اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

توسعه فرهنگ دینی نیاز جامعه جوان است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه گیلان گفت: جامعه جوان نیاز به توسعه فرهنگ دینی دارد زیرا به دنبال کسب فضایل و کرامت‌های انسانی است.

توسعه فرهنگ دینی نیاز جامعه جوان است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فاطمه جناتی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی معرفت روحیه دین‌گرایی و دین پژوهی که با همکاری دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به تشریح راه‌های دین‌گرایی، ترویج، بازگویی و برطرف کردن مشکلات و شبهات دینی، اظهار کرد: انسان از عترت و امور فطری برخوردار است.

وی با بیان اینکه بحث گرایش به کمال مطلق از جمله امور فطری شناخته شده موجود در انسان است، افزود: اینکه انسان به علم و قدرت محدود قانع نیست نشان دهنده این است که همواره صفات کمالی را در اوج می‌جوید.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی، افزود: وقتی درباره ویژگی‌های خداوند و ادیان آسمانی بحث می‌کنیم خداوند را همان موجود دارای صفات مطلق می‌یابیم که همه صفات را به طور مطلق‌ داراست.

وی با بیان اینکه باور خداجویی در انسان فطری است، بیان کرد: نقش خداگرایی در زندگی فردی و اجتماعی انسان تاثیر دارد و موجب تغییر و تحولات مثبتی در مسیر زندگی او می‌شود.

جناتی، عمده‌ترین رسالت انبیا و اولیای الهی، ائمه معصومین (ع)، دانشمندان و مصلحان اجتماعی را کسب همان چیزهایی دانست که دین از یک انسان می‌خواهد.

وی، نسل جوان را تشنه و جویای معنویت خواند و افزود: نشانه‌های جویندگی معنویت جوانان در ایام محرم، شب‌های قدر و مراسم اعتکاف و دیگر مراسم‌های معنوی به طور کامل مشهود است.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه گیلان، با تاکید براینکه این امر مورد توجه مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی باشد، ابراز کرد: هر گونه بی‌توجهی مسئولان به این مسئله می‌تواند موجب انحراف حس معنویت جویی در جوانان از راه دین و شرع به طرف مسیرهای نادرست شود.

وی، تقویت باورهای دینی و حفظ استواری بنیان‌ها معنوی در جوانان را نیازمند طرح برنامه‌ریزی‌های جامع دانست و گفت: خانواده تاثیرگذارترین عنصر در زندگی افراد است.

جناتی، وجود فرهنگ دینی و دین‌مداری در خانواده و انتقال آن به فرزندان را در زندگی آینده افراد موثر دانست و ادامه داد: مدرسه نیز از دیگر راه‌های تقویت بنیان‌های دینی در افراد است که می‌تواند با تربیت دینی درست افرادی پرورش دهد که در هنگام ورود به دانشگاه بسیاری از مسایل دینی برایشان توجیه‌‌پذیر باشد. 

وی، به کارگیری کتب درسی موثر در تقویت دینی و به کارگیری معلمان و مربیان عامل دینی در مدارس را در این راستا موثر خواند و گفت: استفاده از معلمان غیر عامل به ویژه در مدارس دخترانه موجب خاموش شدن حالت دین‌گرایی در کودک می‌شود.

به گفته عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی گیلان تصریح کرد: توجیه فلسفه حجاب برای دانش‌آموزان دختر از موارد حساسی است که باید با دقت و ظرافت توجیه شود تا در آینده نتیجه مطلوب دهد.

وی، اصول دین را امری تحقیقی خواند و تصریح کرد: دین اسلام مانند مسیحیت تقلیدی نیست که ابتدا افراد چیزی را بپذیرند و سپس در مورد آن تحقیق کنند و در اسلام مسلمان همه چیز را با تلاش و تحقیق به دست می‌آورد.

جناتی، با بیان اینکه مسلمان برای تقویت ایمان خود با عقل پیش می‌رود، ابراز داشت: توحیدی که بر مبنای عقل نباشد پذیرفته نیست و اگر کسی نسبت به مسئله‌ای در شک و شبهه است برای رسیدن به یقین تردید را مقدمه کرده و به دنبال استدلال برود و از ساده‌ترین برهان مانند برای اثبات خدا بهره جوید.

وی اذعان کرد: در شان یک دانشجوی مسلمان نیست که برای پذیرفتن و به یقین رسیدن تعقل نکند.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه گیلان، وجود بسیاری از انحرافات اجتماعی را نشان دهنده ضعف در بنیان‌های دینی فرد دانست و افزود: انجام واجبات شرعی در تقویت بنیان‌های دینی موثر است.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول