اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌رئیس گروه هماهنگی امور عمرانی بنیاد مسکن:

2 میلیون مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی می‎شود

خبرگزاری فارس: رئیس گروه هماهنگی امور عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته سالانه 200 هزار واحد مسکونی در کشور احداث و 2 میلیون واحد مسکونی روستایی نیز مقاوم‌سازی می‌شود.

2 میلیون مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مسعود عسگری بعدازظهر امروز در کارگاه کشوری بهسازی محیط روستایی در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف تأمین مسکن محرومان از تاریخ 21 فروردین ماه سال 58 به فرمان امام خمینی(ره) کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی تهیه طرح‌های هادی روستایی و اصلاح محیط‌های شهری و روستایی را از دیگر این اهداف برشمرد و گفت: طرح هادی روستایی به‌عنوان سند جامع روستایی است که شامل ساماندهی و اصلاح بافت موجود و عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی و تجاری است.

عسگری بررسی منابع تأمین آب شرب و کشاورزی، میزان آبدهی و تغییرات تقریبی این منابع را از دیگر اهداف طرح هادی اعلام و گفت: ارزیابی اثرات منابع شرب و کشاورزی،  اولویت‌بندی ارزیابی زمینه مشارکت فنی، اولیت‌بندی برنامه‌ها و پروژه‌های ایمن سازی و کاهش خطر از دیگر اقدامات بنیاد مسکن محسوب می‎شود.

رئیس گروه هماهنگی امور عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه طرح هادی برنامه‌ریزی بهبودی کیفیت روستاها را به مدت 10 سال مطالعه می‌کند، گفت: ارائه پروژه‌ها و طرح‌های پیشنهادی در راستای شبکه معابر، جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و پیشنهاد تأسیسات زیربنایی در محدوده طراحی و ارائه برنامه‌های در راستای تکمیل و تجهیز فضاهای با ارزش، مراکز محلات، میادین از دیگر اهداف انتزاعی طرح‌های هادی است.

وی به فعالیت‌های اجرایی بنیاد مسکن در سطح کشور اشاره کرد و گفت: احداث شبکه معابر روستایی، بهسازی پیاده‌‎روها، احداث پارک‌ها، کانال آب و دیوارسازی از جمله اقدامات صورت گرفته بنیاد در سطح روستاهای کشور است.

عسگری با بیان اینکه بنیاد در سال 73 در 108 روستا طرح هادی اجرا کرده است، گفت: در طول اجرای برنامه چهارم روند اجرایی شدن طرح‌های این بنیاد دو چندان شد، بطوریکه از ابتدا تاکنون طرح هادی در افزون بر 11 هزار و 486 روستا اجرا شده است.

وی بهسازی معابر روستایی را از جمله اقدامات بنیاد مسکن برشمرد و گفت: در طی برنامه چهارم توسعه افزون بر 6 هزار و 300 کیلومتر راه روستایی در کشور بهسازی شد.

عسگری ادامه داد: همچنین در طول برنامه چهارم توسعه احداث شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در حدود 8 هزار کیلومتر از روستاهای کشور اجرایی شد.

رئیس گروه هماهنگی امور عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: بهبود وضعیت آب روستاها از طریق ساماندهی قنات‌ها، چشمه‌ها و بهسازی منابع آبی از جمله مواردی است که در اجرای طرح‌های هادی مورد توجه واقع شده و طی برنامه چهارم توسعه یک هزار و 500 فضای ویژه در روستاها احداث شده است که تأثیر بسیاری در بهداشت محیط داشته است.

وی ادامه داد: ایجاد پارک‌ها و فضاهای سبز از دیگر اقدامات این بنیاد است که می‌‎تواند بر بهداشتی و پاکسازی محیط روستا اثرگذار باشد، برهمین اساس در طی برنامه چهارم توسعه یک میلیون و 108 هزار متر مربع از محیط‌های روستایی این استان پاکسازی شده است.

عسگری همچنین با اشاره به وضعیت مسکن روستایی در سطح کشور، گفت: مسکن به طور مستقیم بر سلامت محیط موثر است و شامل چندین فعالیت عمده شامل طرح ویژه بهسازی مسکن، اعطای تسهیلات و اعتبارات روستایی است.

وی اضافه کرد: طرح بهسازی مسکن روستایی از سال 74 آغاز و به طور متوسط سالانه افزون بر 15 تا 20 هزار واحد مسکونی در سطح کشور احداث می‎شود.

عسگری با اشاره به برنامه‌های بنیاد مسکن در راستای خانه‌دار شدن مردم در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته قرار بر این است که سالانه حدود 200 هزار واحد مسکونی در کشور احداث و تعداد 2 میلیون واحد مسکونی روستایی نیز مقاوم سازی شود.

وی به اهداف طرح ویژه بهسازی محیط روستایی اشاره کرد و گفت: از جمله اهداف طرح بهسازی احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، تلاش در راستای حفظ هویت و معماری بومی و روستایی و تأمین جنبه‌‌های زیبایی شناسی محیط است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه 39 درصد واحدهای مسکونی روستایی فاقد حمام است، از سال 59 تا 89 به 758 هزار و 662 خانوار روستایی وام اعطا شده است و از سال 60 اعطای تسهیلات قرض‎الحسنه تعمیر واحد مسکونی در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفت و سالانه با تصویب اعتبار لازم در قانون بودجه و توزیع سهمیه از دفتر ریاست جمهور، این تسهیلات به روستائیان پرداخت می‎شود.

وی به برنامه‌‌های آتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دفع صحیح فضولات حیوانی، بهره‌گیری از قابلیت‌های این ضایعات و تولید انرژی با کمک سازمان انرژی‌های نو و بررسی قابلیت‌های بیوماس در تولید برق و سوخت‌های گازی از جمله رویکردهای فراروی این بنیاد محسوب می‎شود.

کارگاه آموزشی کشوری بهسازی محیط روستایی از امروز به مدت دو روز با حضور معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان استانی در شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول