اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی ارزوئیه خبر داد

سمپاشی 10 هزار متر مربع جایگاه دام در ارزوئیه

خبرگزاری فارس: سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: در فروردین ماه امسال 2 هزار و 400 رأس گوسفند و بز،156 رأس گاو و 10هزار و 800 متر مربع جایگاه دام در شهرستان ارزوئیه سمپاشی شد.

سمپاشی 10 هزار متر مربع جایگاه دام در ارزوئیه

مرضیه صادقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در سال گذشته به منظور مقابله با انگل‌های خارجی دام 103 هزار و 750 رأس گوسفند و بز، 7 هزار رأس گاو و 184 هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد.

وی افزود: در فروردین ماه امسال 2 هزار و 400 رأس گوسفند و بز، 156 رأس گاو و 10 هزار و 800 متر مربع جایگاه دام در شهرستان ارزوئیه سمپاشی شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه ابراز داشت: این سمپاشی در شهرستان ارزوئیه به منظور مبارزه با کنه‌زدگی دام‌ها که اصولاً موجب بیماری تیلریوز می‌شود، انجام شده است.

صادقی با بیان اینکه علائم این بیماری‌ها تب و بزرگی غدد لنفاوی را به دنبال دارد، بیان داشت: همچنین گاهی اوقات وجود خون در مدفوع دام و سرفه نیز مشاهده می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: دو اکیپ دامپزشکی ویژه سمپاشی دام‌ها و اماکن دامی در شهرستان انجام وظیفه می‌کنند.

وی از دامداران خواست، برای انجام سمپاشی دام‌های خود با کارکنان دامپزشکی همکاری کنند.

* هاری خطرناک‌ترین بیماری قابل انتقال

مسئول شبکه دامپزشکی انار گفت: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است.

محمد رضایی‌نسب امروز به خبرنگار فارس در شهرستان انار گفت: عامل بیماری هاری یک نوع ویروس است که در ترشحات بزاق حیوانات وجود دارد.

رضایی‌نسب خاطر نشان کرد: این بیماری از طریق گازگرفتگی توسط حیوانات هار یا تماس زخم، خراش‌های جلدی و مخاط آلوده به بزاق وارد محل زخم و بعد از تکثیر از راه اعصاب محیطی به مغز و نخاع وارد شده و موجب تورم و التهاب نخاع و مغز می‌شود.

وی افزود: علائم بیماری در حیوانات به دو شکل هاری خشمگین و آرام دیده می‌شود و مهم‌ترین علامت آن که در همه حیوانات مشترک است تغییر در رفتار و عادت‌های معمول است.

رضایی‌نسب خاطر نشان کرد: مهم‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری هاری کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، مایه‌کوبی منظم، از بین بردن منابع غذایی و پناهگاه‌های سگ‌های ولگرد به ویژه دفع صحیح و بهداشتی زباله‌ها، گزارش سریع حیوانات مشکوک به هاری و گزیده شده به شبکه دامپزشکی و اجرای برنامه‌های درمانی برای افراد گاز گرفته است.

* معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد در رابر

رئیس شبکه دامپزشکی رابر به خبرنگار فارس گفت: معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد با همکاری شهرداری و اداره محیط زیست شهرستان رابر انجام می‌شود.

فاطمه موحدی با بیان اینکه این سگ‌های ناقلان بیماری هاری هستند، افزود: بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است.

وی با بیان اینکه این بیماری یک بیماری ویروسی است، تصریح کرد: از آنجا که سگ‌ها و گربه‌ها از جمله حیواناتی هستند که در صورت آلوده بودن به این ویروس می‌توانند در انتقال بیماری نقش داشته باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: به همین منظور شبکه دامپزشکی رابر در سال گذشته 400 قلاده سگ و 467 گاو را علیه این بیماری واکسینه کرده است و این عمل ادامه دارد.

موحدی بیان داشت: یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری بیماری واکسیناسیون منظم سگ‌های خانگی و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد است و همه دامداران باید برای واکسینه کردن سگ‌های خود به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول