اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد

ساماندهی دکه‌های توزیع مواد غذا در قروه

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر ساماندهی دکه‌های توزیع مواد غذایی در شهرستان قروه تاکید کرد.

ساماندهی دکه‌های توزیع مواد غذا در قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور عصر امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان در سالن دولت استانداری اظهار کرد: در چند سال گذشته 85 نفر بر اثر مصرف مواد غذایی این دکه‌ها به بیماری حصبه مبتلا شدند که یکی از دلایل آن منابع آبی و سیستم فرسوده بوده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اساسی برای حل این معضل تغییر شغل برخی از این دکه‌های غذایی و یا ساماندهی آنان است که باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه اختصاص اعتبارات خاص برای اتلاف سگ‌های ولگرد در شهرستان‌های قروه و سروآباد از سوی استانداری کردستان را خواستار شد و افزود: برای مسائلی همچون اتلاف سگ‌های ولگرد و جمع‌آوری زباله‌های روستایی باید اعتباراتی را با مشخص کردن درصد آنها در اختیار دهیاری‌ها قرار دهند.

بیدارپور به شیوع اپیدمی بیماری وبا در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در استان کردستان سال گذشته هیچ موردی از بیماری وبا گزارش نشد.

وی استفاده از سبزیجات خام و مواد غذایی دستفروشان را از جمله راه‌های انتقال بیماری وبا عنوان کرد و یادآور شد: در سال گذشته 3 هزار و 651 نمونه وبا در سطح استان انجام شده که سه مورد در شهرهای سنندج، سقز و قروه مشاهده شد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلوگیری از شیوع بیماری وبا در سطح استان نیازمند توجه به مراقبت سلامت و ارتقای شاخص‌های آن است. 

* انجام 558 هزار مورد کلرسنجی در کردستان

بیدارپور با اشاره به اینکه در سال گذشته 128 هزار مورد کلرسنجی در مناطق مختلف استان انجام شده، افزود: از این تعداد موارد 97.5 درصد کلرسنجی‌ها مطلوب و 2.5 درصد نامطلوب بوده است.

وی تعداد کلرسنجی در مناطق روستایی در سال گذشته را 430 هزار مورد اعلام کرد و گفت: از این موارد انجام شده 90 هزار مورد آن نامطلوب بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه به مشکلات شهرک نایسر در نواحی منفصل شهر سنندج اشاره کرد و افزود: مسایل بهداشتی در این شهرک بسیار نگران‌کننده است و نیاز به بررسی بیشتر در کمیته است.

به گفته وی فاضلاب منازل این منطقه مسکونی در جوی‌ها روان است که می‌تواند عامل بروز بسیاری از  بیماری‌ها باشد.

بیدارپور خاطرنشان کرد: تردد اتباع خارجی در شهرستان‌های مرزی بانه و مریوان، مسایل حاشیه‌نشینی، استفاده از منابع آبی غیر مطمئن و سدهای تامین‌کننده آب‌های شرب سنندج و بانه، تردد کامیون‌های نفتکش از مهم‌ترین چالش‌های انتقال بیماری وبا در استان کردستان است.

وی در پایان خواستار ساماندهی زباله‌های شهری در شهرستان قروه، تامین نیروی دندانپزشک در سروآباد و زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در شهرستان‌های قروه و سروآباد شد.

انتهای پیام/آ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول