اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع باغداران مینابی مطرح شد

بی‌آبی و تداوم بی‌توجهی‌ها آفت اصلی باغ‌های میناب

خبرگزاری فارس: در پی کاهش سهمیه آب باغات در میناب، 50 نفر از باغداران و کشاورزان روستاهای درباغ، بلیلی، مهرگان، کردر و بندزرک با حضور در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار حل این موضوع شدند.

بی‌آبی و تداوم بی‌توجهی‌ها آفت اصلی باغ‌های میناب

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب هرمزگان، طی سال‌های گذشته و با بروز خشک‌سالی‌ها بخش عمده‌ای از باغات و مزارع این استان از بین رفته و یا بعضاً با خطر نابودی رو به ‌رو شده است.

شهرستان میناب نیز که از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی هرمزگان شناخته می‌شود در بخش کشاروزی خود خسارات پرحجمی دیده است.

مردم کشور، این شهرستان را با محصولاتی همانند خرما و به ویژه انبه در حوزه کشاورزی می‌شناسند.

سد استقلال میناب با وجود سازه‌های آبگیر در این شهرستان نیز از جمله مباحثی است که طی سال‌های اخیر همواره به گزینه‌ای برای نارضایتی کشاورزان تبدیل شده چرا که مردم این منطقه خواهان اختصاص آب ساز‌‌ه‌های آبگیر بالادست اراضی کشاورزی خود به اراضی این شهرستان هستند.

این در حالی است که بخش عمده منابع آبی این شهرستان در راستای تامین آب صنایع و شرب بندرعباس و قشم به این دو شهرستان منتقل می‌شود.

در هفته‌های اخیر و در پی گسترش نارضایتی‌ها و درخواست‌های کشاورزان، خطیب جمعه میناب نیز به انتقاد از مسئولان و مدیران حوزه آب استان پرداخت و خواستار توجه بیش‌تر مسئولان در باب اختصاص آب به اراضی کشاورزی این شهرستان شد.

حجت‌الاسلام حسن زارعی در همین راستا طی خطبه‌های نماز جمعه گفت: باغ‌های مردم و بیش از 9 میلیون نخل در سال‌های اخیر در این شهرستان خشکیده است.

وی اضافه کرد: باید پرسید که چقدر از درصد آب‌‌بها برای تامین آب شرب و کشاورزی مردم در این شهرستان اختصاص یافته است.

طی روز یک‌شنبه تعدادی از باغداران در اعتراض به شرایط موجود با حضور رو به روی فرمانداری شهرستان میناب خواستار بررسی و رفع مشکلات در حوزه آب شدند.

حبیب عبدلی یکی از حاضرین که اهل روستای بندزرک است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در میناب با بیان اینکه باغداران با مشکل شدید کم‌آبی و بی‌آبی برای آبیاری باغ‌های خود رو به ‌رو هستند، ابراز داشت: به طور معمول هر شش ماه نوبت هر باغ برای آبیاری می‌رسد.

وی که خود را باغدار معرفی کرد افزود: در مراجعات مکرر به شرکت "میناب‌رود" (شرکتی فعال در زمینه آب‌رسانی به اراضی کشاورزی) و امور آب پاسخ مناسب و قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.

عبدلی گفت: به علت کم‌آبی بیش از 500 اصله درخت لیموترش که برای آن زحمات فراوانی متحمل شدم خشک شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 150 اصله درخت خرما و 100 اصله درخت انبه در باغ بنده نیز در حال خشک شدن است.

غلام جلالی دیگر باغدار اهل بندزرک نیز به خبرنگار فارس گفت: درختان انبه، لیمو و نخل که تمام سرمایه زندگی‌ام به شمار می رود در آستانه نابودی است و حتی بخشی از آن نیز خشک و نابود شده است.

وی ابراز داشت: آخرین آبیاری باغ و درختانم در بهمن‌ماه سال گذشته بوده و احتمالاً در تیرماه نوبت آبیاری باغ من باشد.

علی ذاکری‌کردری هم با انتقاد از بی‌توجهی به قشر کشاورز و باغدار به خبرنگار فارس گفت: شهرستان میناب به منبع غنی آب و سفره‌های زیرزمینی معروف و شهره است در حالی که تمام آب آن به بندرعباس و دیگر شهرها منتقل می‌شود و باغدار مینابی هر پنج تا شش ماه نوبت آبیاری درختانش می‌رسد.

عبدالنبی حاج‌حسینی از دیگر باغداران نیز گفت: مشکل آب باغداران مشکل عجیب و غیرقابل حلی نیست.

وی تصریح کرد: مسئولان عالی استان و شهرستان می‌توانند کارشناسانی را به منطقه اعزام کنند تا مشکل و راه حل آن را از نزدیک مشاهده کنند.

حاج‌حسینی ابراز داشت: یک حلقه چاه کمکی برای آبیاری باغات مردم، در روستای "بندزرک نو" وجود دارد که حدود سه سال از احداث آن می‌گذرد و تنها به علت نیاز به سه تیر برق هنوز راه‌اندازی نشده است.

لازم به یادآوری است مناطق "درباغ" و "بلیلی" و روستاهای اطراف رودخانه میناب از دیرباز دارای باغ‌های سرسبز انبه و لیمو ترش بوده که با وجود خشک‌سالی‌های اخیر و کمبود آب بخش قابل توجهی از این باغ‌ها خشک شده است.

لازم به ذکر است که به علت بروز خشک‌سالی‌ طی سال‌های اخیر و کمبود بارندگی‌ها طی سال گذشته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان طی هفته‌های گذشته در نشست شورای آب و خاک این استان نسبت به وجود کم‌آبی و بروز مشکلات در حوزه تامین آب شرب شهر بندرعباس هشدار داد.

جعفر زیرراهی افزود: به دلیل کمبود بارندگی‌ها طی سال 90 دریاچه پشت سد استقلال میناب آن‌گونه که باید آب‌گیری نشده است.

وی گفت: بیش‌تر دشت‌های هرمزگان نیز از نظر منابع آبی در حالت بحرانی قرار دارند که به ویژه در حوزه کشاورزی نمی‌توان مبادرت به کف‌شکنی چاه‌ها با هدف برداشت بیش‌تر کرد.

هرمزگان یکی از استان‌های کم آب کشور به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر توجه مسئولان در این استان به سمت شیرین‌سازی آب دریا برای مصارف کشاورزی و خانگی سوق پیدا کرده است.

=============

گزارش از علی ذاکری

=============

انتهای پیام/ن10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول