اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور محققان و اساتید سراسر کشور صورت گرفت

آغاز به کار سیزدهمین کنگره ملی خوردگی در دانشگاه تبریز

خبرگزاری فارس: سیزدهمین کنگره ملی خوردگی با حضور محققان و اساتید سراسر کشور به مدت سه روز در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

آغاز به کار سیزدهمین کنگره ملی خوردگی در دانشگاه تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، رئیس دانشگاه تبریز در این کنگره با اشاره به نامگذاری سال 91  از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به سال حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی گفت: برای تحقق این شعار نقش دانشگاه‌ها و ارتباط تنگاتنگ آنها با صنعت بسیار ضروری و تأثیرگذار است چرا که با ابزار علم می‌توان محصولات با کیفیت، پردوام و مناسب تولید کرد و بر اساس همین سیاست، دانشگاه تبریز اقدام به برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های بزرگ علمی در زمینه‌های مورد نیاز صنعت کرده تا آخرین دستاوردهای محققان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

خوردگی زیان‌بارترین آفت‌های صنایع است

سید محمدتقی علوی برگزاری سیزدهمین کنگره ملی خوردگی را یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای علمی و صنعتی در این دانشگاه برشمرد و یادآور شد: پدیده خوردگی یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب تجهیزات به خصوص تجهیزات صنعتی است که به‌عنوان یکی از زیان‌بارترین آفت‌های صنایع مطرح بوده و در این میان از بین رفتن ساختمان‌ها، پل‌ها، سازه‌های فلزی و غیر فلزی، آثار باستانی، تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانجات و صنایع سنگین تولیدی در اثر خوردگی همراه با افزایش خطرات ناشی از نشت مواد، انفجار مخازن و رآکتورهای شیمیایی، آلودگی‌های محیطی و خطرات بهداشتی چالش‌های متعددی را برای نسل بشر به وجود آورده است.

وی افزود: این چالش‌ها به حدی اهمیت دارند که تحقیق در حوزه‌های مربوط به فناوری‌های کنترل خوردگی بخش عظیمی از پژوهش‌ها و تحقیقات کشورهای مختلف را به خود اختصاص داده است.

علوی تصریح کرد: این مطالعات به تدوین استراتژی‌ها، قوانین، آیین‌نامه‌ها و روش‌های مؤثری در زمینه پیشگیری و رفع اثرات خوردگی منجر می‌شود و شناخت اهمیت این پدیده و استراتژی‌های توسعه‌یافته در این زمینه می‌تواند سر فصلی برای حرکت در مسیر رشد تکنولوژی‌های کنترل خوردگی و دانش مدیریت خوردگی باشد.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه امروز ملت ایران به برکت این انقلاب و خون شهدا هر روز پله‌های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری سپری می‌کند، تصریح کرد: این همه افتخار و پیشرفت به خاطر اعتقاد قلبی ملت ایران به شعار" ما می‌توانیم" حاصل شده است که در حال حاضر به‌عنوان الگویی برای ملت‌های آزاده شده است.

رئیس انجمن خوردگی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه سیزدهمین کنگره ملی خوردگی زمانی برگزار می‌‌شود که سایه محدودیت‌های بین‌المللی بر صادرات و واردات کشور و شاهرگ‌های حیاتی سایه افکنده است، تصریح کرد: چنانچه ملت سرافراز کشور بخواهند بر پیشینه پرافتخار کهن خود تکیه بزنند، راهی جز تلاش‌های علمی و صنعتی خوداتکایی و توسعه علم و دانش در تمام زمینه‌های عملی از جمله مقابله با خوردگی و کاهش هزینه‌های سنگین آن، که درصدی قابل ملاحظه از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد، ندارند به ویژه سالی که رهبر فرزانه انقلاب آن را تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری فرموده‌اند.

ابراهیم حشمت دهکردی شناخت خوردگی و مقابله با آن و کاهش هزینه‌های مرتبط را در شکوفایی تولید، سبب افزایش ایمنی، نجات جان انسان‌های بی‌گناه و صیانت از سرمایه ملی و حراست از محیط زیست تعیین کننده عنوان کرد.

وی افزود: جان و روح زندگی آیندگان به همفکری علمی و تلاش و تدبیر جوامع فرهیخته کشور به‌ویژه انجمن خوردگی ایران بستگی دارد.

وی گفت: سیزدهمین کنگره ملی خوردگی نقطه عطفی در تاریخ 20 ساله انجمن است چرا که انجمن برای چهارمین بار در دهه اخیر رتبه اول در بین انجمن‌های فنی مهندسی را کسب کرده و  نخستین بار است که کنگره ملی به صورت سالیانه برگزار می‌شود و براساس مصوبات هیئت مدیره انجمن، چهاردهمین کنگره خوردگی در تهران در اردیبهشت‌ماه 92 برگزار خواهد شد.

دبیر سیزدهمین کنگره ملی خوردگی ایران نیز در این آیین با اشاره به اینکه در جهت تحقق شعار امسال، "سیزدهمین کنگره ملی خوردگی"  شعار "حفظ سرمایه ملی با کنترل خوردگی"  را سرلوحه خود قرار داده است، اظهار  کرد: در واقع برگزاری کنگره سالانه ملی خوردگی نشان‌دهنده نقش، جایگاه و اهمیت خوردگی در جامعه علمی و صنعتی کشورمان بوده و در این راستا البته تثبیت، تعمیق و گسترش آن نیازمند تلاش‌های بیشتری است که امیدواریم مسئولان عالی‌رتبه وزارتخانه های نفت، آب و نیرو، صنایع و معادن، سازمان‌های هوا فضا و انرژی اتمی با پیش‌بینی‌های لازم در نمودارهای سازمانی و وزارتخانه‌ای، این امکانات را به وجود آوردند.

میرقاسم حسینی با بیان اینکه استقبال پژوهشگران جامعه ملی و صنعت در ارائه مقالات در این کنگره بیشتر از سال‌های گذشته بوده است، یادآور شد: افزایش تعداد مقالات و تنوع علمی آن کاملا غیرمنتظره بوده و در عین حال نمایانگر رشد بالنده این رشته از علوم و فنون در صنایع کشورمان می‌باشد.

وی گفت: 226 مقاله کامل به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که از این تعداد 85 مقاله به صورت سخنرانی و 110 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/ح30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول