اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش

افزایش سرقت شبکه توزیع گاز و برق در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: هدفمندسازی یارانه‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرایی شد ولی آنچه مسئولان آذربایجان‌غربی را متأثر کرده افزایش سرقت انرژی از شبکه توزیع گاز و برق است.

افزایش سرقت شبکه توزیع گاز و برق در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه سرقت از شبکه ملی گاز و برق در آذربایجان‌غربی به یکی از معضل‌ها اصلی در استان آذربایجان‌غربی تبدیل شده است به طوریکه با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد افزایش میزان سرقت انرژی از شبکه‌های ملی گاز و برق استان هستیم که این موضوع در شبکه گاز استان شدت بیشتری به خود گرفته است.

با گذشت بیش از یک سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این روند در استان سیر صعودی به خود گرفته است.

در حال حاضر موضوع انشعابات غیرمجاز، دستکاری کنتور و سرقت گاز و برق در آذربایجان‌غربی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این پدیده منجر به ایجاد نگرانی در مسئولان این استان شده است.

امروزه شاهد هستیم برخی از مشترکان سودجو با شیوه‌های مختلف مانع چرخش سریع کنتور گاز و برق می‌شوند و در برخی از موارد حتی از خطوط لوله فشار پایین گاز انشعاباتی به طور غیر مجاز می‌گیرند و در برخی از موارد نوع سرقت گاز و برق توسط برخی از مشترکان به قدری حرفه‌ای انجام می‌شود که مأموران شرکت‌های خدمات‌رسان با گذشت چند ماه و تنها با مشاهده قبوض با رقم‌های پایین متوجه این تخلفات می‌شوند.

در این میان نبود شیوه‌های کارآمد، اصولی و قوانین منسجم در برخورد با چنین مواردی سبب شده تا برخی از مشترکان همچنان این رویه را به یک عادت تبدیل کنند.

در جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها که ظهر امروز با حضور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی تشکیل شد مدیران شرکت‌های خدمات‌رسان به‌ویژه مدیرعامل شرکت برق و مدیرعامل شرکت گاز استان با ابراز نگرانی از اعلام افزایش تعداد سارقان از شبکه برق و گاز در استان از نحوه برخورد با سارقان و نبود قوانین برای برخورد با این افراد انتقاد کردند.

*سیر صعودی تعداد سارقان برق در آذربایجان‌غربی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی در این زمینه با اشاره به افزایش میزان سرقت از شبکه توزیع برق استان گفت: با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها میزان سرقت از شبکه توزیع برق استان افزایش یافته است.

حمید کاظمی‌کیا اظهار کرد: در یک سال گذشته میزان استفاده غیرمجاز از برق و دستکاری کنتور برق در استان افزایش یافته است و لازم است تا تدابیر لازم توسط دادگستری در این زمینه صورت گیرد.

این مسئول با ابراز نارضایتی از شیوه برخورد با سارقان برق افزود: در صورتی که سرقت از شبکه توزیع برق جرم تلقی شود می‌َتوانیم سرقت برق را در استان مدیریت کنیم.

کاظمی‌کیا، نبود اهرم قوی برای برخورد با چنین افرادی خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به سرقت برق می‌کنند محکوم به پرداخت جریمه می‌شوند ولی در بسیاری از موارد میزان برق مصرفی این سارقان بیشتر از جریمه‌ای است که پرداخت می‌کنند و این موضوع سبب تکرار مجدد سرقت از سوی این افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها توانسته‌ایم میزان مصرف را در سال گذشته کاهش دهیم، اعلام کرد: امسال میزان مصرف برق رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود امسال میزان برق مصرفی مردم افزایش یابد.

این مسئول اعلام کرد: امسال شاید در زمینه کاهش برق مصرفی در استان به نتیجه نرسیم چراکه در حال حاضر با افزایش میزان مصرف برق در استان مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی خواستار اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها شد و گفت: میزان افزایش قیمت در بخش برق به قدری نبود که تأثیر زیادی بر روی مصرف مردم داشته باشد و هدفمندسازی یارانه‌ها مدت زمان کوتاهی در مصرف مردم تأثیر گذاشت.

