اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علوی‌گرگانی:

بانکداری اسلامی دغدغه مسئولان مالی کشور باشد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از وضعیت کنونی نظام مالی کشور گفت: مسئولان برای جایگزین کردن معاملات حلال در بانک‌ها دغدغه داشته باشند.

بانکداری اسلامی دغدغه مسئولان مالی کشور باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمد علوی‌گرگانی ظهر امروز در دیدار با مدیران مؤسسه مالی و اعتباری مهر اظهار داشت: یکی از اموری که دین اسلام برای آن بسیار اهمیت قائل شده، کسب حلال در زندگی مسلمانان است.

وی ادامه داد: شاید کمتر موضوعی در زمینه‌های اجتماعی به اندازه کسب حلال و پرهیز از ربا در قرآن و روایات مورد تاکید باشد.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: مسئولیت بیت‌المال مسلمین، مسئولیت بسیار سنگینی است و نباید نسبت به چگونگی جزئیات انجام آن سهل‌انگاری کرد.

وی تصریح کرد: بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری که مسئولیت اموال مردم را در دست دارند، شاهراه‌های کسب حلال در جامعه هستند.

آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به تاکید قرآن در زمینه پرهیز از ربا ابراز داشت: قرآن در این آیه خطاب خود را به مؤمنین قرار می‌دهد، یعنی با وجود اینکه ایمان از افراد در برابر بسیاری از گناهان محافظت می‌کند اما ربا گناهی است که امکان دارد حتی مؤمنین نیز به آن دچار شوند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل حرام بودن ربا از دیدگاه اسلام فراگیری تاثیرات آن است افزود: ربا یک گناه اجتماعی است که در تمام شئون زندگی مردم تاثیرگذار است.

این مرجع تقلید ادامه داد: گناهانی که جنبه اجتماعی دارند بسیار بیش از گناهان فردی در اسلام نهی شده‌اند و این موضوع به این دلیل است که اگر جامعه در گناه غوطه‌ور شود، انسان‌ها راهی برای سالم زیستن نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه مسئولین باید مواظب باشند عنوان و مقام آنها را از دقت در مسائل شرعی مردم غافل نکند اظهار داشت: مسئولیت در حوزه بانکداری در نظام اسلامی یکی از سنگین‌ترین مسئولیت‌ها است.

علوی‌گرگانی افزود: طبق توصیه‌های قرآن کریم مسئولان امور بانکی در کشور باید مراقب باشند حق ضعیفان و مردم مستمند در سیستم مالی کشور پایمال نشود.

وی گفت: یکی از مشکلات امروز ما در زمینه حکومت‌داری که مراجع و بزرگان دینی باید برای آن راهی پیدا کنند، مسئله بانکداری اسلامی است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بانکداری اسلامی مطلبی نیست که با شعار درست شود بلکه باید قله‌های علم و فقه در حوزه‌های علمیه برای برطرف کردن این مشکل اقدام کنند.

وی اضافه کرد: طراحی سیستم در بانکداری که هم نیازهای امروز جامعه ما را پاسخگو باشد و هم با احکام دینی منافات نداشته باشد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام در این زمان است.

علوی‌گرگانی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب و مردم نیز از مراجع و بزرگان حوزه‌های علمیه انتظار دارند تا در این زمینه چاره‌ای بیندیشند و جامعه را از دام ربا نجات دهند.

وی افزود: یکی از مشکلات در این زمینه این است که برخی افرادی که در مسئولیت‌هایی قرار می‌گیرند، دغدغه اداره امور بر اساس احکام اسلام را ندارند و به نسخه‌های آماده‌ای که از غرب برای ما تجویز شده دل بسته‌اند.

این مرجع تقلید ادامه داد: خداوند راه‌های حلال بسیاری برای کسب درآمد و اداره امور مالی پیش روی انسان قرار داده است اما باید برای جایگزین کردن این راه‌های حلال به جای ربا دغدغه داشت.

وی با اشاره به اینکه قرآن ربا را اعلام جنگ با خدا می‌نامد، عنوان داشت: در مورد هیچ معصیتی از معاصی فردی و اجتماعی چنین تعبیر سنگینی به کار برده نشده است.

علوی‌گرگانی با اشاره به فواید بانک‌ها خاطر نشان کرد: روح بانکداری اسلامی کارگشایی از مردم و تسهیل امور مالی آنان است که این موضوع یک امر مقدس به شمار می‌آید.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول