اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

استفاده از کودهای شیمیایی با نسخه امکانپذیر می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: از این پس برای استفاده از کودهای شیمیایی توسط کشاورزان نسخه نویسی می‌کنیم.

استفاده از کودهای شیمیایی با نسخه امکانپذیر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدعلی کمالی سروستانی صبح امروز در نشستی با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه اساساً تحقیق و پژوهش دو عامل مهم رشد و پیشرفت بخش کشاورزی کشور است، اظهار کرد: تحقیق و پژوهش، رمز توسعه در تمام زمینه‌ها، به خصوص بخش بسیار مهم و حیاتی کشاورزی محسوب می‌شود.

وی افزود: این وزارتخانه، سعی در تسری بخشیدن و نهادینه کردن امر تحقیق و پژوهش در بخش‌های مختلف کشاورزی را داشته و هم‌اکنون، بخش کشاورزی به‌عنوان محور، پایه و اساس در برنامه پنجم توسعه و از جمله محورهای کاری دولت خدمتگزار است.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه با توسعه بخش تحقیقات، علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم در ارتقای کمی و کیفی محصولات، مدیریت بهینه منابع و کاهش هزینه‌ها شاهد کاهش ریسک تولید در زیربخش‌های کشاورزی خواهیم بود، افزود: سهم اعتبار پژوهش در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور کم‌تر از نیم درصد است.

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: بر اساس ماده 16 برنامه پنجم توسعه دولت مجاز است به منظور دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم، در راستای افزایش سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، سالانه به میزان نیم‌ درصد افزایش یافته و تا پایان برنامه به سه درصد برسد. 

وی با بیان اینکه برای مطلوب‌تر شدن وضعیت کشاورزی کشور باید فعالیت‌هایمان برای رفع نیازهای این بخش باشد و تحقیقاتمان باید گره‌ای از مشکلات بخش کشاورزی باز کند، افزود: امروز تامین اعتبار کارهای تحقیقاتی بسیار سخت شده است بنابراین باید پول را در جایی هزینه کنیم که بیشترین اثر را داشته باشد و همچنین به کارهای تحقیقاتی نگاه کاربردی باید داشته باشیم و از نگاه انتزاعی بپرهیزیم.

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه نگاه دولت در رابطه با تحقیقات این است که موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در درجه نخست کاری خود، مشکلات کشور را حل کنند، افزود: در طرح‌های ملی تحقیقاتی باید استان‌های کشور را بیشتر درگیر کنیم و اعتبارات اخذ شده برای کارهای پژوهشی استان‌ها بیشتر توجه شود و در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا 60 درصد بودجه تحقیقاتی این سازمان به تحقیقات کاربردی استان‌ها تعلق یابد.

توسعه روستایی با توسعه کشاورزی آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه در آموزش‌های علمی و کاربردی نیز باید به سمتی برویم که ابتدا کشاورزان را آموزش دهیم، افزود: توسعه روستایی با توسعه کشاورزی آغاز می‏شود و به کمک کشاورزی استمرار می‏یابد و آموزش و ترویج کشاورزی می‏تواند با رونق بخشیدن به کشاورزی و افزایش درآمد کشاورز موازنه نابرابر موجود بین شهرها و روستاها را کاهش دهد.

کمالی سروستانی ادامه داد: از آنجایی که بیشتر مردم روستایی از طریق بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند و غالباً به فعالیت‌های کشاورزی اشتغال دارند، عنصر کلیدی در کوشش‌های عمران و توسعه روستایی مربوط به آموزش دادن توده‏های وسیع مردم است تا جایی که بتواند امور خود را اداره کرده و قادر شوند از طریق افزایش بازدهی ناشی از کار مداوم توام با دانایی روی پای خود بایستند و سهم متناسب خود را از بهداشت بهتر، آموزش بهتر، مسکن، خدمات بهداشتی، آب آشامیدنی و تغذیه دریافت دارند.

وی با بیان اینکه داشتن توانایی مستلزم اکتساب دانایی است و اکتساب دانایی از طریق آموزش میسر است افزود: از این رو از آموزش و پرورش انتظار داریم تا با ایجاد و توسعه مدارس کشاورزی در روستاها در توسعه بخش کشاورزی و اشتغال بکار مستقیم جوانان روستایی قدم‌های موثری بر دارد. 

معاون تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه با مصرف بیش از حد کود شیمیایی در محصولات کشاورزی مخالفیم زیرا سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازد، ادامه داد: همان‌گونه که نبود کود شیمیایی برای کشت محصولات مخاطره‌آفرین و باعث نرسیدن آنها به رشد مناسب می‌شود، زیاده‌روی در مصرف کود شیمیایی نیز خطرآفرین است و ما اصرار داریم مصرف در حد معقول بماند.

مصرف بالای کود شیمیایی موجب توقف صادرات محصولات کشاورزی

کمالی سروستانی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه کود شیمیایی در محصولات کشاورزی برای مصرف‌کنندگان آن باعث بروز بیماری‌های فراوانی می‌شود و حتی برخی محصولات کشاورزی ما هنگام صادر شدن به سایر کشورها به علت نیترات بالای موجود در آن که ناشی از زیاده‌روی در مصرف کود است در مقصد متوقف می‌شود، افزود: در تلاش هستیم تا با برنامه‌ریزی صحیح در این خصوص از این پس تشخیص، بررسی و نسخه نویسی در مورد کودهای رایج توسط مهندسان کشاورزی در کلینیک‌های گیاه پزشکی صورت پذیرد تا ضمن اشتغالزایی در این بخش، نسبت به کنترل مصرف کودهای شیمیایی اقدام اساسی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی و بخش تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های سختکوش کشور است، افزود: اولی‌ترین بخش برای تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ملی نام گرفته بخش کشاورزی است چرا که این بخش تامین‌کننده امنیت غذایی در کنار تحریم‌های دشمنان قسم خورده نظام اسلامی است.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول