اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و استاد دانشگاه:

اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی با موانع زیادی روبه‌روست

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: دولت برای اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی با موانع زیادی روبه‌روست.

اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی با موانع زیادی روبه‌روست

سید کاظم موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبپخش اظهار داشت: توسعه پایدار و ایجاد جامعه‌ای امن در سایه ایجاد اشتغال محقق می‌شود به طوری که می‌توان گفت افزایش سطح توسعه یافتگی و پیچیدگی ساختاری در جامعه در پناه ایجاد اشتغال‌های پایدار محقق می‌شود.

وی افزود: کشور ایران با ظرفیت و توان بالا در حوزه نیروی انسانی و منابع و امکانات به نسبت در سطح خوبی قرار دارد که با به کا‌رگیری مدیریت صحیح و آموزش کارآفرینان و تقویت توان اقتصادی ایشان و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های کارآمد می‌توان شاهد پیشرفت و توسعه در همه عرصه‌ها بود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر در سایه سیاست‌های عدالت‌محور دولت‌ جمهوری اسلامی ایران شاهد توسعه نسبی در حوزه کشاورزی و دامداری در سطح روستاهای ایران اسلامی بودیم که این امر از طرفی مرهون زحمات و تلاش‌های مسئولان نظام و از طرف دیگر نمایانگر علاقه‌مندی روستاییان به کار و تلاش برای عمران و آبادانی روستاها بوده است.

موسوی تصریح کرد: اختصاص اعتبارات وسیع به دهیاری‌ها، تزریق تسهیلات مشاغل خانگی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در حوزه‌های دامداری، باغداری، کشاورزی و ارائه تسهیلات خوداشتغالی از مهم‌ترین اقدامات دولت است که مجموع این اقدامات فضای حمایتی و منابع کسب درآمدی خوب را برای روستاییان فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در راستای تداوم حمایت از فعالیت‌های وابسته به بخش کشاورزی و تولیدات دامی کشور، دولت در سال جدید تحت عنوان طرح توسعه کشاورزی اقدام به طرح‌ریزی و تعیین منابع اعتباری کرده، لیکن مشکلاتی چند در اجرای این طرح مشهود است که می‌توان گفت درصد بالای موفقیت این طرح را تا حدودی با مشکل مواجه کرده است.

موسوی یادآور شد: با مطالعه طرح و مقایسه تطبیقی آن با قوانین و مقررات محدود کننده آن متوجه می‌شویم که طرح نیازمند تامین تسهیلات برای متقاضیان اجرای طرح‌ها در حوزه‌های فوق‌الذکر است.

وی گفت: در راستای سلسله مراتب پرداختی که اولویت نیز با دانشجویان فارغ‌التحصیل در رشته‌های تخصصی وابسته به کشاورزی و دامداری است و تعهدات نیز علاوه بر پرداخت درصدی از انجام طرح که غالبا خارج از توان یک دانشجوی فارغ‌التحصیل و فاقد توانایی‌های مالی است شامل سپردن وثیقه و سایر ضمانت‌های مربوطه است که به طور واضح از توانایی دانشجویان خارج است.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند تامین منابع آبی است بیان داشت: به طور قطع سازمان آب‌ منطقه‌ای در راستای حمایت از ذخائر آبی کشور محدودیت‌های مطلقی را در بخش اعظمی از مناطق مستعد اجرای این طرح قائل شده که این امر خود علاوه بر مشکل تامین وثیقه، سپرده و ضمانت در رأس مشکلات قرار می‌گیرد.

موسوی متذکر شد: از طرفی دیگر با توجه به غیر قابل استفاده بودن بخش اعظمی از اراضی به لحاظ عدم توسعه سطح زیربنایی اراضی و زراعی امکان تولید مواد اولیه برای توسعه طر‌ح‌هایی شبیه پرورش دام و طیور در استان ما (بوشهر) وجود ندارد و قطعا این امر با توجه به سطح گسترده کویر و مناطق کم‌آب در سایر نقاط کشور نیز قابل استناد است.

وی افزود: در برنامه‌ریزی باید به منظور ایجاد صنایع تبدیلی راهکارهای خاص اندیشیده شود چون توسعه در عرصه کشاورزی و اشتغال پایدار منوط به توجه به انتقال، ذخیره، بسته‌بندی، فرآوری و تامین بازار مصرف است که لزوم اجرای طرح توسعه با سایر زیرساخت‌های زیربنایی را به اجبار نشان می‌دهد.

موسوی اذعان داشت: ضمن تشکر از تمامی مسئولان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد با توجه به مسائل و مشکلاتی که اشاره شد می‌طلبد مجریان طرح نسبت به رفع موانع و مشکلات اقدام کنند تا متقاضیان بتوانند با فراغ بال بیشتری نسبت به اجرای طرح خود اقدام کنند تا ان‌شاءالله شاهد پیشرفت در همه امور زیربنایی و تامین غذای سالم برای مردم ایران عزیزمان باشیم.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول