اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای تقدیر از تلاش‌های بی‌شمار

خدمت به کارگران را به آفت تبدیل نکنیم

خبرگزاری فارس: برای ارزش گذاشتن به خدمات کارگران ارائه برخی خدمات برای این قشر زحمت‌کش جامعه نه تنها خستگی را از تن آنها بیرون نمی‌کند بلکه مشکلات آنان را نیز چندین برابر می‌کند.

خدمت به کارگران را به آفت تبدیل نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز نخست ماه می هر سال به عنوان روز بزرگداشت مقام کارگر در تمام نقاط دنیا نام‌گذاری شده که در ایران نیز به همین مناسبت یک هفته را به این روز اختصاص داده‌اند.

هفته گرامیداشت مقام کار و کارگر در سال جاری در پنج اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 12 اردیبهشت ادامه دارد.

رعایت کامل سه‌‌جانبه‌گرایی، تصمیم‌گیری اتحادیه‌های مستقل از دولت، واسطه و میانجی‌گری بودن نقش دولت و در نظر گرفتن دو شاخص تورم و بهره‌وری به عنوان ملاک‌های مورد توجه در تعیین حداقل دستمزد کارگران کشورهای مختلف است.

با توجه به این مطلب که نرخ تورم در ایران بیداد کرده و 18 درصد نیز به حقوق کارگران اضافه شده این در حالی است که در کشورهای پیشرفته از قبیل ژاپن، آلمان و فرانسه که دارای نرخ تورم تک‌رقمی هستند افزایش حقوق کارگران در این کشورها به ‌طور متوسط هر سه سال یک‌ بار در حدود چهار درصد صورت می‌گیرد.

اکثر کارگران در ایران نه تنها در زمینه حقوق و دستمزد خود با مشکل رو به ‌رو هستند بلکه در مواردی از قبیل عدم امنیت شغلی، نداشتن بیمه تکمیلی، مسکن و موارد مهمی از این قبیل به بن‌بست برخورده‌اند.

*ارائه کارت اعتباری به کارگران خدمت نبوده بلکه آفت محسوب می‏شود

دبیر مجمع نمایندگان کارگر استان اصفهان با اشاره به مشکلات پیش روی کارگران اظهار داشت: با توجه به اجرای قانون تکمیلی برای کارگران وزیر کار در اظهارات رسانه‏ای خود، قول تحت پوشش قرار دادن تمام کارگران را برای بیمه تکمیلی ارائه کرد که این شعار فقط در حد همان صحبت‏ باقی ماند و عملیاتی نشد.

امیر منتظری با اشاره به اقدام کارت اعتباری ارائه شده برای کارگران گفت: وقتی در مقابل این کارت اعتباری از کارگر ماهانه پولی دریافت می‏شود این عمل از طرف مسئولان خدمت نبوده و آفت محسوب می‏شود.

وی افزود: اگر منظور از عمل مسئولان ارائه وام به کارگران بوده این کار را در قالب وام خرید مسکن قرار می‏دادند.

* عدم امنیت شغلی کارگران از مشکلات بزرگ این قشر است

رئیس مجمع نمایندگان کارگر استان اصفهان افزایش 18 درصدی حقوق کارگران را کافی ندانست و اظهار داشت: این افزایش حقوق نیز پاسخ‌گوی نیاز کارگران نبوده و هنوز جامعه کارگری ما نیز زیر خط فقر به سر می‏برند.

مجتبی مولیانی تأکید کرد: برای بررسی بیش‌تر در زمینه قانون کار بحث سه‏جانبه‏گرایی سرمایه، کارفرما و به ویژه کارگری رعایت شود و در زمینه حقوق کار و کارگران قانون به صورتی تدوین شود که بحث امنیت شغلی کارگران به خطر نیفتد.

رئیس انجمن سنگ استان اصفهان به مشکل جایگزین کردن نیروهای نیروی کار جایگزین و جدید گفت: با توجه به تلاش‌های بسیاری که انجام شده، کاهش دستمزد مقطوع را برای واحدهایی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند انجام داده‌ایم اما بیمه زیر بار این اقدام نرفت و جذب کارگران جدید را خواستار شد.

رضا احمدی با اشاره بیمه کارگران واحدهای سنگ‌بری اظهار داشت: کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی برای جذب نیروهای داخلی نیاز به انگیزه دارند، اگر مواردی از قبیل بخشودگی سهم کارفرما از طرف بیمه حمایت شود این واحدها توان جذب 10 هزار نیروی کار داخلی در مدت یک سال را پیدا می‌کند.

به گزارش فارس، کارگران باید تلاش کنند تا در نهادها و دستگاه‌های کشور نماینده‌ای داشته باشند تا بتوانند مطالبات خود را پی‌گیری کنند، به هر حال حضور کسی که دغدغه‌های کارگران را می‌شناسد، می‌تواند در قانون‌گذاری تحرکات خوبی را به نفع کارگران از خود نشان بدهد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول