اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اثر بی‌توجهی به اخطارهای متعدد سازمان محیط‌ زیست

شرکت اسیدساز ساوه پلمب شد

خبرگزاری فارس: شرکت اسیدساز ساوه که فعالیت آلاینده‌ آن بدون توجه به اخطارهای زیست محیطی، چندین سال شکایت و نارضایتی را در پی داشت، در نهایت با حکم قاطع دستگاه قضایی پلمب شد.

شرکت اسیدساز ساوه پلمب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، آلایندگی صنایع در استان مرکزی و عدم توجه آنان به بحث آلودگی و مقاومت در مقابل خارج کردن صنایع آلاینده از محدوده‌ای که قانون تعریف کرده، همچنین عدم تغییر از حالت‌های سنتی که باعث آلودگی بیشتر می‌شود و یا به روز نشدن این صنایع، دغدغه‌ای جدی در ایجاد و افزایش آلودگی در استان مرکزی‌ است و نگرانی‌های جدی مردم را در پی داشته است.

امید است این شرکت که به علت ایجاد آلودگی تعطیل شده، هم به خاطر افراد کارخانه و هم به خاطر شهروندان، اقدام به رفع موارد آلاینده کند و کارخانه‌های مشابه دیگر در استان نیز قبل از تعطیلی و پلمب، اقدامات لازم را انجام دهند.

شرکت اسیدساز ساوه در سال 64 با هدف تولید اسید کلریدریک در شهر صنعتی کاوه راه‌اندازی و فعالیت خود را در زمینه تولید این محصول به روش کاملا سنتی آغاز کرد.

آلایندگی بسیار بالای این واحد صنعتی و تشخیص آلایندگی آن از سوی کارشناسان اداره کل محیط زیست منجر شد تا مسئولان این مجموعه تولیدی اخطارهای متعددی از همان ابتدای فعالیت‌ها دریافت کنند، اما تا سال جاری بدون توجه به این اخطارها به تولید خود ادامه دادند که در چند روز گذشته با حکم قاطع دستگاه قضایی این شرکت پلمب و از ادامه فعالیت آن جلوگیری شد.

یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های شرکت اسیدساز ساوه که آلودگی بسیار زیادی را ایجاد می‌کند در فرآیند تولید و بارگیری است که طی آن گازهای سمی اسیدی موجود در ترکیبات این محصول تولیدی در هوای اطراف پراکنده شده و گازهای سمی در منطقه منتشر می‌شود و این آلایندگی به حدی است که کارگران کارخانه‌های مجاور را با مشکل تنفسی مواجه می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون وضعیت این واحد صنعتی گفت: مسئولان این شرکت در سال‌های گذشته و به ویژه اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری اخطارهای متعددی مبنی بر رفع آلایندگی دریافت کردند، اما متاسفانه علیرغم این اخطارها همچنان شاهد فعالیت این واحد آلاینده در روزهای گذشته بودیم.

امیر انصاری با بیان اینکه تولید سنتی اسید کلریدریک اثرات غیرقابل جبرانی بر سلامت انسان و محیط زیست بر جای می‌گذارد افزود: اسید کلریدریک یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است که تولید آن بدون در نظر گرفتن فاکتورهای لازم مشکلات بسیاری را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 190 واحد آلاینده در استان مرکزی شناسایی و اخطار‌های لازم به آنان ابلاغ شده که در صورت عدم توجه مسئولان ذی‌ربط به اخطارها برخورد قانونی با این واحدها صورت خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برخورد جدی با صنایع آلاینده را مهم‌ترین اولویت این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: چنانچه واحدی به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی پملب شود، تا رفع آلایندگی اجازه فعالیت مجدد به آنها داده نخواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: وضعیت تولید اسید کلریدریک شرکت اسیدساز ساوه به شیوه سنتی و خاص است که به علت این نوع تولید تاکنون شکایات متعددی از سوی کارخانه‌های همجوار به اداره کل محیط زیست ارسال شده بود که محیط زیست ساوه نیز به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم از سوی شرکت مذکور با حکم قضایی پلمب این شرکت را ضروری دانست.

علیرضا زاوشی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به منظور حمایت از تولید و صنعتگران چندی پیش به صنایع مشکوک به آلایندگی پیشنهاد کرد تا این شرکت‌ها به منطقه خاص منتقل شوند تا علاوه بر ادامه فعالیت خود از بروز مشکلات زیست محیطی آنان نیز جلوگیری شود، در همین راستا به شرکت اسیدساز ساوه نیز این پیشنهاد داده شد که تاکنون جوابی از سوی این شرکت ارائه نشده است.

وی بیان داشت: امیدواریم هیچ واحد صنعتی آلاینده نباشد و صنایع با اصلاح روش تولید از بروز مشکلات زیست محیطی جلوگیری کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی گفت: امسال سال حمایت از تولید و سرمایه ملی است، اما نباید فراموش کنیم که سرمایه‌های اصلی ما نیروی انسانی سالم و پویا هستند.

فرماندار ساوه نیز گفت: متاسفانه اقدام به پلمب و تعطیلی این شرکت به دلیل توجه نکردن مدیران و مسئولین شرکت اسیدساز به راهنمایی‌ها و اخطارهای اداره کل محیط زیست صورت گرفت.

محمد گلستانی‌فرد افزود: از سال‌‌ها قبل کارخانه‌های همجوار و نیز برخی از ادارات نسبت به نحوه فعالیت این شرکت معترض بودند که این اقدام منجر به تذکرات و اخطارهای لازم از سوی محیط زیست شد، اما هیچ پاسخی از سوی مسئولان این شرکت داده نشد.

وی اظهار داشت: اخطار نهایی نیز دو ماه قبل از پایان سال به مدیران شرکت اسیدساز داده شد، مدیران شرکت دو ماه وقت گرفتند که نهایتا به دلیل اتمام وقت قانونی و انجام ندادن اقدامات لازم از سوی مسئولین شرکت اسیدساز، دستگاه قضایی به عنوان مقام حاکمیتی، محیط زیست ساوه به عنوان مقام اجرایی و نیز فرمانداری ساوه به عنوان مقام مدیریتی شرکت را پلمب کردند.

رئیس کمیسیون کارگری شهرستان ساوه همچنین در ادامه به کارگران شرکت اسیدساز اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: کارگران قربانیان اصلی این جریان هستند که به منظور حمایت از این قشر و جلوگیری از بیکاری آنان، با چند شرکت بزرگ به منظور جذب نیروی کارگری این شرکت مذاکره شده است که این موضوع به اطلاع کارگران شرکت اسیدساز نیز رسید.

اسید کلریدریک محلول در آب، یک نوع اسید قوی است که به شدت با بازها و اکسیدان‌های گاز سمی کلر واکنش نشان می‌دهد، به بسیاری از فلزات در حضور آب حمله کرده و گازهای هیدروژنی قابل انفجار و اشتعال بوجود می‌آورد.

استنشاق، بلع، تماس آن با پوست بدن و تماس با چشم، موجب سرمازدگی، سوختگی‌های جدی پوست، درماتیت(آماس پوستی) و درد می‌شود.

تماس با غشاء مخاطی می‌تواند موجب احساس سوزش، سرفه، تنفس سخت، تنگی نفس و گلودرد شود، گر چه این علایم ممکن است به تعویق بیفتند، علائم ادم (edema) ریوی اغلب تا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض این مواد آشکار نمی‌شود و با فعالیت فیزیکی تشدید می‌شود، افراد مبتلا به اختلالات تنفسی یا بیماری‌های چشمی ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اثرات این ماده باشند.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول