اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست لرستان:

2400 کیلومتر رودخانه خروشان در لرستان وجود دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: لرستان قلب زاگرس است و در این منطقه 2 هزار و 400 کیلومتر رودخانه خروشان وجود دارد.

2400 کیلومتر رودخانه خروشان در لرستان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محمدحسین بازگیر عصر امروز در نخستین همایش ملی مدیریت گرد و غبار در لرستان اظهار داشت: استان لرستان چند سالی است که درگیر پدیده گرد و غبار است در حالی که یک سانتی‌متر از خاک استان کانون تولید گرد و غبار نیست.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر به طور میانگین 100 روز حدود یک سوم سال هوای استان لرستان آلوده بوده است.

بازگیر با بیان اینکه چند سالی است لرستان دچار بحرانی به نام گرد و غبار شده که هیچ نقشی در تولید آن ندارد، اظهار کرد: در لرستان کانون تولید گرد و غبار وجود ندارد، اما در سال‌های اخیر به طور متوسط 100 روز آلوده در لرستان داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: گرد و غبار استان‌های ایلام، هرمزگان، کرمانشاه، لرستان و ... را درگیر خود کرده، به عنوان نمونه جنگل‌های شهرستان چگنی با جنگل‌های 20 سال پیش در این شهرستان قابل قیاس نیست.

وی تصریح کرد: امروز تصمیم‌گیرندگان و دانش‌آموختگان در این زمینه باید تحقیقات لازم را انجام دهند و در این راستا تلاش جدی داشته باشند.

بازگیر افزود: راهکارهایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان تهیه شده است که امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها بتوان به نتیجه واقعی در این راستا برسیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: چرا باید امروز بر اثر وجود ریزگردها مردم استان‌های لرستان، خوزستان، کردستان، هرمزگان و ایلام با مشکل جدی مواجه باشند و سلامتی آنان به مخاطره بیفتد.

وی در ادامه تکمیل سیستم‌های دیده‌بانی و پایش محیط زیست، همکاری همه‌جانبه برای احیای تالاب‌های استان، حمایت از مناطق حفاظت شده و جنگل‌ها، توسعه فضای سبز و آموزش و اطلاع‌رسانی به موقع را از راهکارهای اساسی در راستای کاهش اثرات پدیده گرد و غبار عنوان کرد.

بازگیر با اشاره به اینکه گرد و غبار اقتصاد، سلامت و محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده است، متذکر شد: تکمیل سیستم‌های دیده‌بانی و پایش در رصد کردن محیط زیست و مسائل آن موثر بوده و همکاری همه‌جانبه‌ای برای احیای تالاب‌های لرستان از جمله‌ گری برمک پلدختر، تنوردر دورود و بیشه‌داران بروجرد نیاز است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 6,25 درصد از خاک لرستان را مناطق حفاظت شده و 9 درصد دیگر را مناطق صید و شکار ممنوع تشکیل می‌دهند و به منظور کاهش اثرات زیانبار گرد و غبار با حمایت ویژه استاندار لرستان 250 هزار اصله درخت در پارک 14 معصوم خرم‌آباد کاشته شده است.

بازگیر تصریح کرد: به برکت این اقدام سه کار حیاتی شامل مرکز قرنطینه و تیمار وحوش آسیب دیده، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و مرکز تحقیقات زیست محیطی در پارک 14 معصوم خرم‌آباد در حوزه محیط زیست لرستان در حال انجام است.

وی یادآور شد: این مجتمع با حمایت و تمهیدات دهمرده استاندار لرستان به یک مجتمع تحقیقاتی، پژوهش و تفریحی تبدیل شده و کمربند سبزی در خرم‌آباد ایجاد شده که در این منطقه 250 هزار اصله نهال کاشته شده است.

همایش ملی مدیریت گرد و غبار لرستان به مدت دو روز در خرم‌آباد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول