اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس:

برکات سفرهای استانی از معایب آن بیش‌تر است

خبرگزاری فارس: مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برکات و آثار مثبت سفرهای استانی در قیاس با کاستی‌های آن، بسیار بیش‌تر بوده است.

برکات سفرهای استانی از معایب آن بیش‌تر است

سیدجلال فیاضی امروز در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دولت نهم و دهم، سفرهای استانی بوده که توانسته کانون تصمیم‌گیری را از مرکز کشور به سراسر ایران گسترش دهد.

مدیر مسئول روزنامه شهرآرا افزود: سفرهای استانی در حقیقت این شعار را که «تهران همه ایران نیست» را محقق ساخت.

فیاضی ادامه داد: حضور رئیس‌ جمهور در استان‌ها و در روستاهای کوچک اطراف شهر‌ها سبب می‌شود مدیران و وزراء از نزدیک با مسائل مردم آشنا بشوند و سپس در ساختار بودجه‌بندی و تامین اعتبار نیز قطعاً نتایج این سفرها تاثیرگذار است.

وی با تحلیل دستاورد سفرهای استانی، خاطرنشان کرد: یکی از نقایص اساسی که به مصوبات این سفرها گرفته می‌شود این است که عمده آنها دارای کار کارشناسی ضعیفی هستند اما با این وجود باید اذعان داشت که نتایج مثبت این سفرها، نقایص محدود آن را نیز پوشش می‌دهد.

*برخی از مصوبات مربوط به مشهد اجرایی نشده است

فیاضی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مصوبات سفرهای هیئت دولت به خراسان‌رضوی، تاکید کرد: بسیاری از مصوبات در سطح استان، اجرایی شده است، اما متاسفانه در مشهد برخی از این مصوبات در انتظار تامین بودجه و یا اجرایی شدن هستند.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، در سفر هیئت دولت در سال 88، مصوب شد که هزار میلیارد تومان در پنج سال برای توسعه زیرساخت‌های مشهد اختصاص بیابد، اما مجلس این مسئله را تصویب نکرد.

فیاضی گفت: در سال 89، 35 میلیارد و در سال 90،  85 میلیارد تحت عنوان بودجه فرهنگی، به مشهد اختصاص یافت.

*مشهد یک شهر فرا ملی است

فیاضی یادآور شد: همان‌طور که رئیس‌ جمهور نیز در سفر به مشهد اظهار داشت، مشهد یک شهر فرا ملی است و می‌توان ادعا کرد که هر سه سال یک‌‌‌‌‌ بار، کل جمعیت ایران به مشهد سفر می‌کنند.

وی متذکر شد: بنابراین، بودجه و مجموعه اقدامات نیز باید متناسب با حجم زائرینی باشد که سالانه وارد مشهد می‌شود و این مهم یا باید از بودجه ملی تامین شود و یا اینکه شهرداری مشهد، از زائران عوارض دریافت کند.

*بافت پیرامون حرم از معضلات کلان‌شهر مشهد

فیاضی اظهار داشت: یکی از معضلاتی که باید در سفر استانی هیئت دولت به آن توجه کافی شود، بافت پیرامون حرم مطهر امام هشتم است که به‌ هیچ وجه زیبنده شهر مشهد، شهروندان شهر بهشت و زائران نیست.

فیاضی اضافه کرد: حدود 16 سال از زمان اجرای بافت پیرامونی حرم می‌گذرد و اگر همین روند ادامه داشته باشد، تا 50 سال آینده نیز، این معضل حل ‌نشدنی باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: البته هیچ دولتی برای نوسازی بافت پیرامون حرم، بودجه‌ای در نظر نگرفته است و این ضعف بسیار بزرگی است.

*حاشیه مشهد باید ساماندهی شود

فیاضی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به جمعیت حدود 900 هزار نفری حاشیه مشهد، تصریح کرد: حاشیه‌نشینی و جمعیت بالای حاشیه‌نشین در اطراف مشهد، قطعاً دارای تبعات فرهنگی و سیاسی بسیار زیادی است و باید در سفر استانی رئیس ‌جمهور، این معضل نیز مطرح شود و راهکاری برای حل آن، پیدا شود.

مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس ‌جمهور در سفر قبلی خود وعده داد که دولت 50 هکتار زمین در اختیار مقامات استان قرار دهد تا با اسکان تدریجی حاشیه‌نشینان در آن، کمی از بار حاشیه‌نشینی در مشهد کاسته شود. 

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول