اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فرهنگی و ارتباطات میراث فرهنگی فارس خبر داد

راه‌اندازی نخستین موزه تخصصی فرش در شیراز

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: نخستین موزه تخصصی فرش کشور در شیراز راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی نخستین موزه تخصصی فرش در شیراز

محمدمهدی نجفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: این موزه نخستین موزه خصوصی در کشور است که جایگاه چند هزار ساله فرش فارس را به نمایش می‌گذارد.             

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به گسترش موزه‌ها در کشور شده است افزود: باغ موزه مشاهیر که بزرگترین موزه در خاورمیانه قلمداد می‌شود در 24 هزار متر زیربنا ساخته می‌شود.

نجفی افزود: باغ موزه مشاهیر در شمال آرامگاه حافظ در حال ساخت است و با پیشرفت فیزیکی مناسبی همراه بوده که جا دارد روند ساخت پروژه سرعت بیشتری گیرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای فارس به عنوان پروژه‌های مهم در طرح مهر ماندگار معرفی شده‌اند و دولت به بهره‌برداری رسیدن هرچه سریع‌تر آن تاکید دارد.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه در سال جاری عملیات اجرایی موزه پاسارگاد نیز سریع‌تر انجام خواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت بیش از 30 سال از عملیات احداث موزه پاسارگاد، در سال 91 اعتبار مناسبی به این پروژه اختصاص یافت که این پروژه نیز در مساحت 40 هزار مترمربع ایجاد می‌شود که این طرح نیز جزو پروژه‌های "مهر ماندگار"دولت قرار گرفته است.

وی ایجاد مرکز فرهنگی سعدی را نیز از جمله پروژه‌های بزرگ سازمان میراث فرهنگی فارس عنوان کرد و گفت: سه پروژه این سازمان که در پروژه‌های "مهر ماندگار" دولت قرار گرفته است امسال اعتبار دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: با توجه به اینکه موزه‌ها در کشور نقش پژوهشی دارند اما به دلیل قوانین دست و پا گیر مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در گذشته هر شی عتیقه را جزو آثار موزه‌ای قلمداد می‌کردند اما اکنون این تفکر اصلاح شده است و جامعه امروز هرگونه ساخته‌ای که حاصل تفکر و اندیشه انسان باشد را جزو موزه می‌داند.

نجفی اضافه کرد: اکنون به دلیل گسترش علم موزه‌های مجازی شکل گرفته‌اند و در برخی کشورها با مانندسازی از آثار موزه‌ای افراد جامعه خود را با فرهنگ و تمدن بشری آشنا می‌کنند.

وی شناخت دانش‌آموزان از فرهنگ و تمدن انسانی را ضروری دانست و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته شده در اداره‌کل موزه‌های کشور برنامه "موزه مدرسه" با هدف شناخت بیشتر دانش‌آموزان با میراث فرهنگی و موزه‌ها اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول