اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مسائل خاورمیانه:

طرح سعودی امکان اجرا ندارد/ زمینه‌های تحول در عربستان مشهود است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به فراهم بودن زمینه انقلاب در عربستان گفت: شاه سعودی با پیشنهاد طرح الحاق بحرین به عربستان سعی در به تأخیر انداختن بیداری اسلامی در عربستان را دارد.

طرح سعودی امکان اجرا ندارد/ زمینه‌های تحول در عربستان مشهود است

حسن عبدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: آنچه که امروز در منطقه در حال شکل‌گیری است بیشتر سیاست دوگانه اروپا و آمریکا در بحث دموکراسی است.

وی تصریح کرد: آنها در طرح خاورمیانه جدید قرار بود تغییراتی از لحاظ ساختاری در برخی کشورها بدهند اما ابزار لازم را در اختیار نداشتند و همین امر سبب شد این موج بیداری اسلامی که در کشورهایی مانند بحرین در حال شکل‌گیری بود در چند کشور مانند تونس، مصر و لیبی به سرعت روند تحولات را طی کردند.

کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: کشورهای دیگر هم حرکت خود را شروع کردند اما به خاطر نوع تعامل و دوگانگی آمریکا نسبت به این چند کشور، نتوانستند به موفقیتی برسند.

وی خواستار بررسی بیشتر سیاست دوگانه آمریکا از سوی کارشناسان شد و افزود: کشورهای منطقه که به نوعی مانع شکل‌گیری دموکراسی می‌شوند کاملا حکومت‌های دیکتاتوری دارند که هیچ بویی از دموکراسی نبردند و شعار دموکراسی از سوی آمریکا نیز حرکت تعیین شده‌ متناسب با سیاست‌ها و منافع آمریکا در منطقه است.

عبدی‌پور بیان کرد: امروز در منطقه طرح‌های شومی را در حال شکل‌گیری داریم که کشورهای عربستان و قطر و ترکیه به دلایل مختلفی در سیاست خارجی با آمریکا هماهنگ هستند و محور تشنج، اختلاف و خیانت به حرکت بیداری اسلامی محسوب می‌شوند.

وی به نقش عربستان در پیشبرد سیاست‌های آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: عربستان در طول سه دهه اخیر نقش تک تیرانداز آمریکا را داشته و از ابتدای انقلاب سعی کرده مانع توسعه حرکت انقلاب اسلامی و سپس بیداری اسلامی شود و البته هر چه هزینه کرد نتوانست به نتیجه برسد.

این کارشناس جهان عرب ادامه داد: قطر پیگیر ماموریت‌هایی است که از سوی آمریکا به آنها داده شده و ترکیه هم که به ظاهر مدتی سعی کرد خود را کشور محافظه‌کار نشان دهد بازیگردان صحنه خطرناکی شده که به نفع کشور ترکیه هم نیست.

وی ابراز داشت: ترکیه تنش‌هایی را با همسایگانش دارد که ناشی از اطاعت بی‌چون و چرا از دیپلماسی آمریکایی است که هیچ سازگاری با روابط میان همسایگان ندارد.

عبدی‌پور خطاب به ملل اسلامی گفت: این درسی است برای ملت‌های منطقه که دوستان و دشمنان خود را بشناسند و عالمان اسلامی هم وظیفه دارند به فکر احیای حرکت اسلامی مصلحانی چون محمد عبده و اسد آبادی‌ها باشند.

وی تصریح کرد: اگر این حرکت آنها در زمان خود به نتیجه نرسید اما امروز با حرکت‌هایی که در کشورهایی چون مصر صورت گرفته می‌توان امیدوار بود که ملت‌ها در کنار هم قرار گیرند و مانع تحقق اهداف کشورهای سرسپرده باشند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به طرح الحاق بحرین به عربستان که از طرف شاه سعودی داده شده اظهار داشت: مسئله‌ای که امروز در بحرین مطرح است دو جنبه دارد و اینکه آل سعود بیشتر نگران خودش است چون تحولات در عربستان دور از انتظار نیست و زمینه‌های تحول در این کشور کاملا مشهود است.

وی افزود: عربستان با حرکت رو به جلو سعی کرده است در بحرین مانع این بیداری اسلامی شود و با مهار بحرین سعی می‌کند این بیداری را به تاخیر بیندازد اما بعید است بتوانند این نقشه شوم را اجرا کنند.

به گفته عبدی‌پور بحرین هفت سال است که در حال مبارزه است و امروز همه اقشار بحرین در صحنه مبارزه حضور جدی دارند اما دشمن تلاش می‌کند تحولات منطقه را با بسیج امکانات رسانه‌ای و سازمان اطلاعاتی و به کارگیری قدرت نظامی مدیریت کند.

وی ابراز کرد: بیداری و حضور ملت‌هایی مانند مصر، تونس، لیبی، عراق، لبنان و یمن در راهپیمایی‌ها نوید پیروزی شیرینی را می‌داد اما خیانت آل‌ سعود مانع تحقق آن شده است.

کارشناس مسائل جهان عرب تاکید کرد: امروز باید تشکل‌های مردمی سازماندهی شده و با حضور در راهپیمایی‌ها موج جدیدی را علیه آل‌ سعود که خیانت‌کارترین قوم به اسلام هستند راه بیندازند و اقدامات آنها را محکوم کنند.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی بدیهی از سوی خاندان سعود و وابستگان آنها گفت: در حالیکه در افکار عمومی و پیشگاه کشورهای به ظاهر متمدن حرکت‌های بدیهی شکل می‌گیرد اما دستگاه‌های رسانه‌ای غرب سعی می‌کنند با اطلاعات غلط و وارونه جلوه دادن حقایق، افکار عمومی جهان را فریب دهند.

عبدی‌پور بیان داشت: در رسانه‌های آزاد جهان باید اعلام کرد که انقلاب اسلامی به عنوان پیشگام در حرکت‌های اسلامی به دنبال تحقق خواست ملت‌های منطقه است.

وی با بعید خواندن امکان اجرای طرح سعودی دلیل آن را اراده ملت‌ها عنوان کرد و افزود: ملت مصر و اراده آن بود که سقوط حسنی مبارک را رقم زد و همین حضور آگاهانه و به موقع آنها بود که خیانت وابستگان به حسنی مبارک را خنثی کرد.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: این طرح سعودی اجرایی نمی‌شود و آل خلیفه باید با مردم خود کنار بیاید و باید گفت که آینده بحرین بستگی به بیداری ملت‌ها و رهبران فکری آنها دارد.

وی خواستار هوشیاری و حضور آگاهانه مردم بحرین در صحنه شد و عنوان داشت: مردم باید هوشمند باشند چون هر لحظه بیم انحراف می‌رود اما کشورهای وابسته به آمریکا نمی‌توانند خدشه‌ای در حرکت مردم ایجاد کنند پس باید تا لحظه آخر از پای ننشینند و به حرکت خود ادامه دهند.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول