اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی تاکید کرد

پاسخگویی به قشر تحصیل‌کرده با تکیه بر مباحث کلامی

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه باید علم کلام را مورد توجه قرار داده و نیازهای فکری قشر تحصیل‌کرده جامعه را در این زمینه برآورده کنند.

پاسخگویی به قشر تحصیل‌کرده با تکیه بر مباحث کلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم علی لاریجانی در ششمین مجمع عمومی انجمن کلام حوزه‌های علمیه اظهار کرد: تلقی شهید مطهری از علم کلام و احساس مسئولیت این شهید بزرگوار در مقابل جامعه دارای اهمیت فراوانی است ضمن اینکه وی به چگونگی پیشرفت علم کلام در شرایط کنونی نیز توجه داشت.

وی با اشاره به نظریات شهید مطهری در خصوص علم کلام خاطر نشان کرد: وی معتقد است که دانش کلام از عقاید اسلامی در مقابل نظریات مادی‌گرایان دفاع می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه شهید مطهری به کلام، رویکردی حرفه‌ای است گفت: تشخیص وی از این رشته با برخی قرائت‌ها تفاوت دارد زیرا برخی افراد، ساخته شدن علم کلام را پس از ورود اندیشه‌های فلسفی به اسلام می‌دانند اما شهید مطهری به تفاوت‌های میان کلام شیعی با کلام اخباریون اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: تفکر شیعی راه برهان را در پیش گرفته است که ریشه در احادیث و روایات دارد زیرا احادیث به معارف دینی با نگاه عقلانی می‌نگرند بنابراین به عقیده شهید مطهری، کسانی که تفکر فلسفی داشته و اعتقادات را از طریق برهان اثبات می‌کنند در علم کلام وارد می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روش متکلمین بیشتر بر پایه نگاه فلسفی است گفت: قبول مبنای فکری شهید مطهری موجب قرار گرفتن دو مسئله مهم در مقابل ما می‌شود، نخست اینکه در شرایط امروز مباحثی وجود دارد که در متون گذشته دیده نمی‌شود و از این میان می‌توان به مواردی چون پلورالیسم دینی اشاره کرد.

وی افزود: پلورالیسم دینی دارای نظریات و استدلالاتی است که باید توسط متکلمین اسلامی مورد حلاجی واقع شود و این در حالی است که این بحث در گذشته مطرح نبوده است.

لاریجانی با اشاره به هرمنوتیک و رابطه آن با بحث‌های کلامی گفت: کفایت نگاه تاریخی به متون مقدس و مسائلی از این دست موجب تاثیرگذاری بر علم کلام در شرایط کنونی شده و متکلمان باید آن را مورد بررسی و توجه قرار دهند و این مسئله در نوشته‌های شهید مطهری دیده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بررسی اینگونه موضوعات نیازمند فعالیت‌های آکادمیک و حرفه‌ای در علم کلام است ضمن اینکه مطلب مهم دیگری نیز وجود دارد که با مجموع شرایط کنونی در ارتباط است.

وی با اشاره به تغییرات جامعه ایران پس از دوران مشروطه عنوان داشت: در این دوران، علما و فضلا در جامعه حاضر بودند و در مقابل، عموم مردم قرار داشتند که تنها به کسب وظیفه در حوزه احکام و شرایع پرداخته و معرفت خود را از طریق حضور در پای منابر کسب می‌کردند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: پس از مشروطه، تأسیس دانشگاه‌های مختلف در ایران و نیز آشنایی افراد تحصیل‌کرده با علوم غربی، سبب به وجود آمدن قشری شد که تتبع حوزوی نداشته اما در رشته‌های دیگر علمی به مطالعه می‌پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ویژگی این افراد، عدم ارتباط وسیع با حوزه‌های علمیه در عین مطالعات گسترده در علوم دیگر است گفت: حجم این طبقه از اجتماع بسیار گسترده بوده و در مسیر آراء علمی با موضوعاتی برخورد می‌کنند که آنها را دچار مشکل جدی می‌کند که اصل عدم قطعیت در علم فیزیک از جمله این مباحث است.

وی ادامه داد: این مسائل موجب بروز مشکل فکری برای تحصیل‌کردگان می‌شود در حالی که نمی‌توانند با آن کنار بیایند.

لاریجانی این افراد تحصیل‌کرده را قشر میانی بین علما و مردم عادی دانست و تاکید کرد: کتاب‌های کلامی خاصی برای گروه لازم است و کتاب‌های شهید مطهری این قابلیت را دارند زیرا وی به این قشر توجه داشت و حضور در مجامع دانشگاهی او را با این ضرورت آشنا ساخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عناوین مختلف کتاب‌های شهید مطهری بیان داشت: دفاع از عقاید دینی نیازمند پرداختن به این مسائل با توجه به ادبیات خاص هر قشر از افراد جامعه است و هوشمندی شهید مطهری موجب شد که وی به این موارد بپردازد.

وی خواستار توجه حوزویان به حمایت فکری از قشر میانی اجتماع شد و افزود: مجموعه‌ای از سئوالات شامل مبانی اعتقادی و سایر موضوعات وجود دارد و مخاطبان آن نیز فراگیری زیادی دارند بنابراین رشد علم کلام باید متناسب با بحث‌های جدید در حوزه‌های علمیه مورد نقد و بررسی قرار گیرد و این رشته به صورت تکنیکی گسترش یابد ضمن اینکه کتاب‌های کلامی برای اقناع نیازهای فکری تحصیل‌کردگان سایر علوم نیز از جمله نیازهای جامعه امروز محسوب می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از اصطلاحات و مباحث موجود در حوزه علمیه برای قشر میانی جامعه قابل درک نیست ابراز کرد: ضروری است که در محیط‌های دانشگاهی و روشن‌فکری جدید ایران، این مسئله مورد توجه قرار گیرد زیرا رسانه‌ها و کتاب‌های گوناگون آنها را با مباحث جدید آشنا می‌کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول