اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد

استقرار نظام مراقبتی مادر و کودک در قم

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:‌ تا پایان امسال نظام مراقبتی مادر و کودک در بیمارستان شهید بهشتی قم مستقر می‌شود.

استقرار نظام مراقبتی مادر و کودک در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شمس‌الدین حجازی در مراسمی که به‌ مناسبت روز ماما در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با بیان اینکه یکی از شاخص‌های رشد و توسعه در هر جامعه میزان مرگ و میر مادران باردار است اظهار داشت: در سال گذشته و با هدف ارتقای جایگاه استان در میزان کاهش مرگ و میر مادران باردار 280 طرح در مراکز بهداشتی و درمانی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات مراقبتی قبل، حین و پس از بارداری در سال 90 شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در استان به 11 در هر 100 هزار تولد زنده رسید گفت: در سالی که گذشت با اقدامات مراقبتی و نقش مؤثر ماماها در حوزه‌های بهداشت و درمان از 50 مورد مرگ مادران جلوگیری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر لزوم مراقبت‌های قبل از بارداری و دوران شش هفته نخست بارداری بیان داشت: رعایت نکات بهداشتی، مراجعه به موقع به پزشک و فراگیری آموزش‌های لازم از مواردی است که موجب کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها باید شاخص مرگ مادر تا سال 94 به 16 درصد هزار تولد زنده برسد اضافه کرد: در حال حاضر و با مراقبت‌های انجام شده این میزان در استان قم جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده است و امیدواریم در سال جاری این میزان به صفر برسد.

حجازی به‌کارگیری و جذب نیروهای مامایی مورد نیاز، تقویت نظام مراقبتی مادران پر خطر، توسعه آموزش‌های نیروهای مامایی و ایجاد بیمارستان سطح سه به منظور پوشش کامل نیازهای بهداشتی و درمانی مادران باردار تا پایان امسال در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی شهید بهشتی قم را از اهداف این دانشگاه به‌منظور ارتقای سطح سلامت مادر و کودک برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوارض ناشی از زایمان سزارین گفت: باید با فرهنگ‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها و کارکنان حوزه بهداشت و سلامت خانواده آمار جراحی سزارین را به سمت زایمان‌های طبیعی کاهش داد.

انتهای پیام/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول