اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

524 هزار نفر در بوشهر زیر پوشش پزشک خانواده هستند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هم‌اکنون 524 هزار و 746 نفر در استان بوشهر تحت پوشش پزشک خانواده هستند.

524 هزار نفر در بوشهر زیر پوشش پزشک خانواده هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر عبدالمحمد خواجه‌ئیان صبح امروز در کارگروه پزشک خانواده استان بوشهر اظهار داشت: در مرحله نخست این طرح که از سال 84 آغاز شد تمام مناطق روستایی، عشایری و شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: مرحله دوم از نیمه اول امسال در شهرهای خورموج، کنگان و گناوه و مرحله سوم نیز در شهرهای بوشهر و برازجان در دی ماه امسال آغاز می‌شود.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در حال حاضر در اجرای این طرح 62 مرکز، 115 پزشک، 76 ماما، 34 آزمایشگاه، 62 داروخانه و دو رادیولوژی جمعیتی حدود 524 هزار نفر را تحت پوشش دارند.

خواجه‌ئیان گفت: پزشک خانواده پزشکی است که حداقل دارای مدرک دکترا حرفه‌ای پزشکی و مجوز معتبر فعالیت حرفه‌ای پزشکی در محل ارائه خدمت باشد.

وی ادامه داد: پزشک خانواده در نخستین سطح خدمات، عهده‌دار ارائه و مدیریت خدمات سلامتی سطح اول است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در اجرای طرح پزشک خانواده به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت یک تیم سلامت، به ازای هر 2 هزار و 500 نفر جمعیت یک پزشک، به ازای هر تیم سلامت یک مرکز پزشک خانواده و سه پایگاه (مطب) با استقرار فاصله 1.5 کیلومتر از همدیگر، به ازای هر تیم سلامت 17 نفر پرسنل ارائه‌دهنده خدمت (پزشک عمومی چهار نفر، پرستار دو نفر، روانشناس بالینی یک نفر، کارشناس تغذیه یک نفر ، کارشناس مامایی دو نفر، کاردان یا کارشناس بهداشت خانواده سه نفر، کاردان یا کارشناس مبارزه با بیماری‌ها یک نفر، کاردان یا کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای یک نفر، کاردان تکنیسین اسناد پزشکی یک نفر و خدمتگزار نیز یک نفر فعالیت دارند.

خواجه‌ئیان اظهار داشت: در این طرح به ازای هر 30 هزار نفر یک مرکز شبانه‌روزی و کشیک روزهای تعطیل و خارج ساعات اداری است و تمام خدمات رایگان (خدمات بهداشتی، ویزیت پزشک، دارو، رادیولوژی، آزمایشگاه، خدمات پرستاری، تغذیه و مامایی و مشاوره رایگان است.

وی در ارتباط با تعریف تیم سلامت نیز گفت: تیم سلامت گروهی از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانی یا توانبخشی که بسته خدمات سطح اول را در اختیار جامعه تعریف شده قرار می‌دهند و مسئولیت آنان با پزشک خانواده است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: خدمات ارائه شده در طرح پزشک خانواده شامل خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی پایه و دارای اولویت مانند خدمات و مراقبت‌های بهداشتی بر اساس پروتکل کشوری، خدمات پزشکی شامل تمام اقدامات درمانی سرپائی، تجویز داروهای لازم و انجام آزمایشات تشخیص طبی، درخواست مشاوره و پیگیری مراقبت‌های انجام شده یا قابل انجام برای جمعیت تحت پوشش و خدمات توانبخشی پایه است.

وی اظهار داشت: پزشک خانواده موظف است در تمام ساعت شبانه‌روز (به جز ساعات 10 شب تا 7 صبح که با درخواست ستاد استانی و تأیید ستاد کشوری قابل تغییر است) با در اختیار گذاردن تلفن ثابت و همراه خود به تمام تماس‌های تلفنی افراد تحت پوشش پاسخ داده و نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی لازم اقدام کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به ازای هر 30 هزار نفر جمعیت یک مرکز با حضور حداقل یک پزشک و دو پرستار و بهیار ارائه خدمت می‌کنند.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول