به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غضنفر فولادی عصر امروز در نخستین نشست تخصصی همایش بینالمللی خراسانجنوبی، ترانزیت و توسعه محور شرق که به میزبانی بیرجند برگزار میشود به مهمترین اقدامات راهآهن برای توسعه ترانزیت در محور شرق اشاره کرد.
وی به بیان نقش راهآهن در توسعه محور شرق پرداخت و اظهار داشت: ترانزیت به معنای جابهجایی کالا از مبدأ به مقصدی مشخص با عبور از چند کشور زیر نظر گمرکات را میگویند.
*ایران همسایه 12 کشور محصور در خشکی است
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: از 30 کشور محصور در خشکی جهان 12 کشور در همسایگی خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار دارند که این مسئله اهمیت توسعه حمل و نقل هوایی، ریلی و جادهای را در کشور مشخص میکند.
فولادی به مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی و توسعه این نوع حمل و نقل در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف پایین سوخت حمل و نقل ریلی، توانایی حمل کالاهای حجیم، ایمنی بیشتر و عدم وجود عوارض و آلودگیهای زیستمحیطی از جمله مهمترین مزایای استفاده از این نوع حمل و نقل در کشور است.
وی از قدمت 85 ساله راهآهن در ایران خبر داد و افزود: قبل از انقلاب 4 هزار و 565 کیلومتر خطوط اصلی ریلی وجود داشته است که بعد از انقلاب تاکنون نیز 6 هزار و 392 کیلومتر به این خطوط اضافه شده است.
*قریب به 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در مجموع در حال حاضر 10 هزار و 975 کیلومتر طول خطوط ریلی اصلی در کشور ایران است.
فولادی افزود: در حال حاضر ما راهآهن محور شرق را در این منطقه فعال داریم که بنا به نیازهای موجود امید است به زودی شاهد کلنگزنی راهآهن چابهار به مشهد که از مسیر خراسانجنوبی میگذرد، باشیم.
وی به میزان تقاضای حمل بار در محور شرق اشاره کرد و گفت: 1.2 میلیون تن بار ترانزیتی، 1.5 میلیون تن مواد معدنی و در کل 3.2 میلیون تن کل حجم باری است که در این محور حمل میشود که هنوز هم ظرفیت این محور کامل نشده است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از حمل سالانه 6 میلیون تن انواع کالا توسط راهآهن محور شرق خبر داد و گفت: در این محور چشمههای حمل بار زیادی از جمله معدن سنگ آهن سنگان وجود دارد اما هنوز هم ظرفیت این محور کامل نشده است.
انتهای پیام/ی20/پ3003