کاظمی‌کیا، خواستار فرهنگ‌سازی بیشتر در راستای کاهش میزان مصرف برق توسط مردم شد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌هایی که داشتیم پیش‌بینی می‌شد میزان مصرف برق امسال 10 درصد کاهش یابد ولی امسال نه تنها به هدف‌گذاری خود در این زمینه نمی‌رسیم بلکه شاهد افزایش میزان مصرف نیز خواهیم بود.

*افزایش 10 برابری سرقت گاز در آذربایجان‌غربی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی در این زمینه می‌گوید: سرقت گاز در آذربایجان‌غربی روز به روز در حال افزایش است.

امیر رضوی با بیان اینکه یک سال قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها شاهد 577 مورد سرقت از شبکه گاز استان بودیم، اظهار کرد: یک سال پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها این تعداد به 5 هزار و 628 مورد افزایش یافت.

وی، میزان سرقت گاز از ابتدای اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تا اسفند ماه سال گذشته را 9 هزار و 268 مورد اعلام کرد و افزود: این آمار فقط مربوط به سرقت‌هایی است که شناسایی شده‌اند و با توجه به اینکه برخی از سرقت‌ها نیز مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند، آمار سرقت گاز بیشتر از این خواهد بود.

این مسئول، از افزایش 10 برابری سرقت از شبکه گاز در آذربایجان‌غربی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید اقدامات لازم در راستای برخورد با سارقان انجام گیرد.

رضوی با انتقاد از برخی واسطه توسط مسئولان در این زمینه اعلام کرد: در برخی از شهرستان‌ها با شناسایی سارقان گاز، برخی از مسئولان شهرستانی اقدام به واسطه‌گری می‌کنند که این اقدام از شأن مسئولان شهرستانی به دور بود و شرکت گاز چنین انتظاری از مسئولان شهرستانی ندارد.

* اصلاح شبکه داخلی مشترکان باید در دستور کار قرار گیرد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه هدفمندسازی یارانه‌ها را نقطه‌عطف دیدگاه‌های اقتصادی در ایران عنوان کرد و گفت: در حوزه حامل‌های انرژی باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم که در این راستا نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و قوی هستیم و لازم است تا سیاست‌های اجرایی را در این زمینه به کار گیریم.

غلامرضا دیزج‌نژاد اظهار کرد: در بخش حامل‌های انرژی و در حوزه برق کاهش مصرف و اصلاح شبکه داخلی مشترکان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی، خواستار همکاری هر چه بیشتر مردم در این زمینه شد و افزود: استفاده از حمایت‌های مردم در این زمینه سبب بروز دستاوردهایی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها شد که باید تلاش شود این دستاوردها حفظ و تقویت شوند.

این مسئول با تاکید بر تغییر فرهنگ مصرفی مردم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به نتایج بهتر در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها باید فرهنگ مصرفی مردم تغییر یابد.

دیزج‌نژاد، بر بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به نتایج بهتر در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها لازم است تا مدیریت خوبی بر شبکه بهینه‌سازی مصرف سوخت در استان داشته باشیم.

حلقه مفقوده تمام این مباحث و جلسات نبود قوانین کارآمد و منسجم، عدم شناسایی سارقان انرژی به عنوان مجرم و عدم به‌کارگیری تکنولوژی توسط شرکت‌های خدمات‌رسان در بخش توزیع است چرا که نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند نه تنها سبب تسهیل در روند اندازه‌گیری مصرف، کنترل تقاضا، ارتقای دقت اندازه‌گیری انرژی مصرفی، عدم مراجعه مأموران به درب منازل برای قرائت کنتور و دریافت اطلاعات کنتور از راه دور می‌شود بلکه سبب کنترل میزان انتقال انرژی نیز می‌شود که به‌ کارگیری این تکنولوژی همچنان نیاز به همت مسئولان دارد.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول