اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه:

هوای نفس در عرفان جایگاهی ندارد

خبرگزاری فارس: یک استاد ادبیات گفت: فاصله گرفتن از مفهوم اصلی عشق باعث افتادن در دام هوای نفسانی و آلوده شدن در آن است که در شریعت و عرفان جایگاهی ندارد.

هوای نفس در عرفان جایگاهی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، خیرالله محمودی بعد از ظهر امروز در همایش مولوی‌شناسی که به همت پژوهش‌سرای علامه دوانی شهرستان کازرون برگزار شد، اظهار داشت: در ذات تمام موجودات فطرت عشق وجود دارد امّا عشقی که در وجود انسان‌ها بنا شده بلی گفتن به عشق خداوند متعال بوده و همین باعث برتری آنان از سایر مخلوقات شده است.

وی گفت: در وادی عشق باید حرکت حیوانی در خدمت حرکت طولی قرار گیرد تا تمام اعضا و جوارح انسان به روح خدایی تبدیل شود.

این استاد دانشگاه ادبیات در ادامه، عشق تمام اولیا و انبیا و نیز مولانا را عشق خدایی توصیف کرد و افزود: به خاطر همین، آن‌ها در زندگی خود در کوره عشق بودند و رفاه و آسایش نداشتند.

محمودی جوهره حقیقت عالم را عشق عنوان و خاطرنشان کرد: این باور در مولانا و حافظ و سعدی تجلی پیدا کرده بود.

وی لازمه اصلی پیوستن به عشق پروردگار را ریاضت و بندگی به حضرت حق بیان کرد و گفت: در این وادی مولوی نماینده عشق است.

مدیر انجمن پژوهش‌سرای علامه دوانی کازرون در ادامه این همایش در سخنانی بیان کرد: برای برگزاری این همایش با فراخوانی مقاله که بین دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان کازرون صورت گرفت نزدیک به 100 مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه و از بین آن‌ها سه مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

امان‌الله فیروزی افزود: در دور سیزدهمین جشنواره خوارزمی دانش‌آموزان این مرکز پژوهشی 170 اثر پژوهشی داشتند که از میان آن‌ها پنج نفر به مرحله کشوری راه یافتند و  23 نفر هم حائز مقام استانی شدند.

وی در بخش دیگر سخنانش از برگزاری همایش استانی فنّاوری اطلاعات برای فرهنگیان و دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه در شهرستان کازرون خبر داد و گفت: تا کنون 200 مقاله در این راستا به دبیرخانه رسیده که به دلیل استقبال گسترده دانش‌آموزان، موعد ارسال مقاله تا پایان مرداد ماه سال جاری تمدید و زمان برگزاری آن در مهر ماه نیز انجام می‌گیرد.

فیروزی در پایان از مسئولان این شهرستان از جمله فرماندار و شهردار تقاضا کرد که دانش‌آموزان پژوهشگر کازرون را مورد حمایت خود قرار دهند.           

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول