اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کوچک‌ترین کتابخانه کشور

"کتابخانه فاطمه‌ها" تنها مکان فرهنگی روستای محروم دهکهان است

خبرگزاری فارس: روستای «دهکهان» از توابع کهنوج مشکلات زیادی در زمینه آب، برق، جاده و ... دارد، اما وجود کوچک‌ترین کتابخانه کشور با نام «کتابخانه فاطمه‌ها» یک حرکت فرهنگی بزرگ است که سال‌های سال به یادگار می‌ماند.

"کتابخانه فاطمه‌ها" تنها مکان فرهنگی روستای محروم دهکهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، «کتابخانه فاطمه‌ها» به عنوان کوچکترین کتابخانه کشور در روستای دهکهان شهرستان کهنوج واقع در استان کرمان با سه نفر عضو که همه آنها نامشان فاطمه است، فعالیت خود را آغاز کرد و نقشی مهم در ارتقای آگاهی و فرهنگ این روستا داشته است.

در تاریخ اول تیر ماه در دهستان دهکهان از توابع بخش مرکزی شهرستان کهنوج واقع در جنوب استان کرمان جوانی 25 ساله با حدود 40 کتاب خود کتابخانه‌ای را تأسیس کرد.

فرزاد میرشکاری که هم‌اکنون معلم و در رشته مترجمی زبان انگلیسی نیز در حال تحصیل است در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کهنوج گفت: وقتی اتاق انباری خانه ما خالی شد، کتاب‌های خود را در قفسه‌های مغازه‌ای که از قبل داشتیم، قرار دادم.

وی تصریح کرد: هدف فقط زنده کردن استعدادهای این مردم بود و در راستای این امر از تمام داشته‌هایمان استفاده کردیم. 

میرشکاری ابراز داشت: در ابتدا فاطمه دخترعمویم برای گرفتن کتاب آمد و سپس با معرفی به دوستانش دو نفر دیگر هم برای گرفتن کتاب آمدند.

میرشکاری بیان داشت: از آنجا که هر سه نفری که از این کتابخانه استفاده می‌کردند، نامشان فاطمه بود، نام کتابخانه را فاطمه‌ها گذاشتیم.

وی گفت: فاطمه‌ها در فصل تابستان هر روز برای خواندن کتاب می‌آمدند و به همین ترتیب طولی نکشید که بچه‌های دیگر نیز حضور پیدا کردند.

میرشکاری عنوان کرد: این عضویت از نیمه شعبان همان سال گسترش پیدا کرد و فاطمه‌ها نیز در تلاش بودند با پولی که از فروش خرما و محصولات کشاورزی به دست می‌آورند، برای کتابخانه کتاب تهیه کنند تا دوستانشان هم از این کتاب‌ها استفاده کنند.

 

کودکان عضو کوچکترین کتابخانه ایران در روستای دهکهان شهرستان کهنوج

 

* کوچک‌ترین عضو کتابخانه‌ها فاطمه‌ها یک ساله است

وی اذعان داشت: در اوایل بچه‌ها روی حصیر می‌نشستند و کتاب می‌خواندند، اما کمک‌های خوبی از طرف مسئولان شهرستان کهنوج، استان کرمان و کشور انجام شده است که امیدواریم، موجب پیشرفت دهکهان باشد.

میرشکاری خاطر نشان کرد: کتاب‌های زیادی به این کتابخانه اهدا شده است، اما بیشتر آنها چند جلدی و قدیمی هستند به گونه‌ای که بعضی از آنها حتی 30 یا 40 سال قدمت دارند و به همین دلیل قابل استفاده نیستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر این کتابخانه 150 عضو و بیش از 2 هزار و 600 کتاب و دو دستگاه کامپیوتر دارد.

میرشکاری تصریح کرد: کوچک‌ترین عضو این کتابخانه یک ساله و مسن‌ترین عضو نیز 40 ساله است.

* کتابخانه موجب شد از نظر درسی پیشرفت کنم

فاطمه میرشکاری نخستین عضو این کتابخانه نیز اظهار داشت: 12سال سن دارم و کلاس پنجم دبستان هستم.

وی به خبرنگار فارس گفت: قبل از تأسیس این کتابخانه هرگز کتاب داستان نخوانده بودم، اما پس از اینکه این مکان تأسیس شد، طی یک هفته تمام کتاب‌ها را با دوستانم خواندیم.

میرشکاری با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی در کتابخانه وجود دارد، بیان داشت: هم‌اکنون مسئول کامپیوتر کتابخانه هستم.

فاطمه شجاعی‌پور دومین عضو این کتابخانه نیز اظهار داشت: کلاس چهارم دبستان هستم و قبل از تأسیس این کتابخانه کتاب داستان نخوانده بودم.

وی ابراز داشت: این کتابخانه موجب شد از نظر درسی پیشرفت کنم و خیلی خوشحالم که این کتابخانه را داریم.

 

 

کودکان عضو کوچکترین کتابخانه ایران در روستای دهکهان شهرستان کهنوج

* تلاش‌های فاطمه موجب تشویق مادرش برای ادامه تحصیل شد

فاطمه جعفری سومین عضو این کتابخانه نیز اظهار داشت: 12ساله و کلاس پنجم دبستان هستم.

وی اذعان داشت: من نیز مانند دوستانم فاطمه‌ها قبل از تأسیس این مکان کتاب داستان نخوانده بودم و هم‌اکنون خوشحالم که غیر از کتاب‌های درسی می‌توانم، خودم را با خواندن کتاب‌های غیردرسی و آموزشی سرگرم کنم.

معصومه اسودی مادر فاطمه جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این کتابخانه موجب شد، ادامه تحصیل دهم، اظهار داشت: با اینکه حافظ قرآن هستم، اما تا کلاس دوم راهنمایی بیشتر درس نخوانده بودم.

وی افزود: تلاش‌های فاطمه در این کتابخانه موجب تشویق من برای ادامه تحصیل شد.

اسودی خاطر نشان کرد: فاطمه هر روز از ساعت 14 تا 17 در کتابخانه است و همین امر در روحیه او تأثیر خوبی گذاشته است.

 

کودکان عضو کوچکترین کتابخانه ایران در روستای دهکهان شهرستان کهنوج

 

* تنها مکان فرهنگی روستای محروم دهکهان کتابخانه فاطمه‌ها است

دهیار روستای دهکهان اظهار داشت: دهکهان مشکلات زیادی در زمینه آب، برق، جاده و ... دارد.

عباس خینا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان کرد: در دهکهان 800 دانش‌آموز در دو مجتمع که هر کدام حدود 400 دانش‌آموز دارد، مشغول تحصیل هستند که باید در تابستان اوقات فراغت خود را در کلاس‌های فرهنگی ورزشی بگذرانند.

وی ابراز داشت: اما چنین امکاناتی در دهکهان وجود ندارد و تنها مکان فرهنگی هم‌اکنون همین کتابخانه فاطمه‌ها است که امیدواریم گسترش پیدا کند و موجب پیشرفت این دهستان شود.

در پایان فاطمه‌ها از همه کسانی که به کتابخانه آن‌ها کمک کرده‌، تشکر کردند و از آرزوهایشان ‌گفتند که دوست دارند، معلم شوند و کتابخانه را بزرگ‌تر کنند، فاطمه‌هایی که عاشق رنگ آبی هستند.

------------------------------

گزارش از ابوطالب دانشور

------------------------------

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول