اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس موزه آستانه مقدسه قم:

موزه آستانه مقدسه قم نخستین موزه عمومی کشور است

خبرگزاری فارس: کارشناس موزه آستانه مقدسه قم گفت: موزه آستانه مقدسه قم نخستین موزه عمومی کشور است و به عنوان پیشگام تاسیس موزه‌های عمومی کشور اهمیت خاصی دارد.

موزه آستانه مقدسه قم نخستین موزه عمومی کشور است

بهزاد یوسف‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در سخنانی با اشاره به فرا رسیدن 28 اردیبهشت روز موزه اظهار داشت: موزه‌ها از جمله مراکز مهم تاریخی و فرهنگی هستند که نقش مهمی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و آشنایی هرچه بهتر افراد جامعه با تاریخ، پیشینه تاریخی و هویت مذهبی و ملی اقوام و ملت‌ها را بر عهده دارند.

وی بیان داشت: موزه‌ها در زمینه ایجاد، تقویت و تحکیم ارتباط بین نسلی و همچنین انتقال افکار و اندیشه‌های بشری اهمیت بسزایی دارند.

کارشناس موزه آستانه مقدسه قم یادآور شد: آثار و اشیاء موجود در موزه‌ها بازتاب شیوه زندگی انسان در دوره‌های مختلف تاریخ است، موزه‌ها علاوه بر جنبه نمایشی و زیبایی‌شناختی، جنبه آموزشی، فرهنگی و دینی و تاریخی نیز دارند.

وی افزود: از این طریق می‌توان گذشته را به حال و حال را به آینده پیوند داد و میراث گذشته را برای خدمت به آینده به کار گرفت و به این ترتیب می‌توان به چگونگی تکامل هنرها، اکتشاف‌ها، نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها پی برد.

یوسف‌پور گفت: از جمله وظایف مهم موزه‌ها حفظ، نگهداری و معرفی آثار و نشانه‌های تاریخی،هنری و فرهنگی است.

کارشناس موزه آستانه مقدسه قم با اشاره به تحولاتی که در عرصه تکنولوژی رسانه‌ای ایجاد شده است اضافه کرد: موزه‌ها نیز همچون سایر نهادهای علمی فرهنگی با بهره‌گیری از ابزار روز ارتباطی بیش از گذشته می‌توانند در راستای دستیابی به اهداف خویش گام بردارند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند و به مقاصد از پیش تعیین شده دست یابند.

وی تصریح کرد: برنامه تاسیس موزه در شهرهای مختلف کشور از سال 1314 هجری شمسی در زمان تصدی علی‌اصغر حکمت شیرازی توسط وزارت وقت معارف به صورت گسترده فعال شد.

یوسف‌پور گفت: این موزه‌ها توسط اداره عتیقات وزارت معارف به سرپرستی آندره گدار فرانسوی تاسیس شدند، نخستین برنامه، افتتاح موزه در ولایات بود و نخستین موزه‌ای که به منظور استفاده عمومی در این برنامه آماده شد، موزه آستانه مقدسه قم است که در تاریخ 21 آبان 1314 هجری شمسی همزمان با عید نیمه شعبان افتتاح شد.

کارشناس موزه آستانه مقدسه قم عنوان داشت: موزه آستانه مقدسه قم نخستین موزه عمومی در کشور است و به عنوان پیشگام تاسیس موزه‌های عمومی کشور اهمیت خاصی دارد و در سال 1314 همزمان با افتتاح موزه آستانه قم تاسیس شش موزه دیگر برنامه‌ریزی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم آثار موزه آستانه مقدسه قم را آثار اسلامی تشکیل می‌دهد و از طرفی استان قم هم به عنوان پایگاه بزرگ تشیع در جهان همه ساله پذیرای زائرین زیادی است که به قصد زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) به قم وارد می‌شوند و بسیاری از آنها از موزه آستانه نیز بازدید به عمل می‌آورند.

یوسف‌پور اذعان داشت: شهروندان و ساکنین استان قم نیز به صورت انفرادی و گروهی و در قالب گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی از مدارس و دانشگاه‌های استان و همچنین سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور ضمن هماهنگی قبلی از موزه بازدید می‌کنند.

کارشناس موزه آستانه مقدسه قم بیان داشت: موزه آستانه به عنوان نخستین موزه عمومی و یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور است که 77 سال قبل در 21 آبان ماه سال 1314 هجری شمسی در محوطه داخلی حرم مطهر (مکان فعلی مسجد شهید مطهری) افتتاح شد و سپس در فروردین ماه 1361 به مکان فعلی واقع در میدان آستانه انتقال یافت.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول