اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس پیگیری می‌کند

احکام قضایی مخربان میراث فرهنگی بابل اجرا نمی‌شود

خبرگزاری فارس: با توجه به تخریب آثار متعدد باستانی طی چند ماه گذشته در بابل، احکام قضایی در خصوص مخربان میراث فرهنگی در بابل اجرا نمی‌شود.

احکام قضایی مخربان میراث فرهنگی بابل اجرا نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، شهرستان بابل با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت یکی از شهرهای بزرگ استان مازندران است که به لحاظ دارا بودن مراکز متعدد علمی و حوزوی و ظهور چهره‌های برجسته‌ای همچون سعیدالعلما، علامه اشرفی و شیخ کبیر نقش مهمی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند.

این شهرستان همچنین دارای آثار متعدد باستانی و میراث‌های به جا مانده از تاریخ گذشتگان است که هم‌اینک به دلیل اعمال نشدن احکام قضایی و برخورد جدی با مخربان آثار فرهنگی، این آثار به جا مانده یکی پس از دیگری در حال تخریب است.

تخریب امامزاده هفت تن و صدور پنج حکم قضایی و عدم تمکن احکام صادره از سوی هیئت امنا، مخربان میراث فرهنگی را بر آن داشت که پس از آن به تخریب تکیه تاریخی معلم‌کلا از بخش بندپی غربی که به ثبت ملی نیز رسیده است دست زنند.

* روند روبه رشد تخریب آثار ملی

تخریب اثر ملی حمام میرزا یوسف که جزو فهرست آثار ملی بوده، تخریب قسمت‌هایی از پل محمد حسن‌خان، تجاوز به حریم درجه یک موزه باستان‌شناسی توسط شهرداری بابل از دیگر اقداماتی است که نسبت به تخریب آثار ملی در بابل انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل در این باره به خبرنگار فارس در بابل گفت: رویکرد میراث فرهنگی بابل توجه به مباحث فرهنگی و دینی با مرمت و بازسازی آثار باستانی و تاریخی از مواریث گذشتگان و قبور مشاهیر و بزرگانی همچون سعیدالعلما، علامه اشرفی و شیخ کبیر است.

محمد دهستانی افزود: طی چند ماه گذشته در شهرستان بابل شاهد تخریب آثار و اماکن تاریخی و مذهبی از جمله امامزاده هفت تن بابل هستیم که با توجه به صدور پنج حکم قضایی به دلیل عدم اعمال این حکم از سوی هیئت امنا، روحانی محل و فرمانده بسیج منطقه هفت تن شاهد تخریب تدریجی این بنا هستیم.

* با تخریب‌کنندگان برخورد نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه عدم برخورد با مخربان میراث فرهنگی دلسردی بدنه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بابل را به همراه داشته، بیان داشت: با توجه به اینکه دستگاه قضایی باید حامی و یاور نگهبانان آثار باستانی شهرستان باشد، اما به عینه مشاهده می‌شود که درباره یک اثر تخریبی پنج حکم قضایی صادر شده، اما هیچ یک از حکم‌ها اجرایی نمی‌شود.

دهستانی تصریح کرد: تکیه تاریخی روستای معلم‌کلا از بخش بندپی غربی که به ثبت ملی نیز رسیده توسط هیئت امنا و عده‌ای از اهالی محل با توجه به همکاری اداره میراث فرهنگی با دستور فرماندار بابل مبنی بر اجرای طرحی که هم اثر تاریخی حفظ و هم از فضای حیاط خالی تکیه قدیمی برای ساخت محور جدید با المان و معماری اسلامی ایرانی استفاده شود مورد تخریب قرار گرفته که اعتراض انجمن‌های میراث و دوستداران میراث فرهنگی بابل را به همراه داشته است.

این مسئول بیان داشت: عاملان تخریب با تخریب کامل این اثر ملی زمینه ساخت و ساز جدید بنا را در دستور کار قرار داده و بدون توجه به احکام قضایی با توسل به روش‌های غیرمعقول و غیرمنطقی و با استفاده از قدرت افراد متمول و با نفوذ شهر به تخریب چهره مدیریتی بنده پرداخته تا به اعمال غیرقانونی خود ادامه دهند.

* متخلفان تهدید می‌کنند

دهستانی تصریح کرد: تخریب اثر ملی حمام میرزا یوسف، تخریب قسمت‌هایی از پل تاریخی محمدحسن‌خان بدون اخذ مجوز قانونی برای احداث پل زیرگذر، اقدام غیرقانونی و غیرفرهنگی در تجاوز به حریم درجه یک موزه باستان‌شناسی و تاریخی شهر از سوی شهرداری بابل از دیگر اقدامات مخربانه میراث فرهنگی بابل است که با توجه به صدور حکم‌های متعدد قضایی تاکنون هیچ یک از احکام قضایی به مرحله اجرایی نرسیده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل با اشاره به اینکه مخربان میراث فرهنگی بنده را تهدید به قتل کرده‌اند، افزود: مخربان میراث فرهنگی بدانند اگر در راه حفاظت از مواریث و تاریخ گذشتگان جان خود را از دست بدهم از مبارزه با مخربان میراث فرهنگی دست نخواهم کشید.

دهستانی اذعان داشت: با توجه به اینکه آثار تاریخی مورد اشاره در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 و آئین‌نامه اجرایی آن و ماده سه قانون اساسنامه سازمان مصوب 1367 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از تاریخ ثبت هرگونه تعمیر، مرمت، تخریب و نوسازی و بهسازی مستند به قانون مجازات اسلامی موضوع مفاد 558 تا 569 به خصوص ماده 558، 564 و 566 قانون ممنوع و مرتکبین علاوه بر مجازات ملزم به جبران خسارت و رفع آثار تخلف هستند و انتظار داریم این قانون درباره مخربان میراث فرهنگی بابل توسط دستگاه‌های قضایی اجرایی شود.

انتهای ‌پیام/ن10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول