت: بسیاری از کشورها از داشتن دانشمندان و علمای نامدار و صاحب اثر محروم هستند و این در حالی است که ایران اسلامی از چهره‎های بزرگ و مشهور ادبی، علمی فرهنگی، هنری، فلسفی و بسیاری از علوم دیگر بهره‎مند بوده است.

وی اضافه کرد: استان گلستان یا همان استرآباد و جرجان قدیم هم از این قاعده مستثنی نیست و از دانشمندان و فرهیختگان بزرگی بهره‎مند بوده است که فخرالدین اسعدگرگانی، میرداماد و حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی نمونه‎ای از این بزرگان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: بسیار خوشحال هستم از اینکه امروز در این همایش بزرگ ملی شرکت کرده و درباره یک شخصیت تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ ایران زمین و جهان اسلام صحبت می‎کنم.

وی ادامه داد: حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی 80 سال از خدا عمر گرفت و این عمر با برکت را صرف یادگیری و ترویج علوم مختلفی از جمله اقتصاد، فلسفه، شیمی، ادبیات، حکمت و بسیاری از علوم دیگر کرد.

حسینی ادامه داد: میرفندرسکی همواره با مردم و در بین مردم بود و از اینکه با مردم عادی و طبقه پایین جامعه در ارتباط بود حتی در مقابل اعتراض و گلایه شاهان صفوی مثل شاه‎عباس که می‎خواست با مردم عادی کمتر معاشرت کند واکنش نشان داد و مدعی شد او انسانی عادی است و باید با مردم عادی هم معاشرت و رفت و آمد داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر میرفندرسکی به هندوستان و گفت‌وگوی وی با مردم ادیان و مذاهب مختلف اذعان داشت: این اندیشمند بزرگ اهل گفت‌وگو و مناظره بود و در واقع با تامل در ادیان مختلف و مذاهب گوناگون به دنبال راه حلی بود تا راه رستگاری و نزدیک شدن به خدا را به انسان‎های جوامع مختلف نشان بدهد.

حسینی تصریح کرد: حکمت و حکیم بودن بسیار مقدس است و خداوند تبارک و تعالی 91 بار در قرآن خود را حکیم معرفی کرده است که آیه 269 سوره بقره که خداوند می فرماید خیر فراوان در حکمت است ضمن اینکه پیامبر اسلام (ص) هم حکمت را نزدیک به عصمت می‎داند و حکیمان را بعد از پیامبران قرار می‎دهد و شایسته تقدیر و تجلیل می‎داند همین کاری که شما انجام داده‎اید و باعث شادی روح آن حکیم فرزانه شده‎اید.

وی اضافه کرد: حضرت عیسی (ع) هم از حکمت به عنوان روشنی یاد می‎کند و معتقد است کسی که به درجه حکیم بودن می‎رسد انسان بزرگی است که می‎تواند به مانند یک چراغ عمل کند و برای مردم روشنی‎ساز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: حکمت تجلی بیرونی دارد و همین‌طور نیست که هر کسی معلومات داشته باشد حکیم خطاب شود و شخص حکیم باید شرایطی داشته باشد که خوف الهی، دوری کردن از فریب و نیرنگ و پارسایی از خصلت‎های اصلی فرد حکیم است و میرفندرسکی این‌گونه بود که حکیم نامیده شد.

وی ابراز امیدواری کرد طبق خواسته مسئولان و اندیشمندان گلستانی همایش حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی یک همایش بین‎المللی باشد و هر دو سال یک بار برگزار شود و مردمان و اندیشمندان دیگر کشورها از جمله دانشمندان و صاحب‌نظران هندی هم در این همایش شرکت کنند و با اندیشه‎ها و نوشته‎های این عالم بزرگ دنیای اسلام و ایران آشنا شوند.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول