اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به تلاش‌های ملی و فراملی برای توسعه بیشتر هرمزگان

دیپلماسی فعال هرمزگان را به قطب تعاملات بین‌المللی تبدیل کرده است

خبرگزاری فارس: میزبانی اجلاس لجستیک اکو، دیدار با استاندار ایالت مرسین ترکیه و سفرای ژاپن، فنلاند، هند، تاجیکستان، غنا، قزاقستان تنها بخشی از فعالیت‌های دیپلماتیک مسئولان ارشد هرمزگان طی ماه‌های اخیر است.

دیپلماسی فعال هرمزگان را به قطب تعاملات بین‌المللی تبدیل کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، طی ماه‌های اخیر این شهر به واسطه فعالیت‌ها و دیدگاه فرامنطقه‌ای مدیران عالی آن در حوزه‌ سرمایه‌گذاری وارد مرحله‌ای نوین از ارتباطات خود شده است به نحوی که می‌توان حتی در همین زمان کوتاه به دستاوردهای حاصل از رایزنی‌ها و تفاهنمامه‌های منعقده نیز اشاره داشت.

برگزاری یکی از اجلاس‌های اکو و راه‌اندازی خط راه‌آهن ترانزیتی بندرعباس آلماتی (قزاقستان)، حضور استاندار مرسین ترکیه و مقامات عالی‌رتبه این استان در هرمزگان و پیمان خواهرخواندگی بین هرمزگان با چند استان و پایتخت دیگر کشورهای تنها بخشی از فعالیت‌ها و دیپلماسی فعال استاندار هرمزگان در مدت حضورش در این استان است.

حضور سفرای کشورهای ژاپن، تاجیکستان، فنلاند، غنا و قزاقستان در استانداری هرمزگان و دیدار آنها از مناطقی همانند قشم و ظرفیت‌های بندری هرمزگان نیز از دیگر مباحثی است که به جرأت می‌توان گفت به عنوان فصلی نوین در امر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای این استان محسوب می‌شود.

ابراهیم عزیزی در بدو آغاز کار خود در سِمَت استاندار هرمزگان، در نشست‌ها و دیدارهای مختلف ملی و بین‌المللی همواره بر وجود ظرفیت‌های این استان در بخش‌های حمل و نقل، انرژی، ارتباطات، جزایر و گردشگری، اقتصاد و تجارت، کشاورزی، صنعت و معادن، مناطق آزاد تجاری و سایر ظرفیت‌های این استان تاکید و همواره از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه خواستار توسعه همه‌جانبه و بهینه این بخش‌ها شده است.

وی معتقد است در صورت شکوفایی هر چه بیشتر این بخش‌ها، هرمزگان به تنهایی توان تامین بخش اعظمی از نیازهای کشور در حوزه‌های همانند اشتغال را دارد.

در این نوشتار قصد داریم مروری بر دیدارهای مهم دیپلماتیک استاندار هرمزگان با سفرای یاد شده داشته باشیم.

ابراهیم عزیزی در "کنفرانس بین‌المللی توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه اکو" که با حضور مقام‌هایی از کشورهای عضو اکو، سفرای کشورهای پاکستان و تاجیکستان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مانند آنکتاد IRU، UNEC، IDB با هدف توجه به اهمیت توسعه ترانزیت در منطقه و تأثیر آن بر افزایش حجم تجارت درون منطقه‌ای برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری کنفرانس بزرگ و بین‌المللی توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه اکو در بندرعباس را می‌توان نشانه‌ای از وجود ظرفیت‌های عظیم ترانزیت و تجارت در استان هرمزگان دانست.

وی افزود: برگزاری چنین کنفرانس بزرگی در سطح ترانزیت و تجارت بین‌الملل در بندرعباس نشانگر ظرفیت‌های عظیم هرمزگان در این بخش است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: اگر از ظرفیت‌های استان هرمزگان با توجهی ویژه به‌ خوبی استفاده شود، این استان می‌تواند بیش از پیش در تجارت و ترانزیت کشور و منطقه تاثیر مثبت داشته باشد.

عزیزی اضافه کرد: ظرفیت‌های ترانزیتی استان هرمزگان به‌ عنوان سهل‌ترین، امن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیرهای ترانزیتی می‌تواند باشد که باید بهره‌گیری بیشتری از آن صورت گیرد.

*"الطاف اصغر" معاون دبیر کل اکو در نشست با استاندار هرمزگان ضمن ابراز تقدیر دبیرخانه اکو از مسئولان هرمزگان به دلیل میزبانی همایش مدیریت ترانزیت و لجستیک اکو با اشاره به حرکت نمادین قطار بندرعباس آلماآتی اظهار داشت: رویدادی که در بندرعباس رخ می‌دهد در واقع برای نخستین بار است که کریدور شمال جنوب را از طریق دریا به هم متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه طی مسیر بندرعباس آلماآتی با قطار بیش از پنج روز به طول می‌انجامد، افزود: لازمه طی کردن هر چه بهتر و سریع‌تر این مسیر چند هزار کیلومتری، فراهم شدن خدمات و پیش زمینه‌های کارگو برای لجستیک در مبدا و طول مسیر است.

به گفته معاون دبیرکل سازمان اکو در این رابطه همکاری دستگاه‌های اداری استانداری هرمزگان تاثیرات مطلوبی بر پیشرفت و سرعت‌بخشی به روند امور داشته است.

 

 

استاندار هرمزگان هم‌چنین در دیداری با سفیر تاجیکستان که در این دیدار معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و نماینده کمیسیون اقتصادی اروپا نیز حضور داشتند، گفت: این استان آمادگی جذب سرمایه‌گذاران و تبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی را دارد.

وی گفت: هرمزگان به عنوان قطب گردشگری و مرکز صادرات ایران آمادگی کمک و تبادل اقتصادی و تجاری را با کشورهای همسایه و کشورهای عضو اکو را دارد.

استاندار هرمزگان اظهار داشت: مهیا بودن زیرساخت‌های حمل و نقل و موقعیت‌های خوب انرژی از جمله مزیت‌های این استان به شمار می‌رود.

به گفته وی حرکت قطار باری از بندرعباس به سمت آلماآتی قرقیزستان یک رویداد بزرگ حمل و نقلی در تبادلات تجاری و اقتصادی خواهد بود و شمال به جنوب کشور برای اولین بار به هم پیوند خواهد خورد.

وی اظهار داشت: اجرایی شدن مکانیزم واحد ریلی و گمرک در یک بازه زمانی مناسب منشأ تحولات بزرگی در حوزه ترانزیت کالا و جذب ترانزیت کشورهای دیگر خواهد بود.

*"دولتعلی حاتم‌اف" سفیر تاجیکستان نیز در این دیدار بر همکاری‌های دوجانبه و گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی ظرفیت‌های اقتصادی کشورش را یادآور شد و با اشاره به مناسبات اقتصادی تاجیکستان با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بخش اعظم صادرات و واردات تاجیکستان از طریق بندرعباس انجام می‌شود.

این سفیر اضافه کرد: کالاهای تاجیکستان به بندرعباس ارسال و از این نقطه به سراسر جهان صادر می‌شود، هم‌چنین کالاهای وارداتی تاجیکستان از طریق بندرعباس انجام می‌شود.

سفیر کشور تاجیکستان در کشورمان با اشاره به مناسبات اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO)، خواستار گسترش روابط اقتصادی فی‌مابین این کشورها شد.

سفیر تاجیکستان در ایران از استقبال خوب و گرم مسئولان جمهوری اسلامی ایران و استان هرمزگان برای برگزاری اجلاس اکو در بندرعباس نیز قدردانی کرد.

*کستانتین الک‌ پولیس نماینده کمیسیون اقتصادی اروپا نیز که در این دیدار حضور داشت، همکاری میان این کمیسیون با سازمان اکو را یادآور شد و گفت: کمیسیون اقتصادی اروپا در سال 2010 یادداشت تفاهمی با دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) امضا کرد.

وی اضافه کرد: هم‌سویی و هم‌نوایی میان این دو مرکز مهم اقتصادی وجود دارد و پیشنهاد می‌کنم این روند گسترش یابد.

*رافائل نماینده سازمان بین‌المللی جاده‌ای نیز در این دیدار امکانات ارتباطی و حمل و نقلی را به عنوان ظرفیت برای همکاری بیشتر میان کشورهای عضو اکو دانست.

ابراهیم عزیزی هم‌چنین در دیدار با سفیر ژاپن با بیان اینکه تمام دستاوردهای کشور به برکت انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: بر همین اساس و نگاه اعتقادی، برنامه‌های آینده کشور ایران تنظیم شده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عقب‌افتادگی ایران در زمان قبل از انقلاب قرار داشتن این کشور زیر سلطه بیگانگان بود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه کشور ایران در این بخش مشترکاتی را با ژاپن دارد، یادآور شد: مردم ژاپن نیز در مقطعی زیر سلطه بیگانگان بودند.

عزیزی افزود: اعتقاد ما بر این است که تنها رسیدن به قله‌های پیشرفت، عدم وابستگی به بیگانگان و کشورهای ظالم است.

استاندار هرمزگان ادامه داد: ما اعتقاد داریم که جهان باید به سمت عدالت و رفع تبعیض حرکت کند.

عزیزی هم‌چنین گفت: رمز و راز موفقیت ملت ایران در عدم وابستگی به کشورهای سلطه است.

وی بیان کرد: آمادگی تعامل با کشورهای مختلف به ویژه کشور ژاپن برای حرکت در مسیر اهداف مشترک را داریم.

*سفیر ژاپن در ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیشرفت و توسعه همه‌جانبه‌ای داشته است.

کینیچی کمانو در این دیدار بر حفظ و گسترش روابط حسنه بین ایران و ژاپن تاکید کرد و افزود: با توسعه گردشگری و رفت و آمد بیشتر گردشگران دو کشور می‌توان روابط اقتصادی، فرهنگی و علمی دو کشور را گسترش داد.

وی گفت: استان هرمزگان به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا موقعیت خوبی برای توسعه تجارت و مبادلات بازرگانی با کشورهای دیگر دارد.

سفیر ژاپن گفت: به عنوان یک سفیر وظیفه خود می‌دانم که پیشرفت و توسعه کشور ایران را به عنوان یک واقعیت به ملت ژاپن نشان دهم تا آنها نیز با جمهوری اسلامی ایران بیشتر آشنا شوند.

ابراهیم عزیزی در دیدار با سفیر غنا نیز با بیان اینکه ایران و غنا می‌توانند نقش یک پل ارتباطی بین آسیا و آفریقای غربی باشند، اظهار داشت: ایران، غنا و تمام کشورهایی که به دنبال استقلال واقعی و فرار از یوغ ستمکاران هستند، می‌توانند با همدیگر تعاملی ناگسستنی داشته باشند.

وی افزود: ایران اسلامی دوست دارد با کشورهایی که به دنبال کم کردن وابستگی‌های خود با مستکبران و زورگویان هستند رابطه‌ای منطقی و نزدیک داشته باشد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه حرکت نظام اسلامی ایران بر مبنای صلح و دوستی و محبت است، افزود: ما می‌توانیم با تمام کشورهای صلح‌طلب رابطه منطقی و نزدیک داشته باشیم.

عزیزی با اشاره به ظرفیت‌های هرمزگان و بیان اینکه این استان در جنوب ایران واقع و از استان‌های مهم و استراتژیک این کشور به شمار می‌رود، گفت: ارتباط میان بندرعباس و پایتخت غنا می‌تواند در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های بندری و صنعت دریانوردی رابطه‌ای باشد که به دو کشور فواید زیادی برساند.

وی با بیان اینکه صنعت کشتی‌سازی در بندرعباس دارای زیرساخت‌های مناسبی‌ است، افزود: صنعت دریانوردی نیز در هرمزگان دارای سابقه و دیرینه‌ای درخور اعتناست.

عزیزی ادامه داد: استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود، تعامل دارد که در بخش‌های مختلف با غنا همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری سومین اجلاس همکاری بین ایران و غنا طی سال‌های گذشته افزود: تفاهم‌نامه‌های مربوط به آن اجلاس و حرکت در روند عملی شدن آن می‌تواند بسیاری از خواسته‌های طرفین را در بحث افزایش ارتباطات و تعاملات تجاری و دیپلماتیک میسر کند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان آمادگی ارتباط بیشتر با کشور غنا را دارد، با اشاره به درخواست سفیر غنا مبنی بر راه‌اندازی کنسولگری سفارت این کشور در بندرعباس افزود: ما نیز از این امر استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم پس از انجام مقدمات قانونی نسبت به راه‌اندازی این کنسولگری زمینه‌ها را در استان فراهم کنیم.

عزیزی بیان کرد: هم‌چنین آمادگی خود را نیز برای مبحث خواهرخواندگی بندرعباس و پایتخت کشور غنا اعلام می‌کنیم.

*"احمد حسن" سفیر غنا نیز در این دیدار خواستار راه‌اندازی کنسولگری این کشور در استان هرمزگان به مرکزیت بندرعباس شد.

وی روابط غنا و ایران را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: سفر به هرمزگان برای گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی است.

این سفیر بیان کرد: دولت غنا تصمیم گرفته تا در راستای شناساندن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این کشور با هماهنگی و اطلاع وزارت امور خارجه ایران کنسولگری‌هایی را در استان‌های مهم راه‌اندازی کند.

احمد حسن افزود: این کشور خواستار راه‌اندازی کنسولگری در استان هرمزگان در راستای تسهیل در صدور ویزا، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت دیپلماتیک بین بندرعباس و بندر آکرا است.

سفیر غنا خواهرخواندگی بندرعباس و بندر آکرا را از جمله عوامل افزایش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و اظهار داشت: خواهرخواندگی این دو بندر می‌تواند در استفاده ظرفیت‌های دو کشور مثمرثمر باشد، هم‌چنین در تحکیم روابط دولت‌ها مهم ارزیابی می‌شود.

سفیر غنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران و نتایج خوب در امر سیاسی، تجاری و اقتصادی عنوان کرد: گسترش روابط دولت‌ها، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری دو کشور و شناساندن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کشور غنا به سرمایه‌گذاران ایرانی از اهداف سفر من به بندرعباس است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بندری مناسب و منحصر به فرد در هرمزگان تصریح کرد: ایجاد خواهرخواندگی می‌تواند در استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها بین دو بندرِ عباس و آکرا و افزایش روابط دیپلماتیک تجاری تاثیرگذار باشد.

سفیر غنا خطاب به استاندار هرمزگان با بیان اینکه ایران رئیس جمهور فعالی دارد، بیان کرد: فعالیت‌های ایران در جوامع بین‌المللی به دلیل رابطه دوطرفه میان مردم و رئیس جمهور چشم‌گیر و قابل تقدیر است و امیدواریم پیام کشور غنا از سوی شما به محمود احمدی‌نژاد ابلاغ شود.

ابراهیم عزیزی در دیدار با سفیر فنلاند در تهران نیز با اشاره به ویژگی‌های استان هرمزگان در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری اظهار داشت: این استان یکی از استان‌های مهم ایران به شمار می‌رود که نقش عمده‌ای نیز در تبادلات تجاری منطقه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه کشور فنلاند در اموری همانند کشتی‌سازی و شیلات می‌توان روابط خوبی را در این دو زمینه در بین بندرعباس و هلسینکلی متصور بود.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: براساس سطح روابط بین دو کشور این آمادگی وجود دارد که در بین دو شهر یاد شده گسترش روابط داشته باشیم.

عزیزی اضافه کرد: آمادگی میزبانی گروه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری کشور فنلاند در بندرعباس را دارا هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد: حضور سفیر فنلاند در بندرعباس زمینه‌ساز گسترش سطح ارتباطات شود و توافق‌های عملی در این راستا محقق شود.

*هری سالمی (Harri salmi) سفیر فنلاند نیز در این دیدار موقعیت استان هرمزگان را بسیار ممتاز دانست.

وی اضافه کرد: نگاهی به نقشه ایران نشان می‌دهد که استان هرمزگان در جایگاه بسیار مهمی واقع شده و در مناسبات ملی و بین‌المللی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

عزیزی هم‌چنین در دیدار با مقامات عالی‌رتبه و استاندار ایالت مرسین ترکیه نیز با بیان اینکه ارتباط دیرینه‌ای بین دو کشور ایران و ترکیه در طول تاریخ برقرار بوده است، گفت: در این مقطع نیز عزم جدی دو کشور بر افزایش برقراری ارتباطات است.

وی با بیان اینکه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور سیر صعودی خوبی را در سال‌های اخیر داشته است، ادامه داد: مبادلات تجاری این کشور در سال 2012 بالغ بر 16 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی هم‌چنین با اشاره به ویژگی‌های هرمزگان و ایالت مرسین در ترکیه به ظرفیت‌های گردشگری، حمل و نقلی، تجاری و اقتصادی هرمزگان اشاره و افزود: در حوزه صنعت و معدن 790 واحد صنعتی و معدنی در هرمزگان فعالند.

عزیزی افزود: تمام ویژگی‌های هرمزگان می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تبادلات بین دو کشور باشد و در هرمزگان آمادگی خود را برای این امر اعلام می‌کنیم.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: هم‌چنین مبادی خروجی هرمزگان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات اجناس ترکی به کشورهایی همانند هند باشد.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی، صنایع و تجارت و صنعت استان این آمادگی را برای آغاز ارتباطات مشترک دارد و در این راستا فکر می‌کنیم که راه‌اندازی اتاق بازرگانی در دو استان مذکور برای آغاز ارتباطات تجاری بین هرمزگان و مرسین موثر واقع شود.

استاندار هرمزگان گفت: هم‌چنین پیشنهاد برگزاری هفته‌های فرهنگی دو استان را در کشورهای ترکیه و ایران ارائه می‌دهیم.

عزیزی افزود: مسئولان ایالت مرسین را برای بازدید از فرصت‌های هرمزگان و بهره‌گیری متقابل از فرصت‌های این استان دعوت کرده‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد با فرصت پیش آمده تفاهم‌نامه‌های خوبی بین دو استان منعقد شود.

*حسن بصیر گوزل اوغلو (Hasan Basir Guzeloglu) که در راس هیئتی از مدیران این استان با استاندار هرمزگان دیدار کرد، گفت: جایگاه دو استان مرسین و هرمزگان در ترکیه و ایران شباهت زیادی به یکدیگر دارد و هر دو استان نقش ویژه‌ای در تعاملات اقتصادی خارجی دو کشور دارند.

وی ادامه داد: در سال میلادی گذشته ترکیه دومین کشور جهان به لحاظ پیشرفت اقتصادی بوده و در حال حاضر نیز چهاردهمین کشور اقتصادی دنیاست که قصد دارد تا سال 2023 میلادی به رتبه دهم صعود کند.

گوزل‌ اغلو، مرسین را دومین بندر تجاری ترکیه پس از استانبول معرفی کرد که رتبه پنجم اقتصاد و تجارت این کشور را در اختیار دارد.

استاندار مرسین حجم مبادلات خارجی این استان در سال 2011 میلادی را بیش از 16 میلیارد دلار اعلام کرد که 70 درصد صادرات محصولات کشاورزی ترکیه را نیز انجام می‌دهد.

وی با اظهار امیدواری که روابط اقتصادی مرسین و هرمزگان در راستای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه با قدرت و سریع پیش برود، یادآور شد: قطعاً تشکیل شوراهای مشترک بین دو استان تحقق اهداف تعیین شده را تسهیل خواهد کرد.

 

ابراهیم عزیزی در دیدار با سفیر هند نیز با اشاره به فرهنگ مردم هرمزگان، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این استان در زمینه‌های انرژی، تولید فلزات، گردشگری، حمل و نقل و شیلات اظهار داشت: این استان جنوبی ایران از چهار شبکه مواصلاتی حمل و نقلی برخوردار است.

وی افزود: هرمزگان در صنعت حمل و نقل دریایی نیز یکی از استان‌های موثر در معادلات اقتصادی و صنعتی کشور به شمار می‌رود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه بالغ بر 60 درصد واردات و صادرات کالا به ایران از طریق بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد، ادامه داد: هرمزگان با برخورداری از ظرفیت‌های مذکور آمادگی ارتقای افزایش ارتباطات با کشور هندوستان را داراست.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های مذکور فرصتی است برای بهره‌گیری کشورهایی همانند هندوستان از موقعیت‌های ویژه ایران اسلامی است.

عزیزی در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت هندوستان اظهار امیدواری کرد: فرصت‌های مشترک بین دو کشور احصا و تعریف شود و از این طریق همکاری‌ها گسترش یابد.

وی افزود: تمام بخش‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری خارجی در استانداری هرمزگان آمادگی لازم برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را دارا هستند.

*دی‌‌ پی سریو استاوار سفیر هند نیز در این دیدار با بیان اینکه کشور هندوستان از نظر تاریخی و فرهنگی سابقه 2 هزار ساله دارد، با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور ایران و هندوستان اظهار داشت: میزان تجارت ما با ایران 14 میلیون دلار و آن هم در واردات نفت خام از ایران خلاصه می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورش به این سطح از واردات نفت به ایران راضی نیست، افزود: خواهان افزایش صادرات نفت از ایران به هندوستان هستیم.

سفیر هند در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی هندوستان طی دهه اخیر ادامه داد: طی سال گذشته رشد اقتصادی هندوستان به 8.2 درصد رسید که در سال‌ جاری این رقم به 7.2 درصد رسیده است.

سریو استاوار اضافه کرد: رشد اقتصادی هندوستان را مدیون تلاش‌های متخصصان داخلی این کشور هستیم.

سفیر هندوستان در تهران با بیان اینکه کشورش در زمینه تکنولوژی و مباحث علمی نیز رشد قابل توجهی طی سال‌های اخیر داشته است، بیان کرد: هندوستان از نظر نیروی انسانی کشوری بزرگ است.

وی با بیان اینکه در تهران صحبت‌ها و رایزنی‌هایی را برای گسترش حمل و نقل جاده‌ای از طریق ایران و کریدورهای منطقه اکو داشته است، افزود: می‌خواهیم از طریق کشور ایران و سازمان یاد شده حمل و نقل ریلی و جاده‌ای خود را افزایش دهیم.

سریو استاوار هدف از حضور خود در بندرعباس را نیز بیان درخواست‌های دولتش در زمینه حمل و نقل عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورش قصد دارد سه شرکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در هرمزگان فعال کند، بیان کرد: دوست داریم یکی از این شرکت‌ها در قشم فعال و در زمینه تهیه گاز از اوره فعالیت کند.

سفیر هند با بیان اینکه ارتباطات نفتی هند براساس سطح سیاست‌های این کشور است، افزود: آماده توسعه ارتباطات و تعاملات با استان هرمزگان هستیم.

============

گزارش از امیر توانگر

============

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول